Rejestr zmian
Pobierz dane XMLAkt prawny: 25/2025Drukuj informacjęAkt prawny: 25/2025Szczegóły informacji
25/2025
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Zarządzenie
Status: Obowiązujący
Sesja: Nie dotyczy
Kadencja: 2024-2029
Data podjęcia/podpisania: 2025-03-17
Data wejścia w życie: 2025-03-17
Tytuł aktu:
ZARZĄDZENIE Nr 25/2025 Wójta Gminy Wydminy z dnia 17 marca 2025 roku w sprawie wprowadzenia Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA w Urzędzie Gminy Wydminy
Treść:
WS.0050.30.2025
ZARZĄDZENIE Nr 25/2025
Wójta Gminy Wydminy
z dnia 17 marca 2025 roku
w sprawie wprowadzenia Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA
w Urzędzie Gminy Wydminy
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.) oraz Rozdziału I §1 ust. 3, §2 ust. 2 i § 42 ust. 3 instrukcji kancelaryjnej, stanowiącej załącznik Nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych ( Dz. U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67 ze zm.), zarządzam, co następuje:
§ 1. 1. Wprowadzam System Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA w Urzędzie Gminy Wydminy.
2. Zarządzenie określa szczegółowe zasady wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu spraw oraz gromadzenia i tworzenia dokumentów elektronicznych w Urzędzie Gminy Wydminy z wykorzystaniem systemu elektronicznego obiegu dokumentów EDICTA.
§ 2. Podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw w Urzędzie Gminy Wydminy jest system tradycyjny. Funkcjonujący w urzędzie elektroniczny system obiegu dokumentów jest systemem wspomagającym system tradycyjny.
§ 3. W zakresie dotyczącym obiegu korespondencji nieuregulowanym w niniejszym zarządzeniu mają zastosowanie zasady zawarte w instrukcji kancelaryjnej.
§ 4. Ustala się, że system Elektronicznego Obiegu Dokumentów EDICTA, jest systemem wspomagającym obieg tradycyjny w zakresie wykonywania czynności kancelaryjnych.
§ 5. 1.Czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w systemie EDICTA, wykorzystuje się ten system, w szczególności do:
- prowadzenia rejestrów przesyłek wpływających i wychodzących oraz spisów spraw;
- wykonywania dekretacji;
- tworzenie projektów pism wychodzących;
- wykonywania akceptacji, w szczególności poprzez podpisanie dokumentów elektronicznych podpisem elektronicznym;
- wysyłanie podpisanych dokumentów elektronicznych podpisem elektronicznym na platformę ePUAP, e- doręczeń;
- prowadzenia możliwych do zrealizowania w systemie EDICTA, innych potrzebnych rejestrów lub ewidencji;
- tworzenia możliwych do zrealizowania w ramach systemu EDICTA raportów dotyczących przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw;
- gromadzenia przyporządkowanych do właściwych spraw, wszelkich dokumentów elektronicznych, mających znaczenie dla udokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw.
§ 6. 1. System EDICTA jest obowiązkowy do stosowania przez wszystkich pracowników Urzędu.
- System EDICTA nie ma zastosowania do spraw dotyczących:
- Dokumentacji kadrowej;
- Informacji niejawnych;
- inne.
§ 7. W urzędzie prowadzone są w systemie EDICTA następujące centralne rejestry:
- rejestr przesyłek wpływających;
- rejestr pism wewnętrznych;
- rejestr przesyłek wychodzących.
§ 8. 1. Wszystkie przesyłki adresowane do Urzędu, niezależnie od postaci i kanału komunikacji jakim zostały przesłane, podlegają rejestracji w rejestrze przesyłek wpływających w systemie EDICTA.
2. W urzędzie prowadzony jest jeden centralny rejestr przesyłek wpływających.
3. Przesyłki, których adresatem jest Urząd, traktowane są jako korespondencja urzędowa są otwierane w Kancelarii Urzędu i rejestrowane.
4. Wszystkie przesyłki, są rejestrowane. Wyłączeniem przesyłek nie otwieranych są:
- adresowanych imiennie z zastrzeżeniem przekazania „do rąk własnych”;
- przesyłek sądowych adresowanych imiennie do osób zatrudnionych w Urzędzie;
- stanowiących oferty składane na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
- będących ofertami zatrudnienia w Urzędzie.
- Pismo przewodnie zarejestrowanej przesyłki stempluje się pieczęcią wpływu. Wpisując numer nadany przez system EDICTA.
- W przypadku przesyłek określonych w ust. 4, pieczęć umieszcza się na kopercie przesyłki.
§ 9. 1. Przesyłki papierowe w formacie do A4 w sprawach objętych podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania spraw, po zaewidencjonowaniu w EDICTA, podlegają odwzorowaniu cyfrowemu (skanowaniu) w całości.
- Skanowanie przesyłek wykonuje pracownik Kancelarii Urzędu rejestrujący przesyłkę.
- Skanowaniu podlega tylko pismo przewodnie przesyłki w przypadku:
- zawierających strony o formatach większych niż A4;
- nieczytelną treść;
- postać inną niż papierową;
- postać lub formę niemożliwą do skanowania.
- Pracownik wykonujący skanowanie ma obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie strony przesyłki zostały odwzorowane.
§ 10. Korespondencję nadesłaną drogą email, związaną z prowadzonymi sprawami lub wszczynającą nową sprawę, nadesłaną na adres ogólny urzędu lub adresy komórek organizacyjnych należy:
- zarejestrować w systemie EDICTA;
- skierować do obiegu elektronicznego urzędu tak jak każdą inną przesyłkę;
§ 11. Korespondencja nadesłana poprzez platformę ePUAP, e-doręczenia związaną z prowadzonymi sprawami lub wszczynająca nową sprawę, automatycznie jest rejestrowana systemie EDICTA.
§ 12. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 roku w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych Urząd Gminy Wydminy przyjmuje następujące sposoby doręczania dokumentów w postaci elektronicznej:
- Przesłanie na adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu, za pomocą której można doręczać dokumenty elektroniczne na udostępnionych formularzach: https://epuap.gov.pl
- W celu złożenia wniosku do Urzędu konieczne jest posiadanie konta użytkownika na platformie ePUAP, e-doręczeń.
- Skuteczne doręczenie dokumentów potwierdzane jest automatycznym wydaniem urzędowego poświadczenia przedłożenia zwanym dalej UPP.
- Dostarczenie dokumentów osobiście w godzinach pracy urzędu do Kancelarii Urzędu.
§ 13. Przesyłki mające postać elektroniczną zarejestrowane przez system EDICTA muszą zawierać podpis elektroniczny, pracownik do którego trafi dokument weryfikuje podpis elektroniczny.
§ 14. 1. Korespondencję wewnętrzną przesyłaną pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędu, związaną z prowadzonymi sprawami lub wszczynającą nową sprawę, sporządza się w systemie EDICTA i poprzez ten system przesyła.
2. Korespondencję wewnętrzną uznaje się za podpisaną przez upoważnionego pracownika, jeżeli w historii widnieje wpis o akceptacji lub pismo jest podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.
3. Korespondencję wewnętrzną drukuje pracownik merytoryczny prowadzący sprawę i włącza do dokumentacji sprawy.
4. Korespondencji wewnętrznej związanej z prowadzonymi sprawami lub wszczynającej nową sprawę, nie należy sporządzać w formie email.
§ 15. 1. Rejestracja przesyłek wpływających odbywa się wyłącznie w systemie EDICTA. Pracownik Kancelarii Urzędu nanosi na pismo przewodnie pieczęć zawierającą datę rejestracji oraz numer dokumentu, potwierdzając podpisem odręcznym.
2. Rejestracji w systemie EDICTA nie podlegają przesyłki stanowiące:
- Zaproszenia,
- Życzenia świąteczne.
- Przesyłki niepodlegające rejestracji przekazuje się bezpośrednio zgodnie z właściwością.
- Dokument w formie tradycyjnej i dokument w systemie EDICTA są przekazywane pracownikowi równolegle.
§ 16. 1. W celu chronologicznego rejestrowania spraw wpływających lub rozpoczętych w Urzędzie, prowadzi się spisy spraw, generowane z systemu EDICTA.
- Spisy spraw o których mowa w ust. 1 odkłada się do właściwych teczek aktowych zawierających dokumentację spraw zakończonych.
§ 17. Dokumentacja spraw prowadzonych w systemie EDICTA w ramach podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu spraw (system tradycyjny) gromadzi odwzorowania cyfrowe dokumentów lub informacje o dokumentach gromadzonych w postaci papierowej oraz dekretacje i akceptacje w formie elektronicznej. Dla spraw prowadzonych w systemie tradycyjnym, wykorzystywanie narzędzi informatycznych, w szczególności systemu EDICTA nie zwalnia z obowiązku prowadzenia akt w postaci papierowej.
§ 18. Dokumentacja tworząca akta sprawy otrzymuje znak sprawy. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy i zawiera następujące elementy, umieszczane po sobie wg podanej kolejności i oddziela kropką w następujący sposób: AB.123.77.2025, gdzie:
- AB to oznaczenie komórki organizacyjnej;
- 123 to symbol klasyfikacyjny z rzeczowego wykazu akt;
- 77 to liczba określająca siedemdziesiątą siódmą sprawę rozpoczętą w 2025 roku w komórce organizacyjnej oznaczonej AB, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123;
- 2025 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
W przypadku konieczności wydzielenia określonych spraw z danej klasy w wykazie akt w osobne zbiory (podteczka), znak sprawy konstruuje się następująco: AB.123.77.4.2015, gdzie 4 to liczba określająca czwartą sprawę w ramach wydzielonej grupy spraw, oznaczonej liczbą 77.
§ 19. 1. Pracownik na stanowisku właściwym do załatwienia sprawy ma obowiązek rejestrować sprawy w systemie EDICTA.
2. Pracownik merytoryczny ma obowiązek dbać o kompletność metadanych sprawy w systemie. Prowadzący sprawę m.in.:
- Nadaje sprawie znak;
- Nadaje sprawie tytuł;
- Określa datę wszczęcia;
- Określa termin realizacji;
- Określa stronę sprawy;
- Określa status sprawy (w toku, oczekująca, oczekująca na uprawomocnienie, załatwiona).
§ 20. Dokumentacja spraw prowadzonych w systemie EDICTA gromadzi odwzorowania cyfrowe dokumentów lub informacje o dokumentach gromadzonych w postaci papierowej oraz dekretacje i akceptacje w formie elektronicznej.
§ 21. 1. Metryki spraw o których mowa w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów dnia 5 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy, prowadzone są wyłącznie w formie elektronicznej w systemie EDICTA.
2. Po zakończeniu procedowania sprawy metrykę należy wydrukować i dołączyć do akt sprawy – w przypadku spraw prowadzonych w sposób tradycyjny.
§ 22. 1. Wyodrębnia się dokumentację nietworzącą akt spraw, która nie została przyporządkowana do spraw, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, stanowią w szczególności:
- zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, o ile nie stanowią części akt sprawy;
- niezamawiane przez podmiot oferty, z których podmiot nie korzysta;
- opracowania, raporty, analizy;
- publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety) oraz inne druki, chyba, że stanowią załącznik do pisma;
- listy obecności;
- karty urlopowe;
- dokumentacja magazynowa;
- środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
- dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań (np. dane w systemie udostępniającym automatycznie dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr).
§ 23. Znak teczki gromadzącej dokumentację nietworzącą akt spraw zawiera następujące elementy: AB-I.123.2025, gdzie:
- AB to oznaczenie komórki organizacyjnej;
- 123 to symbol klasyfikacyjny z rzeczowego wykazu akt;
- 2025 to oznaczenie roku, w którym dokument powstał.
§ 24. 1. Treść dokumentów do akceptacji przygotowuje się w systemie EDICTA w postaci elektronicznej.
2. Akceptacja dokumentów odbywa się w systemie EDICTA. Do akceptacji przedstawiany jest dokument elektroniczny.
3. Akceptacja może być wieloszczeblowa i kończy się akceptacją ostateczną.
4. Pismo uznaje się za zaakceptowane przez upoważnionego pracownika, jeżeli w historii widnieje wpis o akceptacji lub pismo jest podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.
5. W przypadku pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej podpisujący podpisuje elektronicznie pismo.
- Jeżeli dokument przedstawiony do akceptacji ostatecznej zostanie odrzucony, jego treść należy zachować w dokumentacji sprawy.
§ 25. 1. Pisma do wysłania przygotowuje się w systemie EDICTA.
- Akceptacja pism odbywa się w systemie EDICTA.
- Podpisywanie pism wysyłanych elektronicznie odbywa się w systemie EDICTA.
- W dokumentacji sprawy przechowywany jest podpisany dokument papierowy, a w systemie EDICTA podpisany dokument elektroniczny.
§ 26. 1. Przesyłki wychodzące w ramach prowadzonych spraw rejestrują w systemie EDICTA, kopertują i adresują pracownicy merytoryczni prowadzący sprawy.
- Przygotowanie do wysyłania przesyłek za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich odbywa się przy wykorzystaniu modułu korespondencji wychodzącej systemu EDICTA.
- Stworzenie pocztowych książek nadawczych na pocztę w systemie EDICTA odpowiada pracownik Kancelarii Urzędu.
- Wysyłka przesyłki, może być zrealizowana się poprzez:
- pocztę;
- firmy kurierskie;
- platformę ePUAP; e-doręczenia.
§ 27. Zarządzenie podaje się do wiadomości pracownikom Urzędu Gminy Wydminy.
§ 28. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.