ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XV/2011 z posiedzenia Rady Gminy Wydminy z dnia 07 września 2011 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach w godzinach od 12:00 do 15:35 XV Sesja Rady Gminy Wydminy VI kadencji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-09-14 19:34:13 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr - brak tytułu

PROTOKÓŁ
Nr XV/2011
z posiedzenia Rady Gminy Wydminy
z dnia 07 września 2011 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach
w godzinach od 1200 do 1535
XV Sesja Rady Gminy Wydminy VI kadencji
 
 
Porządek obrad posiedzenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności w załączeniu do protokołu (zał. nr 2). Sesja rozpoczęła się w obecności 14 radnych, co stanowiło  93,33% frekwencji. 
 
Ad.1
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – powitał wszystkich obecnych na sesji. Stwierdził, że sesja została zwołana prawidłowo, jest wymagane quorum, Rada może podejmować uchwały. Otworzył XV sesję Rady Gminy Wydminy.
 
Ad.2
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – na sekretarza obrad dzisiejszej sesji powołuję Pana Radnego Leszka Cedrowskiego.
 
O godz. 12:05 sale obrad opuszcza Radna Grażyna Plato.
 
Radna Anna Balcer – Klub Radnych „Porozumienie Gminy Wydminy” na komisji wspólnej przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych. Proszę o włączenie do porządku obrad dzisiejszej sesji w/w projektu uchwały. Projekt uchwały jest zaopiniowany przez Radcę Prawnego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych jest za wnioskiem przedstawionym przez Panią Radną Annę Balcer?
 
Głosowanie:
Za – 13 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - wniosek został przyjęty jednogłośnie, przedstawiony projekt uchwały zostanie wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji. Czy ktoś z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos?
 
Radny Adam Szpak – proszę o wycofanie z porządku obrad dzisiejszej sesji 3 projektów uchwał tj.: 1) w sprawie uznania za pomnik przyrody drzewa rosnącego na terenie Gminy Wydminy; 2) w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody (sosna czarna); 3) w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody (jałowiec pospolity). Proszę o wycofanie tych projektów uchwał ze względu na to, że zostały skierowane do dalszych prac w komisji rolnictwa, leśnictwa i ekologii.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych jest za proponowaną zmianą?
 
Głosowanie:
Za – 13 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymaganą większość głosów, został jednogłośnie przyjęty. Proszę o wykreślenie z porządku obrad dzisiejszej sesji trzech projektów uchwał tj. 1) w sprawie uznania za pomnik przyrody drzewa rosnącego na terenie Gminy Wydminy; 2) w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody (sosna czarna); 3) w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody (jałowiec pospolity). Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?
 
O godz. 12:12 wraca Radna Grażyna Plato.
 
Wójt Radosław Król –  w związku z rozstrzygnięciem nadzorczym, kolejny raz musimy pochylić się nad dwoma projektami  uchwał tj. 1) w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Wydminach oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania; 2) w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wydminach. Proszę o wprowadzenie w/w projektów uchwał do porządku obrad dzisiejszej sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych jest za przedstawioną przez Pana Wójta zmianą?
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proponuję, aby w pkt 7 znalazł się projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Wydminach oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania; w pkt 8 projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej               w Wydminach; w pkt 9 projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych. Kto z Państwa Radnych jest za  przyjęciem porządku obrad dzisiejszej sesji po zmianach?
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się –0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zmiana porządku obrad została przyjęta jednogłośnie.
 
Wójt Radosław Król – w związku z tym, że na sali obecny jest nowo wybrany Prezes Spółki, chciałbym go Państwu przedstawić. Nowo wybranym Prezesem Spółki został Pan Paweł Kotowski, pochodzący z Wydmin, na dzień dzisiejszy zamieszkały w Piszu. Magister inżynier wydziału rolnictwa i zarządzania w gospodarstwach rolnych, jak również średnia szkoła ekonomika i organizacja  przedsiębiorstw. Pracował na różnych stanowiskach i fizycznych i handlowych i zarządczych, ale Pan Paweł sam przedstawi swoja osobę. Pracę podejmie Pan w momencie rozwiązania umowy. Pan Paweł jest powołany na prezesa, a pracę rozpocznie.
 
Prezes Paweł Kotowski – od 1 października br.
 
Wójt Radosław Król - jest jeszcze zatrudniony w poprzedniej firmie, będzie dostępny od 1 października.
 
Prezes Paweł Kotowski -  to znaczy do Państwa dyspozycji jestem już od poniedziałku, ale na samym początku chciałbym Państwa serdecznie powitać. Uchwałą Rady Nadzorczej zostałem powołany na Prezesa Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych  i Zieleni. Tak jak już powiedziałem do Państwa dyspozycji jestem już od poniedziałki, myślę, że współpraca będzie się nam dobrze układała, wiem, że jest dużo problemów, dużo do zrobienia. Mam nadzieję, że wszystko się dobrze ułoży. Liczę też na Państwa pomoc, na współpracę. Będziemy się często spotykać, rozmawiać. Z rozmów dużo wynika. Jeżeli mają Państwo jakieś pytania, to bardzo proszę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos?
 
Radny Mariusz Puchalski -  prosiłbym o telefon kontaktowy do Pana.
 
Prezes Paweł Kotowski – na chwile obecną mam tylko telefon prywatny, mogę go w tej chwili podać.
 
Radny Mariusz Puchalski – może nie, poczekamy na służbowy.
 
Prezes Paweł Kotowski – jak już będę posiadał, to Państwu podam.
 
Radny Adam Szpak – potrzebny jest po to, żeby w razie awarii, móc do kogoś przedzwonić.
 
Prezes Paweł Kotowski - jest Pani dyrektor operacyjna, Pani Lidia Należyty, także zarówno Pani Lidia, jak i ja jesteśmy do Państwa dyspozycji.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?
 
Radna Wioletta Brulińska - chciałabym się zapytać, czy ma Pan wizję rozwoju?
 
Prezes Paweł Kotowski – chodzi głownie o pozyskanie pieniędzy na nowe przyłącza kanalizacyjne, utrzymanie tego co jest i poprawa warunków hydroforni.
 
Radna Anna Balcer – a skąd pozyskanie i z jakich źródeł?
 
Prezes Paweł Kotowski - myślę, że jest to za wczesne pytanie. Muszę się z tym wszystkim zapoznać.
 
Radna Anna Balcer - jeśli mogę zapytać, to jakie ma Pan doświadczenie w prowadzeniu Spółek?
 
Prezes Paweł Kotowski – jako takiej spółki jeszcze nie prowadziłem. Przedsiębiorstwo prywatne.
 
Radna Anna Balcer - czyli jest to nowe doświadczenie?
 
Prezes Paweł Kotowski - tak, jest to nowe doświadczenie.
 
Radna Anna Balcer - a jakieś plany na najbliższe miesiące działania? Zapewne zapoznał się Pan ze stanem finansowym Spółki. Co z pracownikami? Podczas rozmów na temat Spółki, było bardzo dużo wątpliwości, liczę na to, że niektóre wątpliwości, będzie Pan w stanie rozwiać.
 
Prezes Paweł Kotowski -  chodzi głównie o zaangażowanie dobrych pracowników. Jeżeli wszyscy będą dobrze i uczciwie pracować to myślę, że będzie dobrze. Ten stan, który jest utrzymujemy.
 
Wójt Radosław Król – proszę Państwa, jeżeli mogę w dwóch słowach. Jest zobowiązanie, aby wszystkich pracowników utrzymać rok czasu na zasadach samorządowych, natomiast pierwsze priorytety, które są to pozyskanie środków zewnętrznych na przyłącza kanalizacyjne.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - myślę, że Pan Prezes przy następnej sesji będzie więcej wiedział, zapozna się szczegółowiej. Już dziś zapraszam Pana, jeżeli będzie to możliwe na najbliższą sesję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?
 
Radna Anna Balcer – prosiłabym, aby zapoznano nas z umową, czy aktem założycielskim, który został zawarty u notariusza.
 
Wójt Radosław Król – w umowie jest to co Państwo uchwaliliście w tym przedmiocie. Został Państwu przedstawiony projekt umowy.
 
Radna Anna Balcer - ale to był projekt?
 
Wójt Radosław Król - ale on nie może się zmienić. Nie można podpisać aktu, który nie byłby uzgodniony z Radą. Oczywiście jak najbardziej dokument może być do Państwa dyspozycji, nie jest to żadna tajemnica, nawet myślę, że będzie do wglądu jak już będzie strona Spółki, będzie zawieszony, tak jak sprawozdania roczne i bilans. Na następne spotkanie Pan Prezes ma za zadanie przygotować dokumenty założycielskie Spółki.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - Panie Wójcie, może na październikowej sesji uda się nas zapoznać z Radą Nadzorczą.
 
Wójt Radosław Król - trzeba by było zapytać Radę Nadzorczą, aby zorganizowali swoje posiedzenie w pobliżu, jak będzie znany termin sesji. Są to osoby z Olsztyna. Pan Leszek Gutowski Wicedyrektor Ekonomiczny Szpitala Dziecięcego w Olsztynie, również były dyrektor Banku BGŻ, świetny ekonomista, nasz Radca Prawny doktor Marcin Adamczyk i młoda dziewczyna z Urzędu Marszałkowskiego, która pracuje przy środkach unijnych. Myślę, że się z Państwem spotkają, jak już będą znali termin najbliższej sesji.
 
Radna Grażyna Plato -  mam do Pana prośbę Panie Przewodniczący, skoro sprawy komunalne odkładamy na następne posiedzenie sesji to bardzo proszę o powrócenie do porządku obrad, ponieważ my już obradujemy od godz. 9:30, czas jest ważny, a interpelacje i zapytania radnych są dopiero w 12 punkcie.
 
Wójt Radosław Król -  bardzo przepraszam, ale uważałem, że skoro jest obecny dziś Pan Prezes to chciałem go Państwu przedstawić.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - bardzo dobrze, dziękujemy za prezentację.
 
Ad.3
PRG – czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi do protokołu z XIII sesji Rady Gminy?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – proszę o wykreślenie z protokołu XIII sesji złożonej przez moją osobę interpelacji.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych jest za wykreśleniem z protokołu XIII sesji złożonej interpelacji przez Panią Radną Elżbietę Januszkiewicz?
 
Głosowanie:
Za -11 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem protokołu z XIII sesji po zmianie?
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
PRG – protokół z XIII sesji został przyjęty. Przechodzimy do przyjęcia protokołu z XIV Nadzwyczajnej sesji Rady Gminy. W związku z tym, że protokół nie został umieszczony na stronie BIP, a nie chciałbym tego głosowania odkładać, przeczytam go Państwu.
 
Przewodniczący odczytuje protokół z XIV Nadzwyczajnej sesji Rady Gminy.
 
Przewodniczący Rady Gminy – kto z Państwa jest za przyjęciem protokołu z XIV Nadzwyczajnej sesji Rady Gminy?
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – protokoły z XIII i XIV sesji Rady Gminy Wydminy zostały przejęte, przechodzimy do punktu następnego.
 
Ad. 4
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią Skarbnik o wprowadzenie.
 
Skarbnik Krystyna Truchan - projekt uchwały zakłada zmiany po stronie dochodów i wydatków. Główna zmiana, która zwiększa nam dochody i zmniejsza wydatki to zwiększenie subwencji ogólnej z budżetu państwa w kwocie 279 500,00 zł na usługi remontowe dla naszych szkół do Wydmin i do Zelek. Jest również wprowadzenie środków, które były już zaplanowane w budżecie w kwocie 47 275, 64 zł jest to dotacja celowa funduszu sołeckiego za rok 2010. Nadmieniam Państwu, że zakwalifikowaliśmy się nie w 30%, a 20 % zwrotu w  wydatkowanych środków na realizacje funduszu sołeckiego w 2010 roku. Również zwiększenie kwoty 186,00 zł na sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do spraw awansu zawodowego nauczycieli. Zmiana istotna to zmniejszenie o kwotę 500 000,00 zł z dochodów majątkowych, jak również później ma to odzwierciedlenie po stronie wydatków w kwocie 500 000,00 zł, która była zaplanowana jako pozyskanie środków na zadanie inwestycyjne - przebudowa i adaptacja  pomieszczeń Gminnego Ośrodka Kultury w Wydminach. Środki, które zostały zaplanowane po stronie wydatków w tym jeszcze zadaniu wyższe o 250 000,00 zł jako nasz wkład własny w porównaniu do uchwały poprzedniej zostają rozdysponowane na pozostałe zadania potrzebne w czasie realizacji budżetu. Nadmieniam, że kwota ta 250 000,00 zł była to kwota do zaciągnięcia kredytu, czyli zaciągnięcie deficytu. Środki te przeznacza się głównie w kwocie  150 000,00 zł na wydatki związane z budową stołówki szkolnej, jak również 45 000,00 zł na wydatki inwestycyjne związane z realizacja zadania rozbudowa i modernizacja wody i ścieków na naszym terenie i kwota 55 000,00 zł to zwiększenie na utrzymanie i remonty dróg. Pozostałe kwoty są dokonywane według potrzeb, które wynikają w czasie realizacji budżetu . Proszę o pytania.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos?
 
Radna Wioletta Brulińska – przedstawię Państwu wniosek o zmianę w budżecie. Wnioskuję o pokrycie planowanego zwiększenia wydatków o 55 000,00 zł z przeznaczeniem na drogi publiczne gminne ze zmniejszenia wydatków przeznaczonych na finansowanie „Kuriera Wydmińskiego” w całości do końca roku w kwocie 13 000,00 zł oraz pozostałą kwotę z wydatków na wynagrodzenia Urzędu Gminy w związku z przejściem pracowników do Spółki.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – prosiłabym o większe sprecyzowanie, bo nie bardzo wiem konkretnie o te 13 000,00 zł, co Pani sugeruje?
 
Radna Wioletta Brulińska – koszt miesięczny wydawania Kuriera Wydmińskiego jaki w tej chwili ponosi gmina.
 
Skarbnik Krystyna Truchan - koszt został poniesiony, czyli na przyszłość wydawania.
 
Radna Wioletta Brulińska – tak, okres za te kilka miesięcy do przodu.
 
Radny Leszek Cedrowski - chciałbym to uzupełnić, bo w tej chwili nie ma tego  uzasadnienia. Należy wrócić do informacji, którą na komisji Pani Skarbnik podała odpowiadając na pytanie Pani Radnej Anny Balcer o finansowanie wydatków bieżących. Jest zasada, że takie finansowanie nie może odbywać się z kredytu, tutaj środki pochodzą z kredytu i chodzi tu o to, aby te 55 000,00 zł znaleźć we własnym budżecie, ponieważ są to wydatki bieżące i nie można pokrywać tego z kredytu, należy to znaleźć w budżecie. Taki jest pomysł, aby te środki pochodziły z pieniędzy, które są wydawane na Kurier Wydmiński. Jeżeli Pani Skarbnik ma inne pomysły, to słuchamy.
 
 
Skarbnik Krystyna Truchan - odniosę się do mojej wypowiedzi.  Powiedziałam, że w takim stanie rzeczy jak jest przygotowany projekt to możemy zaciągnąć bo pokrywamy planowany deficyt, natomiast wydaje mi się, że odpowiedź dla Pani Radnej Anny Balcer była przy rozmowie bardziej szczegółowej, że jeżeli zaciągamy kredyty na wydatki bieżące to nie jest dobra sytuacja. To w tym kontekście była moja odpowiedź. Chodziło mi o to, że faktycznie tak jak odpowiedziałam, że jeżeli zaciągamy kredyt i wydatkujemy go na inwestycje stanowi to nasz majątek i jak gdyby mamy z tego korzyści, natomiast wydatki bieżące, są to takie wydatki, które powinniśmy mimo wszystko pokrywać z dochodów bieżących. Chciałam to uzupełniać, natomiast pomysł jak gdyby przeniesienia tych środków odnośnie Kuriera mam wątpliwości, ponieważ te wydatki już były, natomiast jeśli chodzi o wynagrodzenia osobowe pracowników, owszem, ale tak jak już Państwu mówiłam będę szczegółowo w tej chwili zmniejszać dochody, jak również wydatki i o czym dziś również rozmawialiśmy na komisji budżetowej, bo to nie jest tylko zabranie jak gdyby z jednego paragrafu i pokrycie drugiego. Być może przy takim bilansie szczegółowym dochodów i wydatków po zdjęciu planu odnośnie referatu komunalnego też nam się to nie zbilansuje. Także w tej chwili jest mi trudno powiedzieć, czy możemy na to przeznaczyć.
 
Radny Leszek Cedrowski - owszem, ale w kontekście  i analizy budżetu za sześć miesięcy i w kontekście wszystkich rozmów, które do tej pory prowadziliśmy ja osobiści uważam, że nie należy zaciągać, zresztą tak jak i Pani zauważyła, bo nie jest to dobra sytuacja, nie należy zaciągać kredytu na wydatki bieżące. Stąd taki pomysł, jeżeli jednak ma Pani inny sposób rozwiązania, inne miejsce znalezienia w budżecie tych pieniędzy to bardzo proszę.
 
 Skarbnik Krystyna Truchan - a co będzie w momencie, kiedy zbilansujemy dochody i wydatki związane z referatem komunalnym i się nie zbilansuje i będzie ponowna sytuacja do zaciągnięcia kredytu na wydatki bieżące. To co dzisiaj analizowaliśmy na komisji budżetowej Pan sam zauważył, jak również reszta komisji że wydatki do planu są bardzo wysokie, natomiast dochody są niskie. Dlatego chciałam Państwu przedstawić na następną sesję całość zmniejszeń i zwiększeń i przedstawić całość rozliczenia działalności, którą prowadzi referat komunalny
 
Radny Leszek Cedrowski - no tak, ale to oznacza już zaciągnięty kredyt i kolejne 55 000,00 zł długu. Jak gdyby cała myśl dąży do tego, aby uniknąć kredytu w wysokości 55 000,00 zł, Pozostałe kwoty, jak wynika z analizy trzeba pokryć, kredyt należy zaciągnąć, żeby sfinansować. Natomiast tutaj należy poszukać środków w budżecie.
 
 Skarbnik Krystyna Truchan - a na następnej sesji jak się nie zbilansuje zaciągnąć o 55 000,00 zł.
 
Radny Leszek Cedrowski - to wszystko wiąże się  z tymi wszystkimi dyskusjami. Od dawna prosiliśmy, aby przeprowadzić analizę, żeby jakąś wizję przedstawić. Uważam, że jako radny nie powinienem się zgodzić na to, aby kredyt pokrywał wydatki bieżące.
 
Wójt Radosław Król – proszę Państwa mamy taką sytuację, że z jednej strony rzeczywiście korzystamy z pieniędzy kredytu, gdzie miałbym w tym roku tworzyć piątą inwestycję, przy czterech rozpoczętych. Ja już Państwu przedstawiałem na komisji, teraz powiem przy większym gronie, że nie mogliśmy wchodzić w piątą inwestycję, nie kończąc tych czterech, na które brakuje dofinansowania, żeby je w pełni wykończyć. Proszę o zorganizowanie przerwy, ponieważ my w tym czasie nie podejmiemy żadnej dyspozycji, bo bylibyśmy niepoważni. Ponadto Kurier Wydmiński przy tych szacowaniach, które są, dokładnie nie oddaje. Proszę zwrócić uwagę, troszeczkę zaoszczędziliśmy bo wydaliśmy ostatnio lipiec i sierpień wspólnie. Jakieś oszczędności wewnętrznie tworzymy, niemniej proszę o przerwę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi –  zanim zarządzę przerwę chciałbym do końca usłyszeć dyskusję, bo być może przerwa nie będzie konieczna.
 
Radna Anna Balcer - skupiliśmy się na kwocie 55 000,00 zł, które de facto pochodzą z kredytu, te 55 000,00 zł to wydatek około jednego miesiąca, jeśli chodzi o drogi, a przed nami jeszcze trzy miesiące utrzymania dróg. Czy pozostałą kwotę, bo przypuszczam, że będzie Pan wnioskował, też ma Pan zamiar pokryć z kredytu? Czy ma Pan jakieś inne źródło pochodzenia tych środków?
 
Wójt Radosław Król - jeżeli rolnik ma wydatki na lekarz w wysokości 5 000,00 zł, a z mleka bierze 3 000,00 zł. to resztę pokrywa z kredytu. I nie jest ważne, czy kredyt idzie na lekarza, czy na inwestycję.
 
Przerwa od godz. 12:55 do godz. 13:35.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wznawiam obrady po przerwie.
 
Radna Wioletta Brulińska – składam formalny wniosek o wycofanie wniosku, którzy został przed chwilą Państwu przedstawiony.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej.
 
Głosowanie komisji wspólnej:
Za – 7 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały.
 
Głosowanie:
Za – 13 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Uchwała Nr XV/56/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 r.
została przyjęta i stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu.
 
Ad.5
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę o wprowadzenie Panią Skarbnik.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na komisji, jeżeli mają Państwo pytania to bardzo proszę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przedstawię wniosek komisji wspólnej.
 
WNIOSEK Z POSIEDZENIA WSPÓLNEGO KOMISJI RADY GMINY,
o zobowiązanie Pana Wójta do przedstawienia strategii naprawczej finansów gminy w roku 2011 oraz w latach przyszłych, jak również wskazanie nowych źródeł dochodu gminy oraz strategiczne założenia samorządu gminy Wydminy w latach 2011 i przyszłych. Prośba o przedstawienie takiej strategii przez Pan Wójt w październiku. Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
 
Wójt Radosław Król - proszę o inne sformułowanie, bo stwierdzenie, że jest w sytuacji naprawczej, gdzie nie stwierdziliśmy błędów, może ewentualnie strategię rozwoju do 2014 roku, czy na przyszłe lata. Jesteśmy w sytuacji trochę lepszej niż inne samorządy, a stwarzamy sytuację, ze finanse naszej gminy są tragiczne, że trzeba naprawiać. Nie trzeba naprawić, tylko należy dbać o te pieniądze i z pieczołowitością wydawać. Prosiłbym, aby nie używać słowa naprawczej.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - odczytałem wniosek, tak jak został sformułowany. Kto z Państwa jest za wnioskiem komisji?
 
Głosowanie:
Za – 8 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
3 osoby nie wzięły udziału w głosowaniu
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – komisja opiniując projekt uchwały zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wydminy na lata 2011 – 2022 wypowiedziała się pozytywnie na temat tego projektu.
 
Głosowanie:
Za - 7 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi – przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały.
 
Głosowanie:
Za – 13 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Uchwała Nr XV/57/2011 zmieniająca uchwałę w spawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wydminy na lata 2011-2022
została przyjęta i stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.
 
Ad.6
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – zgłosiłem projekt uchwały, uwzględniający tylko jednych lokatorów. Rozmawialiśmy na ten temat bardzo długo na komisji, chodzi tu o Panią ze Szczepanek, która została ubezwłasnowolniona. Dziś dzieci chciałyby ten dom odremontować, który zresztą jest w fatalnym stanie. Chcieliby tam zamieszkać. Taką uchwałę Państwu przedstawiłem. Komisja zwróciła mi uwagę, ze jeżeli podejmować taką uchwałę, to w oparciu o wszystkich mieszkańców, tylko należy wyodrębnić wszystkie te mieszkania, które muszą być w zasobie komunalnym i te które nie muszą, które będzie można sprzedać. Chcę Państwu powiedzieć, że analiza tej sytuacji jest o tyle trudna, że jesteśmy w trakcie przyznawania dwóch mieszkań komunalnych. Proszę o odłożenie tej uchwały do października, żeby ją dobrze zanalizować, albo uchwalić w części w której była, a do pozostałych wrócić w październiku.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – należy się jeszcze zastanowić nad bonifikatą w kwestii budynków gospodarczych.
 
Wójt Radosław Król – nie ma takiej możliwości.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - co uniemożliwia?
 
Wójt Radosław Król - tylko i wyłącznie do mieszkań można stosować bonifikatę.                  
 
Radny Leszek Cedrowski – chciałbym tylko powtórzyć to co już na komisji mówiłem, uważam, że taka uchwała powinna równo traktować wszystkich mieszkańców, powinna dotyczyć wszystkich lokali  przeznaczonych do sprzedaży. Nie powinno się jednostkowo udzielać takiej bonifikaty. Podobna sytuacja miała już miejsce w Wydminach, też należałoby ja uwzględnić. W związku z tym będę głosował przeciwko tej uchwale, ponieważ w mojej ocenie nierówno traktuje mieszkańców. Jest inna droga sprzedaży tego lokalu, skoro najemcy są tak bardzo mocno zainteresowani. Można nabyć w drodze przetargu. Jeżeli lokal jest zdewastowany, to jego wartość jest niewielka.
 
Wójt Radosław Król – w związku z powyższym wycofuję ten projekt uchwały.
Radna Anna Balcer - przy tym punkcie chciałbym powrócić do mieszkań komunalnych. Na październik proszę przygotować informację: ile gmina musi mieć w zasobie mieszkań komunalnych i socjalnych?; czy musi mieć takie mieszkania?; czy jest określona ilość tych mieszkań? Z tego co wiem w zasobach swoich gmina powinna posiadać takie mieszkania.
 
Ad.7
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o wprowadzenie.
 
Kierownik GOPS Mirosława Romatowska – uchwała jest w niezmienionej formie, wymaga jedynie opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr XV/58/2011 w sprawie w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Wydminach oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania
została przyjęta i stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.
 
 
Ad.8
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o wprowadzenie.
 
Kierownik GOPS Mirosława Romatowska – podobna sytuacja, uchwała jest w niezmienionej formie, wymaga jedynie opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr XV/59/2011 w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Wydminach
została przyjęta i stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu
 
O godz. 13:55 sale obrad opuszcza Radny Piotr Pryczka.
 
Ad.9
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – projektodawcą i inicjatorem tej inicjatywy uchwałodawczej jest Klub Porozumienie Gminy Wydminy, nie mniej jednak kancelaria prawna i Pani Sekretarz nanieśli troszeczkę poprawek. Tak jak z Panią Sekretarz uzgodniliśmy przyjęliśmy, że inicjatywę nadal ma Klub. Proszę Panią Przewodniczącą Klubu o przedstawienie uzasadnienia 
 
Radna Anna Balcer – nie mam przed sobą dokumentu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi – ja posiadam, odczytam. Klub Radnych Porozumienie Gminy Wydminy będąc świadom ciążących na Radzie obowiązkach wynikających z ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych w związku z wyborem ławników na podstawie § 50 ust.2. Statutu Gminy Wydminy składa projekt uchwały Rady Gminy Wydminy w sprawie powołania zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników. Projekt uchwały nie jest związany z dodatkowym wydatkowaniem środków budżetowych. Uzasadnienie: Rada Gminy Wydminy do końca października 2011 roku jest zobowiązana na podstawie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych do wyboru ławników, co jest poprzedzone opiniowaniem kandydatów przez powołany do tego wcześniej zespół opiniujący. Aby uniknąć zwoływania sesji nadzwyczajnej w październiku w tej sprawie wnosimy projekt uchwały w przedmiotowej  sprawie. Do Biura Rady Gminy wpłynęły dokumenty dwóch kandydatów do zaopiniowania. Zespół opiniujący tak jak sprawdziliśmy z Panią Sekretarz nie jest ograniczony liczbowo, niemniej jednak moją propozycją jest, żeby w zespole zasiadała Pani Sekretarz, ponieważ pilotuje sprawę powołania tych ławników, u Pani Sekretarz znajdują się dokumenty związane z tą sprawą. Proszę o zgłaszanie kandydatów do składu Zespołu opiniującego.
 
Radna Anna Balcer – zgłaszam kandydaturę Radnej Elżbiety Januszkiewicz.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy Radna Elżbieta Januszkiewicz wyraża zgodę?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – tak, wyrażam zgodę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zgłaszam kandydaturę Pana Sołtysa Leszka Pałdyny. Czy Pana Leszek Pałdyna wyraża zgodę?
 
Sołtys Leszek Pałdyna – tak, wyrażam zgodę.
 
Radna Grażyna Plato – zgłaszam kandydaturę Pani Sołtys Krystyny Pindur.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy Pani Sołtys Krystyna Pindur wyraża zgodę?
 
Sołtys Krystyna Pindur – tak, wyrażam zgodę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zgłaszam kandydaturę Pani Sekretarz Jolanty Wilczewskiej. Czy Pani Sekretarz Jolanta Wilczewska wyraża zgodę?
 
Sekretarz Jolanta Wilczewska – tak, wyrażam zgodę.
 
Radna Beata Jabłońska – zgłaszam kandydaturę Pani Kierownik Mirosławy Romatowskiej.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy Pani Kierownik Mirosława Romatowska wyraża zgodę?
 
Kierownik GOPS Mirosława Romatowska – tak, wyrażam zgodę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zamykam listę. Przechodzimy do głosowania nad zgłoszonymi kandydaturami.
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się - 1 radny
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę wybrać spośród siebie przewodniczącego zespołu oraz sekretarza zespołu.
 
Wójt Radosław Król – korzystając z chwili przedstawię Państwu pismo, które otrzymałem ja, ale również i Pan Przewodniczący od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Podsekretarza Stanu Jarosława Wojtowicza. Fragment odczytam „w związku z przyjęciem przez Polskę w dniu 1 lipca 2011 r. na okres sześciu miesięcy, Przewodnictwa w Unii Europejskiej, jak również nawiązując do licznych uchwał i stanowisk, dotyczących uznania spraw wsi i rolnictwa za priorytetowy kierunek działań Polski w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, nadesłanych w ciągu ostatnich miesięcy do Prezesa Rady Ministrów i członków Rady Ministrów, w tym do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przez przedstawicieli samorządu terytorialnego, chcę wyrazić podziękowanie za Państwa głębokie zaangażowanie w trwającą obecnie na forum Unii Europejskiej debatę na temat reformy Wspólnej Polityki Rolnej oraz włączenia się w proces formułowania priorytetów polskiej prezydencji. Jednocześnie pragnę poinformować, że przekazane przez Państwa postulaty znalazły odzwierciedlenie w opracowanych priorytetach Polski na czas prezydencji ...”
 
Nowo wybrani członkowie Zespołu wybrali na przewodniczącego Zespołu Panią Elżbietę Januszkiewicz, a na sekretarza Zespołu Panią Jolantę Wilczewską.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie powołania Zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych.
 
Głosowanie:
Za – 13 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr XV/60/2011 w sprawie powołania Zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych
została przyjęta i stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu
 
Ad.10
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o złożenie informacji o pracy Wójta.
 
Wójt Radosław Król - od ostatniej sesji Rady Gminy Wydminy podjąłem następujące inicjatywy uchwałodawcze i zarządzenia: w sprawie zmian w budżetu Gminy Wydminy na 2011 r; w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wydminy na lata 2011 – 2022; w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych  na rzecz najemców; w sprawie uznania za pomnik przyrody drzewa rosnącego na terenie Gminy Wydminy; w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody (sosna czarna); w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody (jałowiec pospolity); w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonych w obrębie Wężówka; w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonych w obrębie Wężówka; w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o aneks na stopień nauczyciela mianowanego (2); w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej; w sprawie rozwiązania Gminnego Biura Spisowego dla Gminy Wydminy utworzonego do wykonania prac spisowych w NSP 2011; w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011; w sprawie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w Talkach; w sprawie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w Zelkach; w sprawie zmieniające uchwałę w sprawie uchwalenia Wielkoletniej prognozy Finansowej Gminy Wydminy na lata 2011-2022; w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Wydminy; w sprawie sprzedaży nieruchomości; w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011; w sprawie przyjęcia informacji o wykonaniu budżetu gminy za I- sze półrocze 2011; w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011; w sprawie ustalenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej uczniów na zakup podręczników; w sprawie organizacji wyboru sołtysa w sołectwie Pamry; w sprawie powołania komisji końcowego odbioru budowy zespołu boisk „Moje boisko Orlik 2012” w miejscowości Wydminy. Odbyłem następujące spotkania i konsultacje: 21 lipca 2011r. posiedzenie Społecznej Komisji Mieszkaniowej (z-ca wójta); 22 lipca 2011r. wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Spytkowie koło Giżycka; 29 lipca 2011r. podpisanie umowy dot. Energii; 29 lipca 2011r. spotkanie ze sportowcami; 02 sierpnia 2011r. spotkanie z  z-cą dyrektora zarządu dróg powiatowych Panem Moszczyńskim w Orłowie; 08 sierpnia 2011r. spotkanie z Panią Wójt Starych Juch; 09 sierpnia 2011r. spotkanie z Komendantem Komendy Powiatowej Policji; 10 sierpnia 2011r. podpisanie umowy o udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na budowę kompleksu sportowego w ramach Programu "Moje Boisko Orlik 2012"w Olsztynie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego; 11 sierpnia 2011r. spotkanie z Panią Jolantą Herbich w celu zaakceptowanie planu działania na gminę Wydminy (ODR); 11 sierpnia 2011r. spotkanie z sołtysami w sprawie dożynek; 12 sierpnia 2011r. spotkanie z marszałkiem województwa; 17 sierpnia 2011r. spotkanie z wójtem Bań Mazurskich; 18 sierpnia 2011r. posiedzenie Rady Nadzorczej Spółki; 25 sierpnia 2011r. spotkanie z sołtysami w sprawie dożynek; 27 sierpnia 2011r. spotkanie integracyjne z mieszkańcami Okrągłego; 29 sierpnia 2011r. odbiór Orlika; 29 sierpnia 2011r. spotkanie wójta z dyrektorami szkół; 01 września 2011r. podpisanie aktu notarialnego z Zarządem Dróg Wojewódzkich; 02 września 2011r. uroczyste otwarcie Orlika; 05 września 2011r. udział w  IV Forum Kultury Regionu Warmii i Mazur i spotkanie z wojewodą Marianem Podziewskim; 06 września 2011r. udział w spotkaniu Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej "Wielkie Jeziora Mazurskie. Chciałbym tu powiedzieć, że stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie otrzymało dofinansowanie na kwotę 27 milionów zł., jako lokalna strategia rybacka na nasz obszar. 27 milionów zł. jest w podziale na dziewięć gmin.
 
Ad. 11
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – poprosiłem Panią Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Wydminach na dzisiejsze spotkanie, planowałem wystąpienie Pani Dyrektor w wolnych wnioskach, jednak moja prośba jest taka, abyśmy teraz wysłuchali sposobu regulowania, bezpieczeństwa korzystania z internetu w Gminnym Ośrodku Kultury w Wydminach. Nie widzę głosów przeciwnych, proszę Panią Dyrektor o zabranie głosu.
 
Dyrektor GOK Alina Skirucha – zacznę od zapisu w protokole. Pan X zgłosił dla Państwa na Radzie, że z Ośrodka Kultury wyszły informacje zniesławiające jego osobę. Nie wiem na jakiej podstawie twierdzi, że to wyszło z GOK-u, ponoć sprawdził to w Sądzie, jeżeli tak, to bardzo prosiłabym o zapis potwierdzający, że uzyskał Pan taka wiadomość, ponieważ początek adresu IP, wcale nie ukierunkowuje, że jest to Gminny  Ośrodek Kultury, natomiast wskazuje miejsce i miejscowość. Nie kwestionuję tego, ale Pana stwierdzenie jest takie, że jak gdyby ktoś z nas zamieścił taki zapis. Uważam , to za daleko idące stwierdzenie, niesłuszne i w jakiś sposób nas oczerniające. Na zapytanie Radnej Anny Balcer, czy Pan ze mną rozmawiał, odpowiedział Pan, że nie, ponieważ nie jest Pan mile widziany w GOK-u. Nie wiem na jakiej podstawie wysuwa Pan taki wniosek, ponieważ jak zawsze przychodził Pan do nas to spotykał się Pan z miłą obsługą. Następna rzecz jeżeli chodzi o kawiarenkę internetową. Kawiarenka internetowa została otwarta z programu ministerialnego w 2004 roku. Jest regulamin, który znajduje się w kawiarence. Chciałabym Państwu cos odczytać „Posiadacze numeru IP muszą się liczyć z pewnymi zagrożeniami, jakie wiążą się z korzystaniem sieci internetowej. Numery IP mają coraz większą wartość dla cyberprzestępców . Dzisiaj nie ma żadnego problemu, żeby nabyć program szpiegowski, dzięki któremu będzie można wyszukać numery IP do celów niezgodnych z prawem”, czyli jest to już udokumentowane, że takie sytuacje miały miejsce w naszym kraju. Jeżeli chodzi o jakieś nie uprzejme, tak to delikatnie nazwę, wpisy, odnośnie tych pierwszych numerów IP na które Pan się powołuje, to chciałam zauważyć, ze również znajdują się tam negatywne wpisy pod kierunkiem GOK-u. Chyba nie sądzi Pan, że my sami na siebie piszemy. Nie jesteśmy w stanie sami monitorować tożsamość osoby, która przychodzi do kawiarenki internetowej. Jest to niezgodne z prawem, w związku z czym nie odpowiadam za to, kto, kiedy, co pisze. Nie mogę stać za klientem, nie mogę patrzeć mu na ręce co pisze, ponieważ tak jak już mówiłam jest to nie zgodne z prawem. W związku z czym nie ma rejestru, nie legitymuję ludzi, bo mi tego nie wolno. Do tego są upoważnione jednostki wyspecjalizowane.
 
Radny Leszek Cedrowski – czuję się upoważniony, żeby wyjaśnić pewne rzeczy. Tutaj na tej Sali nie przypominam sobie, żeby padały oskarżenia pod kontem GOK-u. To ja składałem prośbę o obecność Pani na dzisiejszym posiedzeniu, zamysłem nie było przesłuchanie, ponieważ nie mamy takich upoważnień jako Rada i nie chcemy dociekać po której stronie jest wina, natomiast zamysłem było jak gdyby zabezpieczenie przyszłości pod kontem nie tylko pomówień, czy jakichś niegrzecznych wpisów, ale pod kontem przestępstw, które mogą się przez sieć odbywać. Tu na większość moich pytań Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie ma takiego monitoringu, że nie ma rejestru, że Pani nie może tego dokonywać. Więc jeżeli jest taka sytuacja prawna, to nie ma możliwości kontrolowania tego. Odniósłbym się tylko co do regulaminu w §14 jest zapis „obsługa zastrzega sobie prawo monitorowania połączeń  z serwera kawiarenki”, chciałbym zapytać co to znaczy?
 
Dyrektor GOK Alina Skirucha – chodzi o to, żeby nie wprowadzono nam żadnych wirusów, dokładniej nie można używać swoich nośników, kolejna kwestia, to np. korzystanie ze stron pornograficznych i ewentualnie jakichś innych, których w tej chwili nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Nie ukrywam, że staramy się w jakiś sposób monitorować dzieci, które są w kawiarence.
 
Radny Leszek Cedrowski – czyli nie ma prawnych możliwości we wszystkich kawiarenkach na terenie całego kraju kontrolowania użytkownika.
 
Radna Anna Balcer - Pani Dyrektor, czy GOK ma tylko jedno IP?
 
Dyrektor GOK Alina Skirucha – tak. Odczytam coś Państwu „Adres IP nie jest numerem rejestracyjnym komputera , nie identyfikuje jednoznacznie urządzenia, może się dowolnie, często zmieniać jak również kilka urządzeń może mieć identyczny adres IP”. Przez to, że mamy kawiarenkę internetową, jest to publiczny adres IP i u mnie wszystkie komputery, które są podłączone są pod jednym serwerem i mają jeden adres IP.
 
Radny Leszek Cedrowski – jeszcze gwoli wyjaśnienia, Pani Dyrektor prosiła o dokument, bo to jest w gestii Pana X, ale przeczytam tylko część uzasadnienia „w toku podjętych czynności ustalono, że użytkownik sieci, wskazanym przez Pana, posługujący się  ustalonym adresem IP jest Gminny Ośrodek Kultury w Wydminach. W toku dalszych czynności pozyskano informację, że we wskazanej placówce znajduje się punkt publicznego dostępu do internetu, zaś osoby korzystające z niego nie są w żaden sposób odnotowywane. Z tych względów nie zdołano ustalić personaliów  sprawcy czynów”. To tak naprawdę wywołało dyskusję, czy nie ma możliwości kontrolowania tego dostępu.
 
Pan X – podczas posiedzenia tamtej sesji nie sugerowałem, że Pani albo ktoś z pracowników GOK-u dokonuje tych wpisów. Jeżeli Pan Przewodniczący, albo Wiceprzewodniczący pamiętają to sugerowałem, że jest to kawiarenka internetowa.
 
 Dyrektor GOK Alina Skirucha - nie podważam Pan słów, ja mam tylko protokół z sesji. Myślę, że czas najwyższy, abyśmy wyjaśnili sobie pewne nieścisłości. Zapraszam Pan do siebie, porozmawiamy, wyjaśnimy sobie pewne sprawy.
 
Pan X – w dalszej kwestii, nie chodziło mi o Panią, jeżeli chodzi o  odpowiedź Pani Radnej Anny Balcer, tylko o Pani jedną z pracownic. Natomiast jak mi przekazała Pani Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, o posiedzeniu na którym mnie nie było, na podstawie wypowiedzi Pani pracowników w sprawie Kuriera Wydmińskiego, stąd te słowa. Dziękuję za wyjaśnienie precedensu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi – dziękuję za wyjaśnienie. Jesteśmy przy punkcie interpelacje i zapytania Radnych.
 
Radna Wioletta Brulińska – składam wniosek do Pana Wójta.
 
Wójt Radosłąw Król – wszystkie wnioski powinno złożyć się na ręce Przewodniczącego.
 
Radna Wioletta Brulińska – tak też zrobię, ale najpierw go przeczytam. Wnioskuję o poprawę drogi gminnej w Siedliskach w ramach umowy gwarancyjnej do Państwa Poznańskich i do Państwa Pawłyk – (wniosek w załączeniu).
 
Radna Anna Balcer – mam nadzieję, że uzyskam dziś odpowiedź na moje zapytanie. Na jakim etapie jest wniosek remontu świetlicy w Zelkach. Wiem, że pierwsze uzupełnienie było. Drugie zapytanie dotyczy tego, kto obecnie, w związku z nową reorganizacją, która miała miejsce od 1 września br. zajmuje się drogami. Kolejna sprawa, to dlaczego tak późno zostało ogłoszone w sprawie wiat przystankowych. Sołtysi monitowali o zakup tych wiat już bardzo dawno temu, teraz jest to późna pora. Chciałabym wiedzieć jak na dzień dzisiejszy ta sprawa wygląda. 
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – ja w dwóch sprawach, pierwsza to w kwestii kontynuowania drogi, mówię tu o drodze, która jest w bardzo złym stanie, która prowadzi do gospodarstwa Pana Kotwicy i Pani Szczuki. Tam jest problem przejazdu zwłaszcza zimowego, gdzie zimą ta droga przestaje być w ogóle przejezdna. Druga sprawa. Chciałabym powrócić do tematu, który został poruszony na komisji w zeszłym tygodniu, gdzie bardzo szybko zostały przegłosowane dwie rzeczy na raz. Tą drugą było zdjęcie z obrad  projektu uchwały w sprawie powołania młodzieżowej Rady. Moje pytanie, dlaczego i jaki powód był zdjęcia tego?
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  - projektodawca wycofał ten projekt uchwały.
 
Radny Franciszek Majcher – przeznaczaliśmy z budżetu na drogę , mówię tu o drodze od Rant do Wydmin, jeżdżę tą drogą dość często i z ciekawości ostatnio sprawdziłem na liczniku ile jest tej drogi zrobione. Okazuje się, że jest zrobione 500 m. Więc pytam się, gdzie jest drugie 500 m?
 
Radny Adam Szpak – czy Gmina w tym roku będzie występować do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o zdjęcie eternitu? Kolejne pytanie, to kto dysponuje kluczami do Orlika w Gawliku Wielkim?

Akapit nr - brak tytułu

Ad. 12
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o odpowiedź na zadane interpelacje.
 
O godz. 14:55 salę obrad opuszcza Pan Radny Mariusz Puchalski.
 
Wójt Radosław Król – odpowiadając Pani Radnej Wioletcie Brulińskiej, jeżeli będzie podstawa, to na pewno skorzystamy z tego. Jeżeli chodzi o interpelacje Pani Radnej Anny Balcer odnośnie świetlicy wiejskiej w Zelkach. Problem, który na dzień dzisiejszy jest to problem nieruchomości, na której ma być przeprowadzona inwestycja, ponieważ jedna z części budynków jest we współwłasności. Jak się porozumieliśmy z Panią Balcer, to mieliśmy problem z Panią Szabelską. Zaproponowałem, że kupię jako gmina od części właścicieli budynku tą nieruchomość i sprzedam ją osobie zainteresowanej, tak żeby pozbyć się współwłasności. Przed kilkoma dniami odbyło się spotkanie w towarzystwie Pani Balcer, Pana Lenartowicza i Pani Szabelskiej, gdzie uzgodniliśmy kto jest zainteresowany jakimi nieruchomościami, kto będzie nabywcą, a kto sprzedawcą.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - kiedy ruszy wniosek o remont?
 
Wójt Radosław Król – jeżeli szybko oszacujemy wartość i będziemy wiedzieli, że jeżeli wszyscy, którzy podpisali się pod tym protokołem. Wyrażą zgodę, będziemy mieli prawo dysponowania gruntem, nieruchomością.
 
O godz. 15:08 salę obrad opuszcza Pani radna Grażyna Plato.
 
Radna Anna Balcer – jeszcze jak był Pan Kościuch, kiedy był składany projekt to zwracał się do współwłaścicieli tych działek, między innymi i do mnie, o wyrażenie zgody na remont. Ja taką zgodę wyrażałam, czy mam rozumieć, ze Pani Szabelska i pan Lenartowicz, takiej zgody nie wyrazili?
 
Wójt Radosław Król – nie wyrazili zgody.
 
Radna Anna Balcer – nie, bo nie.
 
Wójt Radosław Król - po prostu powiedzieli, że za długo trwa ten podział, nie można się dogadać, nic nie będą podpisywać, dopóki nie określimy albo wyjścia ze współwłasności, albo załatwienie sprawy do końca. Taki warunek postawili, co spowodowało, że przystąpiliśmy do kolejnych rozmów.
 
Radna Anna Balcer – ja się w tej chwili zastanawiam, co z naszym projektem? Pójdzie do kosza.
 
Wójt Radosław Król – nie pójdzie do kosza, poprosimy jeszcze raz, będziemy ich prosić.
 
Radna Anna Balcer – mamy na to jeszcze czas?
 
Wójt Radosław Król – mamy bardzo mało czasu, chyba do 15 września br. Kolejne pytanie dotyczyło dróg. Drogami do tej pory zajmował się Pan Andrzej Kosiba, niestety wystąpił problem, ponieważ sytuacja Pana Kosiby jest wszystkim znana. Jest w tej chwili podpisana umowa na zastępstwo z Panem Pawłem Maniem, który zgodził się przyjść na miesiąc, na uporządkowanie spraw. Na drogi ma mało czasu, gro czasu poświęca inwestycjom. Jutro zostanie ogłoszony konkurs na to stanowisko. Został również powołany kierownik referatu komunalno – inwestycyjnego, którym został Pan Bolesław Idek. Do niego można zgłaszać wszelkie uwagi. Jeżeli chodzi o wiaty przystankowe. Została już wybrana firma z Aleksandrowa Kujawskiego. Przystąpię do zapytania Pani Ewy Kulpińskiej – Mejor w sprawie drogi. Byliśmy na wizji lokalnej. Droga ta jest źle usytuowana, nie dość, że w wąwozie, to jeszcze wąska i pod górkę. Przez wiele lat wykorytowana.  Podobna droga jest jeszcze do Państwa Siwołowskich.
 
Radna Anna Balcer – również podobna sytuacja ma miejsce u nas, zgłaszałam to wielokrotnie. Mówię tu o kolonii do Państwa Sokołowskich.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – w każdym bądź razie, ma Pan to na uwadze.
 
Wójt Radosław Król – na uwadze mam wszystkie drogi. Odnośnie interpelacji Pana Franciszka Majchera, nie wiem, bo być może odcinek drogi został skrócony poprzez zajezdnie.
 
Radna Anna Balcer - czy to dofinansowanie dotyczyło metrów, czy zadania?
 
Wójt Radosław Król – zadania. Jeżeli chodzi o interpelacje Pana Adama Szpaka, azbest. Jako Gmina robiliśmy inwentaryzację jeżeli chodzi o azbest, natomiast nie mieliśmy programu w sprawie usuwania azbestu. My wiedząc o tym, że został ogłoszony nabór w kwietniu, przystąpiliśmy do stworzenia programu. Mogliśmy to zlecić ekspertowi, ale Pani Jolanta Bazylak zgodziła się, że sama to przygotuje. Jeszcze raz będziemy mierzyć ile tak naprawdę tego azbestu jest.   Jeżeli chodzi o klucze do Orlika w Gawliku Wielkim, na pewno mają animatorzy, dyrektor szkoły i u nas w urzędzie gminy. Kto jeszcze to nie odpowiem.
 
Radny Adam Szpak – chłopcy się skarżyli, że Pani Radna miała i nie bardzo chciała im udostępnić.
 
Wójt Radosław Król – Pani Grażyna Plato? Wątpię.        
O godz. 15:50 salę obrad opuszcza Pan radny Leszek Cedrowski.
 
Ad. 13
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi – przechodzimy do punktu wolne wniosku. Chciałbym tu najpierw głos oddać Pani radnej Ewie Kulpińskiej – Mejor.
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – na posiedzeniu komisji wspólnej bardzo krótko omawiałam program współpracy z organizacjami pozarządowymi Gminy Wydminy na rok 2012. Na początku dzisiejszego posiedzenia przekazałam Państwu ten program, do którego zostały wprowadzone zmiany, po wcześniejszej rozmowie z Panią Skarbnik. Kwoty przeznaczone na współpracę z organizacjami pozarządowymi na rok 2012 nie przekraczają kwot przyznanych na tę współpracę w roku 2011. Mieszczą się w tych samych kwotach. Jedyne co jest proponowane jeżeli chodzi o zmiany, to zmiana sposobu przyznawania tych wniosków, tzn. przeznaczenie całej tej kwoty w konkursach otwartych dla organizacji pozarządowych. Jeżeli przeanalizujecie Państwo dokładnie tabelę porównawczą z 2011 i na 2012 roku, to tak naprawdę kwoty się niewiele zmieniają. Projekt tego programu będzie na stronie BIP – u zawieszony na okres 21 dni, organizacje będą mogły wnosić uwagi, które zostaną uwzględnione. 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - Pani Ewo, czy Wójt przedstawił Radzie sprawozdanie z realizacji programu za 2010 rok?
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – chyba nie. Chyba nie było zapisu.
 
Radna Anna Balcer – Pani Ewo, jest zapis „Diagnoza kondycji i potencjału pozarządowego w Gminie”. Bardzo tajemniczo brzmi.
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – wsparcie sektora pozarządowego w Gminie Wydminy. Czyli np.. wykonanie spisu, rozmowy z organizacjami, ocena stanu organizacji.
 
Pani Kierownik GOPS Mirosława Romatowska – to gmina będzie oceniała kondycję stowarzyszeń.
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – nie gmina, tylko organizacje pozarządowe.        
 
Pani Kierownik GOPS Mirosława Romatowska  - organizacje będą oceniały, a na jakiej zasadzie?
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor - na zasadzie zgłoszonego wniosku.
 
Kierownik GOPS Mirosława Romatowska - macie Państwo zamiar prześwietlać organizacje
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor - ale dlaczego państwo myślicie, że będzie to prześwietlanie.
 
Radna Anna Balcer - jest to dość kontrowersyjny zapis.
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor - w tej chwili jest prowadzona diagnoza w całym powiecie. To nie jest inwigilacja.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – w jakiś sposób jest. 
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – mam propozycję, abyśmy się najpierw z tym zapoznali, a potem będziemy dyskutować.
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor - druga sprawa to COP w Giżycku. Centrum Organizacji Pozarządowych mieści się w nowo otwartej Ekomarinie. Zadaniem je jest wszelka pomoc dla ngo’s.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos?
 
Pani Maria Szczuka – chciałam poruszyć problem, który został już dziś przedstawiony, dotyczy drogi dojazdowej do mojej miejscowości. Z rozmowy z Panem Kochańskim wiem, że naprawa tej drogi o tej porze roku jest już niemożliwa, dlatego zwracam się do Pana Wójta o wskazanie innych rozwiązań, które umożliwią nam dojazd w czasie zimy do gospodarstwa.
 
PRG – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego w związku z  wyczerpaniem porządku obrad zamykam XV sesję Rady Gminy Wydminy.
 
 
Protokołowała:
Anna Binik
                                                                                              Zatwierdził:
         Bogusław Romatowski
                 Przewodniczący Rady Gminy Wydminy
« powrót do poprzedniej strony