ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: LXII/271/2014Drukuj informacjęAkt prawny: LXII/271/2014

Szczegóły informacji

LXII/271/2014

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: LXII/2014

Kadencja: 2010-2014

Data wejścia w życie: 30 października 2014 r.

Data podjęcia/podpisania: 2014-10-30

Tytuł aktu:

w sprawie kierunków działania wójta Gminy Wydminy dotyczących działalności w zakresie telekomunikacji

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 2 pkt 2 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) Rada Gminy Wydminy uchwala, co następuje:

Treść:

§ 1. 1. Działalność gminy Wydminy w zakresie telekomunikacji powinna być ukierunkowana na osiągnięcie na obszarze gminy celów Europejskiej Agendy Cyfrowej, tj.:
a) 100% gospodarstw domowych z możliwością dostępu do szerokopasmowego Internetu o prędkości min. 2 Mb/s,
b) do końca 2020 r. 100 % gospodarstw domowych z możliwością dostępu do szerokopasmowego Internetu o prędkości min. 30 Mb/s,
c) do końca 2020 r. co najmniej 50 % gospodarstw domowych z możliwością dostępu do szerokopasmowego Internetu o prędkości min. 100 Mb/s.
2. Wskazane jest podejmowanie działań, których celem jest zwiększenie atrakcyjności Gminy
Wydminy dla inwestorów przede wszystkim w odniesieniu do infrastruktury „ostatniej mili”, by na obszarze Gminy Wydminy zapewnić jak najszersze inwestycje z wykorzystaniem ponad 1 mld euro dostępnego dla inwestorów w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
3. Wskazane jest podejmowanie działań, których celem jest współpraca z Województwem Warmińsko-Mazurskim oraz powiatami i innymi gminami, dla zapewnienia jak najszybszej realizacji projektu „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo warmińsko-mazurskie”, a także pozyskania wpływu na decydowanie o sposobie i warunkach eksploatowania oraz utrzymywania infrastruktury szkieletowo-dystrybucyjnej powstałej na obszarze Gminy Wydminy w ramach tego projektu.
4. Warunki współpracy, o której mowa w ust. 3, mogą być określone w szczególności poprzez
zawarcie porozumienia o współpracy pomiędzy Gminą Wydminy a Województwem Warmińsko-Mazurskim oraz powiatami i innymi gminami na rzecz realizacji Planu Cyfrowego 2025 dla Warmii i Mazur.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wydminy

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady Gminy
Bogusław Romatowski

 
UZASADNIENIE
Europejska Agenda Cyfrowa określa cele jakie powinny być osiągnięte do 2020 r. w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu. Na osiągnięcie tych celów powinno być ukierunkowane działanie Wójta Gminy Wydminy. Podejmując te działania wskazane jest również uwzględnienie, że osiągnięcie tych celów jest możliwe wyłącznie, jeżeli zmaksymalizuje się efekty finansowania infrastruktury telekomunikacyjnej ze środków unijnych, co następuje poprzez:
1) realizowany przez Województwo Warmińsko-Mazurskie projekt „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo warmińsko-mazurskie” (dalej „Projekt SSPW”), w którym budowana jest regionalna sieć szkieletowo-dystrybucyjna,
2) Program Operacyjny Polska Cyfrowa (dalej „POPC”) na lata 2014-2020, w którym udzielane będzie ponad 1 mld euro na budowę sieci dostępowych (infrastruktury „ostatniej mili”). Zalecane jest dążenie podejmowania współpracy z Województwem Warmińsko-Mazurskim oraz powiatami i innymi gminami w zakresie jak najszybszej realizacji Projektu SSPW oraz pozyskania wpływu na decydowanie o sposobie i warunkach eksploatowania oraz utrzymywania infrastruktury powstałej w tym projekcie, nie wykluczając w dłuższej perspektywie sukcesywnego przejmowania tej infrastruktury, a także podejmowania działań na rzecz jej dalszej rozbudowy. Nie ma przeszkód, by określenie warunków współpracy nastąpiło w drodze porozumienia, z którego projektem Wójt zapoznał Radę Gminy.
W odniesieniu do POPC z uwagi na krajowy charakter tego programu kluczową kwestią jest poprawa warunków dla przygotowania i realizacji inwestycji w sieci dostępowe, jak również warunków ich eksploatowania, by zmaksymalizować dla obszaru Gminy Wydminy inwestycje z wykorzystaniem środków z POPC.
Przedmiotem podejmowanej uchwały są kierunki działania Wójta dotyczące działalności w zakresie telekomunikacji, a tym samym obejmuje wyłącznie zalecenia i wskazówki, w tym wskazanie celów, do których uzasadnione jest dążyć. Uchwała ma charakter wyłącznie intencyjny i nie zobowiązuje Wójta do podejmowania określonego działania, w szczególności zawarcia porozumienia z Województwem Warmińsko-Mazurskim.
Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (sygn. akt II SA/Łd 627/13):
Przepis art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g. określa sposób i zakres wpływania przez organ stanowiący gminy na organ wykonawczy przewidując, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie o kierunkach działania wójta. Uchwała rady w powyższym zakresie winna mieć jednak wyłącznie charakter programowy (intencyjny). Powyższa regulacja prawna - będąc samodzielną podstawę do działania rady gminy - upoważnia ją do wydawania aktów w sferze wewnętrznej działania organów gminy. Akty te winny jednak zawierać wyłącznie wytyczne, zalecenia lub wskazówki dla organu wykonawczego i wówczas do podjęcia takich aktów nie jest wymagane oparcie o inny przepis szczególny, jak chociażby w przypadku aktów prawa miejscowego. Stanowienie o kierunkach działania wójta oznacza generalnie władcze (wiążące dla wójta) określanie celów i zadań działalności wójta, a także zasad, sposobów i środków ich realizacji. Może ono przybierać formy aktów tzw. kierownictwa wewnętrznego (wytycznych) albo udzielania wójtowi zaleceń i wskazówek w konkretnych sprawach. Może też polegać na upoważnieniu wójta do podejmowania określonych działań lub wyrażaniu na nie zgody bądź przyzwolenia. Rada gminy może określać swoje intencje dotyczące tego, w jakim kierunku powinien działać wójt, ale nie może mu tego nakazywać.
Stanowisko powyższe jest akceptowane w piśmiennictwie prawniczym:
W literaturze przyjmuje się, iż stanowienie o kierunkach działania wójta oznacza generalnie władcze (wiążące dla wójta) określanie celów i zadań działalności wójta, a także zasad, sposobów i środków ich realizacji. Może ono przybierać formy aktów tzw. kierownictwa wewnętrznego (wytycznych) albo udzielania wójtowi zaleceń i wskazówek w konkretnych sprawach. Może też, oprócz form par excellence imperatywnych, polegać na upoważnieniu wójta do podejmowania określonych działań lub wyrażaniu na nie zgody bądź przyzwolenia (vide: D. Jyż, Z. Pławecki, A. Szewc:
Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Lex 2012, uwagi do art. 18).
Stanowisko akceptuje także praktyka nadzorcza wojewodów. Przykładowo, Wojewoda Dolnośląski w rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 27 sierpnia 2012 r. (NK-N2.4131.747.2012.JB6) stwierdził: „Stanowienie o kierunkach działania może też polegać na upoważnieniu wójta do
podejmowania określonych działań lub na wyrażeniu na nie zgody lub przyzwolenia”.
Mając powyższe na uwadze dopuszczalne jest objęcie niniejszą uchwałą również przyzwolenia (zgody) na określenie przez Wójta warunków współpracy w ramach Planu Cyfrowego dla Warmii i Mazur w drodze porozumienia, którego projekt został przedstawiony Radzie Gminy.
« powrót do poprzedniej strony