ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Protokół Nr XIX/2011 z posiedzenia Rady Gminy Wydminy z dnia 29 listopada 2011 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach w godzinach od 12:00 do 17:45 XIX sesja Rady Gminy VI kadencji

Informacja ogłoszona dnia 2011-12-16 17:10:55 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

Protokół
Nr XIX/2011
z posiedzenia Rady Gminy Wydminy
z dnia  29 listopada 2011 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach
w godzinach od 12:00 do 17:45
XIX sesja Rady Gminy VI kadencji
 
 
Porządek obrad posiedzenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności w załączeniu do protokołu (zał. nr 2). Sesja rozpoczęła się w obecności 12 radnych, w trakcie obrad przybyło jeszcze 2 radnych, co stanowiło 93,33% frekwencji.
 
Ad.1
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – powitał wszystkich obecnych na sesji. Stwierdził, że sesja została zwołana prawidłowo, jest wymagane quorum, Rada może podejmować uchwały. Otworzył XIX sesję Rady Gminy Wydminy.
 
Ad.2
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  – na sekretarza obrad dzisiejszej sesji powołuję Panią Radną Beatę Jabłońską. Czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi do przedstawionego porządku obrad?
 
Radna Anna Balcer – w imieniu klubu Porozumienie Gminy Wydminy proszę o zmianę porządku obrad i wprowadzenie projektu uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta – przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Wydminy. Proponuję o wprowadzenie tego projektu uchwały w punkcie 6, a następne punkty przesunąć o jeden.
 
O godz. 12:03 na obrady przybyła Radna Wioletta Brulińska.
 
Wójt Radosław Król – prosiłbym o wprowadzenie w punkcie 6 projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 r. Powodem tej zmiany jest otrzymana dotacja na zwiększenie subwencji oświatowej na dofinansowanie klas.
 
Radna Grażyna Plato - skoro będzie głosowany wniosek formalny, dotyczący zmian w podatku, chciałabym się zapoznać z tym projektem uchwały i wtedy mogę podjąć decyzję.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy Klubowi wystarczy piętnastominutowa przerw?
 
Radna Grażyna Plato – tak.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zarządzam piętnastominutową przerwę.
 
Przerwa  od godz. 12:05 do godz. 12:20.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wznawiam obrady po przerwie.
 
Radna Grażyna Plato – ponieważ stało się to tu i teraz, podjęcie takiej decyzji graniczyłoby z cudem, więc Klub mój podjął decyzję, że nie weźmie udziału w głosowaniu nad tym wnioskiem.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa chciałby jeszcze wypowiedzieć się w sprawie wniosku?
 
Radny Roman Paluch – uważam, że jest to troszeczkę niezdrowa sytuacja, dlatego że jeżeli Klub Radnych ma większość, wtedy decyzje nie zapadają tu, tylko zapadają w Klubach. Klub ustala co będzie, a czego nie będzie. Nasze zdanie się nie liczy. Decyzja Rady zapadła w Klubie. Jest to sytuacja naganna, takie rzeczy na komisjach powinno się robić, ustalać.
 
Radny Mariusz Puchalski - chciałem zapytać Pani Radnej Plato, czy Pani jako Przewodnicząca Klubu miała jakieś propozycje? Czy jest Pani za tym podatkiem, który ustalił Pan Wójt w projekcie? Czy są inne Pani propozycje?
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – odpowie Pani?
 
Radna Grażyna Plato – nie. Odpowiedziałam na propozycję, która padła.
 
Radna Anna Balcer – ponieważ nie wpłynął do tej pory żaden inny projekt uchwały Klub Radnych Rozwój i Zgoda miał również możliwość złożenia takiego projektu uchwały. Taki projekt nie wpłynął do dnia dzisiejszego. Obowiązują nas pewne terminy, które musimy dotrzymać. W związku z czym nasz klub przedstawia taką propozycję dzisiaj i bardzo proszę Państwa Radnych o przyjęcie tej propozycji.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  - zamykam dyskusję nad tym wnioskiem. Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć nad wnioskiem Pana Wójta? Nie widzę. Przechodzimy do głosowania nad wnioskiem złożonym przez Klub Radnych Porozumienie Gminy Wydminy, o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta – przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Wydminy.
 
Głosowanie:
Za – 7 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
5 radnych nie wzięło udziału w głosowaniu
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Aby zmienić porządek obrad wymagana jest statutowa większość głosów.
 
Radna Anna Balcer – w związku z tym, że wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów Klub Radnych Porozumienie Gminy Wydminy zgłasza wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej tzn. na sobotę - 3 grudnia br., na godzinę 14:00 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta – przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Wydminy, z następującym porządkiem obrad: 1. Otwarcie sesji; 2. Odczytanie porządku obrad; 3. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta – przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Wydminy; 4. Zamknięcie sesji. Wniosek zostanie dostarczony na piśmie do Przewodniczącego Rady.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przystępujemy do głosowania nad wniosek przedstawionym przez Pana Wójta tj. podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Wydminy na 2011 r. Uchwała ta nie rodzi skutków  w wieloletniej prognozie finansowej, możemy ją procedować tuż po interpelacjach i zapytaniach radnych, czyli w punkcie 6.
 
Wójt Radosław Król – dwa słowa, dlaczego wprowadzamy tą uchwałę. Otóż trzy szkoły złożyły wnioski na dofinansowanie, doposażenie klas. Otrzymaliśmy wspólnie z Ministerstwa Edukacji kwotę 94 939,00 zł. Jest to zadanie celowe, które przeznaczamy bezpośrednio na ten cel, na który zostały napisane wnioski.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania nad wnioskiem przedstawionym przez Pana Wójta, czyli wprowadzeniem do porządku obrad dzisiejszej sesji w punkcie 6 projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Wydminy na 2011 rok.
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymaganą większość głosów, został przyjęty. Proszę o rozszerzenie porządku obrad, w punkcie 6 proszę wprowadzić projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Wydminy na 2012 r., a następne punkty przesunąć o jeden. Przystępujemy do przyjęcia porządku obrad po wprowadzonych zmianach.
 
Głosowanie:
Za – 10 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – porządek obrad po wprowadzonych zmianach został przyjęty.
 
Ad.3
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  -  protokół został przygotowany przez protokolanta, niestety nie zdążyłem go przejrzeć, zawiera 43 strony. Będziemy przyjmować go na następnym posiedzeniu sesji.
 
Ad.4
Wójt od ostatniej sesji wydał następujące inicjatywy uchwałodawcze: w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości; w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych; w sprawie określenia wysokości stawek dziennych opłaty targowej, poboru opłaty w drodze inkasa oraz określenia wynagrodzeni za inkaso; w sprawie określenia wzorów informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny, deklaracji na podatek leśny. Zarządzenia od 23 listopada br.: w sprawie zatwierdzenia regulaminu korzystania z usług publicznych świadczonych przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Zieleni Spółka z o. o. na terenie Gminy Wydminy; w sprawie regulaminu porządkowego obowiązującego na  cmentarzach komunalnych w Gminie Wydminy; w sprawie zaciągnięcia kredyt długoterminowego na sfinansowanie spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Wójt odbył jedno spotkanie uroczyste z Ministrem 24 listopada br. w Olsztynie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos?
 
Radna Anna Balcer – czy był Pan na wyjeździe służbowym za granicą?
 
Wójt Radosław Król – byłem.
 
Radna Anna Balcer – nic na ten temat Pan nam nie mówi. Chcielibyśmy wiedzieć jaki jest efekt tego wyjazdu.
 
Wójt Radosław Król -  z racji tego, że to było z dnia na dzień, przed poprzednią sesją, nie zostało to ujęte w informacji Wójta. Rzeczywiście byłem na spotkaniu krótkim, trzydniowym na Ukrainie. Byłem łącznie, jeżeli chodzi o delegacje gminną z Radnym Piotrem Pryczka. Mamy nawiązane rozliczne kontakty między gminami. Więcej odpowiem w punkcie odpowiedzi Wójta na wnioski i zapytania.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – uroczyste spotkanie z Ministrem.
 
Wójt Radosław Król – tak, jest 60-lecie Rybactwa Śródlądowego, to jest jedyny instytut naukowy pod patronatem Ministra Rolnictwa na terenie naszego województwa. Większość jest w Warszawie. W związku z powyższym udział brał Minister Rolnictwa, zaprosił rozliczne grono samorządowców.
 
O godz. 12:45 na obrady sesji przybył Radny Piotr Warecha.
 
                                                                 Ad. 5
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę o zgłaszanie interpelacji i zapytań. Panią Radną Annę Balcer informuję, że dziś na moje ręce wpłynęły odpowiedzi na Pani zapytania składane na ostatniej sesji.
 
Radna Anna Balcer – czy na moje ręce te odpowiedzi też wpłyną?
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – tak. Kto z Państwa chciałby zadać pytanie, bądź złożyć interpelację?
 
Radny Mariusz Puchalski – na ostatniej sesji mówiłem Panu Wójtowi o wysypisku śmieci. Dobrze, że jest Pan Prezes Spółki. Po ostatniej wichurze teren wokół wysypiska wygląda bardzo źle. Ile razy można jeszcze prosić, żeby Spółka nie wywoziła śmieci. Tam nie ma gruzu, tam są śmieci wywożone. Drugie pytanie, obecny jest Pan Sołtys, Pan Wójt. Sołtysi wsi, jeżeli się coś dzieje biorą telefon dzwonią. Jak dopuszczalne jest, zostawić naszą „stolicę” Wydminy przez weekend, ulice były nieoświetlone.  Instalacja została wymieniona, konserwator jest od tego? Kto jest za to odpowiedzialny?
 
Radny Adam Szpak – przypomnę się jeszcze w sprawie działek w Rantach.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do punktu następnego.
 
Ad. 6
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – wprowadzamy do budżetu gminy kwotę 94 939,00 zł. Jest to konsekwencja wniosków złożonych przez szkoły na doposażenie klas.
 
Radna Anna Balcer – Pani Skarbnik kiedy wpłynęły te pieniądze?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – 25 listopada br.  kwota 54 939,00 zł  i 29 listopada, dziś z rana kwota 40 000,00 zł.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się - 0 radnych
 
 
Uchwała Nr XIX/77/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 rok  stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 7
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Królodczytuje projekt uchwały. Proszę o naniesienie autopoprawek, w §2 pkt 4 proszę zmienić datę z 15 stycznia na 31 stycznia oraz w pkt 4 lit. b po słowach: przy ubieganiu się o pomoc de minimis należy dopisać „oraz przedłożenia sprawozdań finansowych za okres trzech lat obrotowych”.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – powiem dlaczego ta autopoprawka. Przepisy prawa tego wymagają. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przesłał opinię. Przedstawię ją. „W odpowiedzi na pismo z dnia 10 listopada 2011 r. dotyczące projektu uchwały Rady Gminy Wydminy w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, działając na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), pragnę przedstawić następujące zastrzeżenia: z §2 ust. 1 projektu uchwały wynika, iż intencją projektodawcy jest udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. W celu zapewnienia zgodności projektu uchwały z ww. rozporządzeniem, w przepisie §2 ust. 4 lit. b) projektu uchwały proponuję uwzględnić obowiązek przedstawienia przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis sprawozdań finansowych za okres 3 lat obrotowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311)”.   Po konsultacji z Radcą Prawnym proponujemy naniesienie autopoprawki. Skąd wynika termin 31 stycznia, a nie to co było. Jeżeli przedsiębiorca ma dostarczyć sprawozdanie, termin 15 stycznia byłby okresem  krótkim do przedstawienia za okres trzech lat, a szczególnie za ostatni rok. Nowa propozycja to 31 stycznia. Otrzymaliście Państwo materiały pomocnicze, w których jest przedstawione wyliczenie, są lata poprzednie i do projektu tego, jak również projektu budżetu są przyjęte kwoty kalkulacyjne na podstawie tego projektu, gdzie wzrost stawek w stosunku do roku 2011 wynosi 4,2%.
 
Radna Wioletta Brulińska – mówi Pani, że wzrost wynosi 4,2%. Może w całości tak, bo na poszczególne kategorie w rozbiciu to różnie wychodzi.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – przyjmowaliśmy  średnią.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – przekalkulowałyśmy wraz z Radną Brulińską, to na wzrost procentowy, byłoby łatwiej następnym razem te tabelki, gdyby było również widać procent, o który wzrasta ta stawka. Stawki na podatek od nieruchomości i gruntów pozostałych, to są te, których w gminie jest najwięcej?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – tak.                
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - to chcę zwrócić uwagę, że rzeczywiście to o czym Pani mówi wzrost procentowy jest w granicach od 4,2%, ale sięga również granicy 16%, są to wyciągi narciarskie, grunty. To jest wzrost 7% od gruntów pozostałych, to za co mieszkańcy płacić będą, oraz w trzeciej kolejności są stawki od nieruchomości od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które  wzrastają o 5,3%. To tylko uwaga, że nie jest tylko wzrost o 4,2%, jest to bardzo uśredniony procent.
 
Radna Wioletta Brulińska – uzupełnię tylko wypowiedź Pani Radnej Januszkiewicz, od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest to wzrost 16%.
 
Wójt Radosław Król – jest jakieś nieporozumienie. Intencją naszą był wzrost podatku o wskaźnik inflacyjny. Nie wiem skąd się wzięło te 16%.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – jest w narciarstwie. Intencją było założenie połowy stawek ustawowych. To nie jest duża kwota jeżeli chodzi o pola golfowe i wyciągi narciarskie. Jest to naprawdę nieduża kwota.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – podsumowując, zwracamy tylko uwagę, że informacja, która mówi, że jest to wzrost o 4,2% jest bardzo ogólną informacją, która inaczej wygląda, gdy przyjrzymy się na poszczególne kategorie klasyfikacji tych gruntów.
 
Radny Franciszek Majcher – podatki od budynków mieszkalnych według ustawy jest 0,70. Widzę że stawki są tu maksymalne, także nie możemy się burzyć, że gdzieś tam jest mniej, czy o ten procent więcej. Jeżeli od budynków płacimy praktycznie 100%.
 
Radna Wioletta Brulińska – jeżeli mówimy o budynkach mieszkalnych, to owszem jest to maksymalna kwota, ale jest tu tylko 4,5%.
 
Radny Franciszek Majcher - jeżeli za budynki podatek jest maksymalny, to tak samo dlaczego od innych nie ma wyższego podatku.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 10 radnych
Przeciw – 2 radnych
Wstrzymało się - 2 radnych
 
Uchwała Nr XIX/78/2011 w sprawie stanowi określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.
 
 
Ad. 8
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Królodczytuje projekt uchwały.  Metodyka jest ta sama na poziomie inflacyjnym. Inflacja jest wyliczona na poziomie 4,2%.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 1 radny
Wstrzymał się - 1 radny
 
Uchwała Nr XIX/79/2011 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych  stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.
 
 
Ad.9
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Królodczytuje projekt uchwały.  W §1 określa się dzienne stawki opłaty targowej obowiązujące na targowiskach gminnych przy ul Składowej i ul. Grunwaldzkiej  76, w czwartki w wysokości. Zastosowaliśmy w tym przypadku wzrost o 1,00 zł. W przypadku sprzedaży z ręki, kosza 7,00 zł. W przypadku sprzedaży z pojazdu samochodowego 30,00 zł, ze stoiska 20,00 zł. W innych miejscach targowych poza wymienionymi w ust.1  kwotę 45,00 zł., poprzednio było 40,00 zł. Dodatkowo w §2 określa się dzienne stawki opłaty targowej obowiązujące na targowisku gminnym przy ul. Składowej i ul. Grunwaldzkiej 76, w innych dniach tygodnia w wysokości: przy sprzedaży z ręki, kosza 21,00 zł; przy sprzedaży z pojazdu samochodowego 90,00 zł; ze stoiska 60,00 zł. W innych miejscach targowych wymienionych w ust.1 kwota 50,00zł.  Proszę Państwa jest to stawka trzykrotnie wyższa. Jest to podyktowane tym, że prowadzenie stałego targowiska gminy Wydminy, tutaj na miejscu ogranicza konkurencję przedsiębiorstw i sklepikarzy zlokalizowanych na terenie gminy Wydminy. Odbyłem co najmniej dwa spotkania w tym roku budżetowym z przedsiębiorcami. Przyszło do mnie kilku przedsiębiorców w asyście sołtysa Leszka Pałdyny mówiący o tym, że wszyscy rozumieją potrzebę, że te targowisko odbywa się, jest taka potrzeba, jest to miejsce spotkań naszej społeczności lokalnej. Pobudza to generalnie działalność gospodarczą na terenie naszej gminy i ma swoje miejsce w czwartek, natomiast w innych dniach tygodnia na stałe zaburza konkurencje z uwagi na to, że osoby, które sprzedają swoje towary i usługi na placu targowym nie płacą podatków w naszej gminie. Często są to podmioty, które nigdzie nie są zarejestrowane. Zaburza to zdrową konkurencję  z naszymi lokalnymi podmiotami. §3 mówi, zarządza się pobór opłaty targowej w drodze inkasa. Inkasent na każdą pobraną kwotę opłaty targowej wydaje pokwitowanie. § 4 mówi, opłatę targową uiszcza się każdorazowo w dniu sprzedaży u upoważnionego inasenta. Na inkasenta wyznacza się Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Zieleni Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Grunwaldzka 43, 11-510 Wydminy. Zwiększyliśmy kwotę inkaso z 10% do 15%, ponieważ nie jest to przypisane danej osobie na zlecenie, tylko przedsiębiorstwu. Liczymy na to, że przedsiębiorstwo wprowadzi regulamin funkcjonowania targowiska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - §2, pkt 1 kwota  21,00 zł ze sprzedaż z ręki lub kosza, piątek, sobota lub inne dni. Nie wydaje się Panu za dużą kwotą?
 
Wójt Radosław Król – mażemy to zwartościować.
 
Radna Anna Balcer – chciałabym Państwu przedstawić stanowisko Klubu odnośnie projektu tej uchwały. Takie stanowisko przed sesja przedstawiłam Pani Zastępcy Wójta, miało być również przekazane Panu Wójtowi. Nasz Klub nie może się zgodzić na §2, gdzie zaproponowany jest trzykrotny wzrost opłaty za dni poza czwartkiem. Jeżeli ta konkurencja jest zaburzona w pozostałe dni, to również i w czwartek. Uważamy, że jest to nierówne traktowanie  w związku z czym prosilibyśmy o wykreślenie §2, natomiast w §1 wykreślamy „w czwartki”, oraz następna zmiana w obecnym §5 określa się wynagrodzenie za inkaso w wysokości 15%, zmienić na 10%. Bardzo proszę o przyjęcie tego wniosku.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - kiedy było to spotkanie i jak liczne grono było?
 
Sołtys Leszek Pałdyna – spotkanie odbyło się w marcu, uczestniczyło około 15 sklepikarzy.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – jest jakiś protokół z tego spotkania?
 
Sołtys Leszek Pałdyna – protokół mają sklepikarze.                                          
 
Wójt Radosław Król - bardzo żałuję, że komisje nie obradowały nad tymi projektami uchwał, być może dziś uniknęli byśmy całej tej dyskusji. Przychylę się do wniosku większości i w §2 proszę o skorygowanie przy sprzedaży z ręki, kosza o 7,00 zł. w innych dniach tygodnia. Chciałbym, abyście Państwo korzystali ze swych uprawnień i spotykali się na komisjach i dyskutowali. Jest to dla mnie ważne, ponieważ wasze  głosy będą głosem środowiska.
 
Radna Anna Balcer – w §1  pkt. 2 w innych miejscach targowych poza wymienionymi w ust. 1 kwota 45,00 zł. W §2 pkt. 2 w innych miejscach targowych poza wymienionymi w ust. 1 kwota 50,00 zł. Wzrost o 5,00 zł. Natomiast przy sprzedaży pojazdu samochodowego z 30,00 zł na 90,00 zł. To jest trzykrotny wzrost. Ze stoiska z 20,00 zł na 60,00 zł, również trzykrotny wzrost. Czy jest Pan w stanie, być może w chwili przerwy, przeanalizować ten §2?
 
Wójt Radosław Król -  możemy też rozmawiać tutaj. Nie odbyły się komisje, nie było dyskusji, możemy to korygować wspólnie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zarządzam dziesięciominutową przerwę
 
Przerwa od godz. 13:45 do godz. 13:55.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wznawiam obrady po przerwie.
 
Wójt Radosław Król – zostałem zapoznany z Państwa wnioskami i nie zostaje mi nic innego jak się przychylić do tych wniosków. Jeszcze prócz zaproponowanych moich poprawkach tzn. w przypadku §2 przy sprzedaży z ręki 7,00 zł, przy sprzedaży z pojazdu samochodowego 60,00 zł, ze stoiska 40,00 zł, w innych miejscach targowych 45,00 zł. W§5 określa się wynagrodzenie za inkaso w wysokości 10%.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby się odnieść do propozycji Pana Wójta?
 
Radna Anna Balcer – w związku z powyższym, w drodze negocjacji proponowana autopoprawka przez Pana Wójta jest do przyjęcia. W związku z powyższym wycofuję wcześniej postawiony wniosek.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr XIX/80/2011 w sprawie określenia wysokości stawek dziennych opłaty targowej, poboru opłaty w drodze inkasa oraz określenia wynagrodzenia za inkaso stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – oddam głos Pani Skarbnik.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – jak Państwo widzicie w §3 traci moc uchwała z 2005 roku, ponieważ zmieniły się przepisy, które nakazują doprecyzowanie tych deklaracji.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radny
Wstrzymało się - 0 radny
 
Uchwała Nr XIX/81/2011 w sprawie określenia wzorów formularzy informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny, deklaracji na podatek leśny  stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.
 
Ad.11
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – jesteśmy w punkcie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
 
Wójt Radosław Król – pierwsze pytanie dotyczyło wysypiska śmieci. Jest z nami Pan Prezes Spółki, może wypowie się w tej kwestii.
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski - jeżeli chodzi o wysypisko, to musiałaby być jakaś osoba, która by to kontrolowała, stała.
 
Radny Mariusz Puchalski – były pokazywane Panu zdjęcia, na których było widać, że to samochód Spółki wywozi śmieci.
 
Wójt Radosław Król – chcę tylko doprecyzować, Spółka ma prawo wywozić śmieci do końca tego roku, do wyrównania pryzmy, odpady budowlane, tzw. liście biogenne oraz osad czynny z oczyszczalni ścieków.
 
Radny Mariusz Puchalski – proszę pojechać i zobaczyć jak teraz po tej wichurze teren wokół śmietnika wygląda.
 
Wójt Radosław Król – a ma Pan zdjęcia osób, które wywoziły?
 
Radny Mariusz Puchalski - ja tych zdjęć nie mam, ale osoby kontaktowały się z urzędem gminy. Przekażę, żeby były dostarczone.
 
Wójt Radosław Król – traktuję tą sprawę bardzo poważnie, my jesteśmy w trakcie rekultywacji, tak jak już powiedziałem. Prosiłbym Radnego, żeby nie było uraz do siebie, o pewną  kulturę w dyskusji na posiedzeniach rad. Również zwracam się do wszystkich radnych, żeby tak nie podnosić w sposób emocjonalny kwestii związanych między innymi z brakiem oświetlenia, ponieważ to, że oświetlenia nie było, chcę powiedzieć, że w niektórych wsiach do dziś jeszcze nie ma. Jest to problem siły wyższej, na który nie mamy wpływu.  Jeżeli chodzi o instalacje oświetleniową, to ona zawsze leciała jako pierwsza, w części Wydmin, gdzie przyłącze nie zostało dobrze zmodernizowane. Co do braku w innych miejscach to zakład energetyczny robi co może, naprawia wszystkie szkody.
 
Radny Mariusz Puchalski - wystarczyłoby, żeby konserwator bezpiecznik włączył i oświetlenie byłoby.
 
Wójt Radosław Król – porozmawiam z Panem Pietraszkiem.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - Panie Wójcie, czy jest możliwość zmiany czasu oświetlenia ulic?
 
Wójt Radosław Król – zgłosiliśmy to również. Chcę Panu Szpakowi podziękować za troskę, jaką Pan wyraża w sprawie Rant. Chcę powiedzieć, że sprawa jest w analizie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy może Pan zapewnić Pana Radnego, że trwają prace?
 
Wójt Radosław Król – tak, trwają prace. Jeszcze zostało wyjaśnić wyjazd na Ukrainę, zaraz wrócę, tylko podpiszę dokument.
 
Ad. 12
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – odczytam Państwu pismo. Rozstrzygnięcie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XVII/68/2011 Rady Gminy Wydminy z dnia 19 października 2011 roku w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od wartości lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, ustalonych przez rzeczoznawców.
 
Radna Anna Balcer - pamiętam tą uchwałę, kiedy była rzucona w ostatniej chwili na sesji, czy ona miała wtedy opinię radcy prawnego?
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – tak, inne uchwały nie trafiają pod obrady sesji.
 
Radna Anna Balcer - jest to bardzo niepokojące, że po zaopiniowaniu przez radcę prawnego, uchwały są odrzucane przez Pana Wojewodę.
 
Radna Grażyna Plato – nie pierwszy raz z resztą.
 
Radna Anna Balcer – czy nie warto byłoby się zastanowić nad większą starannością obsługi prawnej?
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – w wolnych wnioskach Pani Maria Liskowska prosi o głos.
 
Pani Maria Lisowska -  są pewne rzeczy, które mnie nurtują, na którejś z sesji na początku roku była informacja, że wpłynęły jakieś pieniądze na cmentarze wojenne.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – tak,  3 500,00 zł.
 
Pani Maria Lisowska - czy coś z tymi pieniążkami zostało zrobione? W jaki sposób zostały zagospodarowane? Druga sprawa, to co z naszą kaplicą, czy rzeczywiście została odrestaurowana tak jak powinna, łącznie z ołtarzykiem? Na ostatniej sesji nie mogliście Państwo odczytać jakiegoś pisma, które dotyczyło drzew na starym cmentarzu. Te drzewa rzeczywiście zaczynają czynić wiele szkód. Na nowym cmentarzu dojdzie kiedyś do podobnej sytuacji, tylko że tam będą inne drzewa (tuje). Odniosę się teraz do ścieżki, zastanawiam się kto będzie opiekował się tą ścieżką jak ona powstanie? Obecna ścieżka raz była obkoszona, wstyd mi wobec turystów, którzy nas odwiedzają. Kolejna sprawa, zróbcie coś z tymi koszami na Wydminach. Po każdej sobocie widzę te kosze są wywalone, śmieci leżą przez całą sobotę, niedzielę. Coś okropnego. Jeden kiosk został zlikwidowany, czy tego drugiego nie można? Wygląda strasznie. Wydminy mają być miejscowością turystyczną, tylko co my możemy pokazać. Apeluję jeszcze odnośnie kwiatów, one wyglądają ładnie, ale zastanówcie się Państwo nad wydawaniem pieniędzy, tym bardziej, że kryzys sięga już i Polski. Czy nie warto byłoby posadzić tam jakiejś krzewiny? Wrócę jeszcze do Kuriera Wydmińskiego. Kurier Wydmiński jako biuletyn informacyjny urzędu gminy, powinien informować o tym, co się dzieje na trenie naszej gminy i w naszym urzędzie. A nie wywiady, przepisy. Jeżeli mamy wydawać pieniądze na coś takiego, bo to są nasze wspólne pieniądze, to jaki to jest sens tego? Dziękuję.
 
Sołtys Wężówki Dariusz Sawoń – mam pytanie wprost do Pana Wójta. Czy możliwe byłoby żeby wyznaczył Pan pracownika z urzędu gminy, który pomógłby mi toczyć batalię z koleją. Napisałem pismo do kolei w październiku dotyczące odtworzenia przejazdu kolejowego na gminnej drodze nr 241. Otrzymałem pismo z kolei odmowne.
 
Wójt Radosław Król – od razu odpowiem,  prosiłbym, żeby w sprawach bezpośrednio do mnie, przyjść do mnie w poniedziałek miedzy godziną 14:00 -16:00, a nie poruszać takie sprawy  na sesji rady. Tak samo jeżeli chodzi o zapytania Pani Mari.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi – widzę, że przybyła Pani Jolanta Bazylak, udzieli odpowiedzi na pytanie dotyczące zakresu prac wykonanych z dotacji Wojewody na cmentarzach wojennych.
 
Pracownik UG Jolanta Bazylak – na dzień dzisiejszy mamy wykorzystaną niedużą kwotę, rzędu 700,00 zł, mówimy o cmentarzu wojennym w Wydminach i Mazuchówce.  Natomiast jak od 1 września br. Spółka powstała wystosowaliśmy pismo, zlecenie do Spółki, żeby pozostałą kwotę wykorzystać na te cele do końca roku. Zlecenie zawiera zakres, który ma być wykonany.
 
Wójt Radosław Król – jeżeli chodzi o odrestaurowanie kaplicy, to powiem, że Spółka wzięła w zarząd, rozpoczęła prace tej kaplicy. Panie Prezesie chce Pan w tym temacie cos powiedzieć? Czy zostało zakończone?
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski - na tym etapie zostało zakończone, tak to w tej chwili będzie na razie wyglądało.
 
Wójt Radosław Król – postaram się na następne spotkanie bardziej w tej sprawie się  przygotować. Jeżeli chodzi o drzewa na cmentarzu, to sprawa wygląda następująco. Dopóki cmentarz był gminny, tzn. nadal jest gminny, ale w zarządzie spółki. To powodowało, że wszystkie decyzje związane z usunięciem drzew na cmentarzu były badane przez powiat, ponieważ powiat w naszym imieniu wydawał decyzje. Jeżeli chodzi o ścieżkę, kosze, kiosk ruchu, jest to wyzwanie, które na pewno sobie omówimy. Jest to też konsekwencja środków budżetowych. Co do Kuriera Wydmińskiego, to ta dyskusja się toczy, myślę że do końca roku się zakończy. Może nowy rok będzie nową propozycją w tej sprawie.
 
Radna Anna Balcer – otrzymałam dziś odpowiedź na moje zapytanie, proszę powiedzieć, czy Kurier Wydmiński wychodził co drugi miesiąc?
 
Wójt Radosław Król - z tego co wiem, to tylko nie wyszedł w jednym miesiącu wakacyjnym. Było wtedy jedno wspólne wydanie.
 
Radna Anna Balcer – to proszę mi powiedzieć, umowa o dzieło zawarta z Panem Waszkielewiczem.
 
Wójt Radosław Król - jest za jedno wydanie, nie za okres.
 
Radna Anna Balcer – za wydanie? Na pewno.
 
Wójt Radosław Król – tak.
 
Radna Ann Balcer – w lipcu kuriera nie było, umowa o dzieło wypłacona kwota 1 600,00 zł. W sierpniu kuriera nie było, umowa o dzieło wypłacona kwota 1 600,00 zł. To samo jest wrzesień, październik.
 
Wójt Radosław Król - jest to do sprawdzenia, na pewno jest za wydanie.
 
Radna Anna Balcer – to bardzo proszę sprawdzić. Jeszcze proszę Panią Skarbnik o wyjaśnienie pytałam o koszt dożynek jaki urząd poniósł w tym roku. Odpisała mi Pani, że urząd gminy nie poniósł wydatków na organizację dożynek w roku 2012. Niemniej jednak na poprzedniej sesji była Pani Dyrektor GOK, która dostarczyła nam materiały, z których wynika, że koszt dożynek, ogólna kwota i przelew UG w wysokości 10 000,00 zł.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – z tego wyjaśnienia co przedstawia Pani Dyrektor, to Pani Dyrektor pokazuje Państwu, co z dotacji, na co przekazała.  Czyli jest to w ramach ogólnej dotacji, którą otrzymuje Pani Dyrektor.
 
Pani Jolanta Herbich – kiedy nasza gmina przystąpi do segregacji śmieci?
 
Wójt Radosław Król – z tego co pamiętam była wprowadzona segregacja workowa. Była rozmowa ze Spółką o wdrożenie tego systemu. Chciałbym odnieść się jeszcze do Stanowisk, które zostały przez Państwa podjęte. Stanowiska te są podjęte z naruszeniem prawa, chodzi tutaj o podstawę prawną, która została zastosowana. Może warto byłoby się przyjrzeć sprawie, ewentualnie wycofać te stanowiska do uzupełnienia, albo będziemy musieli je wysłać do Wojewody i Wojewoda na pewno je uchyli, bo one są na zły paragraf  statutu powołane. Warto byłoby się nad tym pochylić.
 
Sołtys Dudki Jan Karczewski - proszę o rozesłanie do sołtysów informacji o stawkach podatkowych w formie zestawienia.
 
Radny Roman Paluch – chciałbym wrócić do sprawy, którą poruszył Pan Wójt, dot. stanowisk. Uważam, że to nie było dobre, nie było zasadne i  w sposób partyzancki zostało przeprowadzone. Mamy też prawo, jako Klub wnieść do tego poprawki, ustosunkować się do tego. Macie większość i wydaje się wam, że jest wszystko w porządku. Chciałbym, żeby został zamieszczony zapis, że my się od tego odcinamy. A jeszcze w sprawie stanowiska, że było zgłoszone  w sprawie tych Szczybał Orłowskich, zadałem wtedy pytanie do Pani Sołtys, kto graniczy z tą działką? Pani Sołtys wszystkich wymieniła, oprócz byłej Pani Wójt. Taka osoba jak była Pani Wójt, która jest słynna, bo wiele lat w naszej gminie była Sekretarzem, później Wójtem, akurat Pani Sołtys zapomniała. Nie oskarżam Pani Sołtys o złą wolę, tylko podejrzewam, że całe zło tkwi w tym sąsiedztwie. Ofiarą została Pani Sołtys. Teraz wiesza się na Pani Sołtys, że ona jest winna, że to ona zrobiła. Tak obserwując tutaj pracę, Klubu, ja bym ten Klub zmienił, nie Klub Radnych, tylko Klub pod wezwaniem Pani Moniki Łępickiej – Gij z siedzibą w lecznicy zwierząt i tam podejmuje się uchwały. Jeżeli chcecie pracować, to miejsce jest w gminie, a nie w lecznicy zwierząt.  Trzeba w końcu skończyć z akcją wyborczą, bo wybory się skończyły. Jak Pani Monika chce walczyć o stołek, to niech walczy sama. 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – Pan Wójt prosił o powstrzymywanie swoich emocji. Chciałbym prosić, żeby nie podło za dużo słów.
Radny Roman Paluch – chodzi mi jeszcze o sprawę, jak Pan przeczytał umorzenie sprawy przez prokuraturę w sprawie Kuriera. Apelowałbym do Ani, Przewodniczącej Klubu, bo najbardziej napierała na to. Nie jest przyjemna rzecz, swego Wójta oskarża do prokuratury. Dzisiaj jeżeli przychodzi odpowiedź, że nie mieliście racji, to należałoby po prostu wstać i po ludzku powiedzieć przepraszam. Pomyliliśmy się.
Radna Anna Balcer – nie sposób się nie odnieść. Jeśli chodzi o stanowiska, potrzebne nam będzie wszystkim szkolenie, na czym polega głosowanie, co to jest demokracja, w jaki sposób przechodzą poszczególne uchwały. Miałam nadzieję że do tej pory Pan się z tym zapoznał, jak również ze statutem. Jeśli chodzi o nasze stanowisko, jest jakie jest. Przypomnę Panu, że będąc swego czasu sołtysem, również różnego rodzaju petycje Pan kierował. To było Pana prawo, jak również prawo mieszkańców. To samo zrobili mieszkańcy Szczybał Orłowskich. To jest nasza decyzja i pozwoli Pan, czy pod wezwaniem, czy bez wezwania, to jest Klub. Proszę go nie obrażać. My nie komentujemy poszczególnych zachowań członków Klubu Rozwój i Zgoda. W związku z powyższym proszę o troszeczkę szacunku, nie tylko dla członków Klubu, ale i dla całej Rady. Druga rzecz sprawa Kuriera, przypomnę Panu, że jest Pan członkiem komisji rewizyjnej, brał Pan udział w posiedzeniu komisji, był Pan przy sporządzaniu protokołu, przyjmowania protokołu na sesji. Nie przypominam sobie w żadnym etapie pracy nad protokołem i nad przyjęciem, żeby miał Pan jakiekolwiek obiekcje. Oskarżanie mnie, że jest to mój daleko idący wymysł, jest naruszeniem, ja jako Anna Balcer przypomnę Panu, nie składałam żadnego doniesienia na Policję na Wójta. Odświeżę Panu pamięć na mnie na Annę Balcer dwa doniesienia wpłynęły. Niemniej jednak to były wnioski komisji rewizyjnej.
Wójt Radosław Król – chciałbym się odnieść. Bardzo bym prosił, żeby się wzajemnie nie pouczać. Rzeczywiście wnioski, które zostały spisane przez komisję rewizyjną były ukierunkowane przeciwko mnie. To nie ja byłem twórcą i to nie ja powinienem zarejestrować.
Sołtys Szczybał Orłowskich – nie wiem gdzie kto ma działki. Nawet jeżeli Pan by chciał kupić działkę, to by mnie to nie interesowało. Nie wymieniłam z tego względu, że byłyby pomówienia, że to była Pani Wójt.
Radny Roman Paluch - pozwoliłem sobie to sprawdzić, przyniosłem mapę, by nie dyskutować, czy jest, czy nie. Wyraźnie są zaznaczone działki.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zamykam dyskusję na ten temat. Kto z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego zamykam XIX sesje Rady Gminy Wydminy.
 
 
Protokołowała:                                                          Przewodniczący
Anna Binik                                                                Rady Gminy Wydminy
                                                                                  Bogusław Romatowksi
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Wydminy
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Anna Binik
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-12-16
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Binik
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-12-16 17:10:32
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-12-16 17:10:55
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2012-01-02 19:44:19
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
679 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony