ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: 25/2025Drukuj informacjęAkt prawny: 25/2025

Szczegóły informacji

25/2025

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Zarządzenie

Status: Obowiązujący

Sesja: Nie dotyczy

Kadencja: 2024-2029

Data podjęcia/podpisania: 2025-03-17

Data wejścia w życie: 2025-03-17

Tytuł aktu:

ZARZĄDZENIE Nr 25/2025 Wójta Gminy Wydminy z dnia 17 marca 2025 roku w sprawie wprowadzenia Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA w Urzędzie Gminy Wydminy

Treść:

                                                                                                
WS.0050.30.2025
 
ZARZĄDZENIE Nr 25/2025
Wójta Gminy Wydminy
z dnia 17 marca 2025 roku
 
 
w sprawie wprowadzenia Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA
w Urzędzie Gminy Wydminy
 
            Na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.) oraz Rozdziału I §1 ust. 3, §2 ust. 2 i § 42 ust. 3 instrukcji kancelaryjnej, stanowiącej załącznik Nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych ( Dz. U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67 ze zm.), zarządzam, co następuje:
 
§ 1. 1. Wprowadzam System Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA w Urzędzie Gminy Wydminy.
2. Zarządzenie określa szczegółowe zasady wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu spraw oraz gromadzenia i tworzenia dokumentów elektronicznych w Urzędzie Gminy Wydminy z wykorzystaniem systemu elektronicznego obiegu dokumentów EDICTA.
 
§ 2. Podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw w Urzędzie Gminy Wydminy jest system tradycyjny. Funkcjonujący w urzędzie elektroniczny system obiegu dokumentów jest systemem wspomagającym system tradycyjny.
 
§ 3. W zakresie dotyczącym obiegu korespondencji nieuregulowanym w niniejszym zarządzeniu mają zastosowanie zasady zawarte w instrukcji kancelaryjnej.
 
§ 4. Ustala się, że system Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA, jest systemem wspomagającym obieg tradycyjny w zakresie wykonywania czynności kancelaryjnych.
 
§ 5. 1.Czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w systemie EDICTA,  wykorzystuje się ten system, w szczególności do:
  1. prowadzenia rejestrów przesyłek wpływających i wychodzących oraz spisów spraw;
  2. wykonywania dekretacji;
  3. tworzenie projektów pism wychodzących;
  4. wykonywania akceptacji, w szczególności poprzez podpisanie dokumentów elektronicznych podpisem elektronicznym;
  5. wysyłanie podpisanych  dokumentów elektronicznych podpisem elektronicznym na platformę ePUAP, e- doręczeń;
  6. prowadzenia możliwych do zrealizowania w systemie EDICTA, innych potrzebnych rejestrów lub ewidencji;
  7. tworzenia możliwych do zrealizowania w ramach systemu EDICTA raportów dotyczących przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw;
  8. gromadzenia przyporządkowanych do właściwych spraw, wszelkich dokumentów elektronicznych, mających znaczenie dla udokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw.
 
§ 6. 1. System EDICTA jest obowiązkowy do stosowania przez wszystkich pracowników Urzędu.
  1. System EDICTA nie ma zastosowania do spraw dotyczących:
  1. Dokumentacji kadrowej;
  2. Informacji niejawnych;
  3. inne.
 
§ 7. W urzędzie prowadzone są w systemie EDICTA następujące centralne rejestry:
  1. rejestr przesyłek wpływających;
  2. rejestr pism wewnętrznych;
  3. rejestr przesyłek wychodzących.
 
§ 8. 1. Wszystkie przesyłki adresowane do Urzędu, niezależnie od postaci i kanału komunikacji jakim zostały przesłane, podlegają rejestracji w rejestrze przesyłek wpływających w systemie EDICTA.
2. W urzędzie prowadzony jest jeden centralny rejestr przesyłek wpływających.
3. Przesyłki, których adresatem jest Urząd, traktowane są jako korespondencja urzędowa są otwierane w Kancelarii Urzędu i rejestrowane.
4. Wszystkie przesyłki, są rejestrowane. Wyłączeniem przesyłek nie otwieranych są:
  1. adresowanych imiennie z zastrzeżeniem przekazania „do rąk własnych”;
  2. przesyłek sądowych adresowanych imiennie do osób zatrudnionych w Urzędzie;
  3. stanowiących oferty składane na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
  4. będących ofertami zatrudnienia w Urzędzie.
  1. Pismo przewodnie zarejestrowanej przesyłki stempluje się pieczęcią wpływu. Wpisując numer nadany przez system EDICTA.
  2. W przypadku przesyłek określonych w ust. 4, pieczęć umieszcza się na kopercie przesyłki.
 
§ 9. 1. Przesyłki papierowe w formacie do A4 w sprawach objętych podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania spraw, po zaewidencjonowaniu w EDICTA, podlegają odwzorowaniu cyfrowemu (skanowaniu) w całości.
  1. Skanowanie przesyłek wykonuje pracownik Kancelarii Urzędu rejestrujący przesyłkę.
  2. Skanowaniu podlega tylko pismo przewodnie przesyłki w przypadku:
  1. zawierających strony o formatach większych niż A4;
  2. nieczytelną treść;
  3. postać inną niż papierową;
  4. postać lub formę niemożliwą do skanowania.
  1. Pracownik wykonujący skanowanie ma obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie strony przesyłki zostały odwzorowane.
 
§ 10. Korespondencję nadesłaną drogą email, związaną z prowadzonymi sprawami lub wszczynającą nową sprawę, nadesłaną na adres ogólny urzędu lub adresy komórek organizacyjnych należy:
  1. zarejestrować w systemie EDICTA;
  2. skierować do obiegu elektronicznego urzędu tak jak każdą inną przesyłkę;
§ 11. Korespondencja nadesłana poprzez platformę ePUAP, e-doręczenia związaną z prowadzonymi sprawami lub wszczynająca nową sprawę, automatycznie jest rejestrowana systemie EDICTA.
 
§ 12. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 roku w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych Urząd Gminy Wydminy przyjmuje następujące sposoby doręczania dokumentów w postaci elektronicznej:
  1. Przesłanie na adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu, za pomocą której można doręczać dokumenty elektroniczne na udostępnionych formularzach: https://epuap.gov.pl
  2. W celu złożenia wniosku do Urzędu konieczne jest posiadanie konta użytkownika na platformie ePUAP, e-doręczeń.
  3. Skuteczne doręczenie dokumentów potwierdzane jest automatycznym wydaniem urzędowego poświadczenia przedłożenia zwanym dalej UPP.
  4. Dostarczenie dokumentów osobiście w godzinach pracy urzędu do Kancelarii Urzędu.
 
§ 13. Przesyłki mające postać elektroniczną zarejestrowane przez system EDICTA muszą  zawierać podpis elektroniczny, pracownik do którego trafi dokument weryfikuje podpis elektroniczny.
 
§ 14. 1. Korespondencję wewnętrzną przesyłaną pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędu, związaną z prowadzonymi sprawami lub wszczynającą nową sprawę, sporządza się w systemie EDICTA i poprzez ten system przesyła.
2. Korespondencję wewnętrzną uznaje się za podpisaną przez upoważnionego pracownika, jeżeli w historii widnieje wpis o akceptacji lub pismo jest podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.
3. Korespondencję wewnętrzną drukuje pracownik merytoryczny prowadzący sprawę                i włącza do dokumentacji sprawy.
4. Korespondencji wewnętrznej związanej z prowadzonymi sprawami lub wszczynającej nową sprawę, nie należy sporządzać w formie email.
 
     § 15. 1. Rejestracja przesyłek wpływających odbywa się wyłącznie w systemie EDICTA. Pracownik Kancelarii Urzędu nanosi na pismo przewodnie pieczęć zawierającą datę rejestracji oraz numer dokumentu, potwierdzając podpisem odręcznym.
2. Rejestracji w systemie EDICTA nie podlegają przesyłki stanowiące:
  1. Zaproszenia,
  2. Życzenia świąteczne.
  1. Przesyłki niepodlegające rejestracji przekazuje się bezpośrednio zgodnie                                 z właściwością.
  2. Dokument w formie tradycyjnej i dokument w systemie EDICTA są przekazywane pracownikowi równolegle.
 
     § 16. 1. W celu chronologicznego rejestrowania spraw wpływających lub rozpoczętych                        w Urzędzie, prowadzi się spisy spraw, generowane z systemu EDICTA.
  1. Spisy spraw o których mowa w ust. 1 odkłada się do właściwych teczek aktowych zawierających dokumentację spraw zakończonych.
 
     § 17. Dokumentacja spraw prowadzonych w systemie EDICTA w ramach podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu spraw (system tradycyjny) gromadzi odwzorowania cyfrowe dokumentów lub informacje o dokumentach gromadzonych w postaci papierowej oraz dekretacje i akceptacje w formie elektronicznej. Dla spraw prowadzonych w systemie tradycyjnym, wykorzystywanie narzędzi informatycznych, w szczególności systemu EDICTA nie zwalnia z obowiązku prowadzenia akt w postaci papierowej.
 
     § 18. Dokumentacja tworząca akta sprawy otrzymuje znak sprawy. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy i zawiera następujące elementy, umieszczane po sobie wg podanej kolejności i oddziela kropką w następujący sposób: AB.123.77.2025, gdzie:
  1. AB to oznaczenie komórki organizacyjnej;
  2. 123 to symbol klasyfikacyjny z rzeczowego wykazu akt;
  3. 77 to liczba określająca siedemdziesiątą siódmą sprawę rozpoczętą w 2025 roku w komórce organizacyjnej oznaczonej AB, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123;
  4. 2025 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
W przypadku konieczności wydzielenia określonych spraw z danej klasy w wykazie akt w osobne zbiory (podteczka), znak sprawy konstruuje się następująco: AB.123.77.4.2015, gdzie 4 to liczba określająca czwartą sprawę w ramach wydzielonej grupy spraw, oznaczonej liczbą 77.
 
     § 19. 1. Pracownik na stanowisku właściwym do załatwienia sprawy ma obowiązek rejestrować sprawy w systemie EDICTA.
            2. Pracownik merytoryczny ma obowiązek dbać o kompletność metadanych sprawy w systemie. Prowadzący sprawę m.in.:
  1. Nadaje sprawie znak;
  2. Nadaje sprawie tytuł;
  3. Określa datę wszczęcia;
  4. Określa termin realizacji;
  5. Określa stronę sprawy;
  6. Określa status sprawy (w toku, oczekująca, oczekująca na uprawomocnienie, załatwiona).
 
     § 20. Dokumentacja spraw prowadzonych w systemie EDICTA gromadzi odwzorowania cyfrowe dokumentów lub informacje o dokumentach gromadzonych w postaci papierowej oraz dekretacje i akceptacje w formie elektronicznej.
 
     § 21. 1. Metryki spraw o których mowa w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów dnia 5 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy, prowadzone są wyłącznie w formie elektronicznej w systemie EDICTA.
            2. Po zakończeniu procedowania sprawy metrykę należy wydrukować i dołączyć do akt sprawy – w przypadku spraw prowadzonych w sposób tradycyjny.
 
     § 22. 1. Wyodrębnia się dokumentację nietworzącą akt spraw, która nie została przyporządkowana do spraw, a jedynie do klasy z wykazu akt.
            2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, stanowią w szczególności:
  1. zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, o ile nie stanowią części akt sprawy;
  2. niezamawiane przez podmiot oferty, z których podmiot nie korzysta;
  3. opracowania, raporty, analizy;
  4. publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety) oraz inne druki, chyba, że stanowią załącznik do pisma;
  5. listy obecności;
  6. karty urlopowe;
  7. dokumentacja magazynowa;
  8. środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
  9. dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań (np. dane w systemie udostępniającym automatycznie dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr).
 
     § 23. Znak teczki gromadzącej dokumentację nietworzącą akt spraw zawiera następujące elementy: AB-I.123.2025, gdzie:
  1. AB to oznaczenie komórki organizacyjnej;
  2. 123 to symbol klasyfikacyjny z rzeczowego wykazu akt;
  3. 2025 to oznaczenie roku, w którym dokument powstał.
 
     § 24. 1. Treść dokumentów do akceptacji przygotowuje się w systemie EDICTA w postaci elektronicznej.
     2. Akceptacja dokumentów odbywa się w systemie EDICTA. Do akceptacji przedstawiany jest dokument elektroniczny.
     3. Akceptacja może być wieloszczeblowa i kończy się akceptacją ostateczną.
     4. Pismo uznaje się za zaakceptowane przez upoważnionego pracownika, jeżeli w historii widnieje wpis o akceptacji lub pismo jest podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.
     5. W przypadku pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej podpisujący podpisuje elektronicznie pismo.
  1. Jeżeli dokument przedstawiony do akceptacji ostatecznej zostanie odrzucony, jego treść należy zachować w dokumentacji sprawy.
 
     § 25. 1. Pisma do wysłania przygotowuje się w systemie EDICTA.
  1. Akceptacja pism odbywa się w systemie EDICTA.
  2. Podpisywanie pism wysyłanych elektronicznie odbywa się w systemie EDICTA.
  3. W dokumentacji sprawy przechowywany jest podpisany dokument papierowy,                       a w systemie EDICTA podpisany dokument elektroniczny.
 
     § 26. 1. Przesyłki wychodzące w ramach prowadzonych spraw rejestrują w systemie EDICTA, kopertują i adresują pracownicy merytoryczni prowadzący sprawy.
  1. Przygotowanie do wysyłania przesyłek za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich odbywa się przy wykorzystaniu modułu korespondencji wychodzącej systemu EDICTA.
  2. Stworzenie pocztowych książek nadawczych na pocztę w systemie EDICTA odpowiada pracownik Kancelarii Urzędu.
  3. Wysyłka przesyłki, może być zrealizowana się poprzez:
  1. pocztę;
  2. firmy kurierskie;
  3. platformę ePUAP; e-doręczenia.
 
§ 27. Zarządzenie podaje się do wiadomości pracownikom Urzędu Gminy Wydminy.
 
§ 28. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
« powrót do poprzedniej strony