Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-04-14 15:34:01 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

PROTOKÓŁ
Nr VII/2011
z posiedzenia Rady Gminy Wydminy
z dnia 09 marca 2011 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach
w godzinach od 900 do 1330
VII Sesja Rady Gminy Wydminy VI kadencji
 
 
Porządek obrad posiedzenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności w załączeniu do protokołu (zał. nr 2). Sesja rozpoczęła się w obecności 13 radnych, w trakcie doszło dwóch radny, co stanowiło 100% frekwencji. 
 
Ad.1
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – powitał wszystkich obecnych na sesji. Stwierdził, że sesja została zwołana prawidłowo, jest wymagane quorum, Rada może podejmować uchwały. Otworzył VII sesję Rady Gminy Wydminy.
 
Ad.2
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – na sekretarza obrad dzisiejszej sesji powołuję Pana Radnego Piotra Warechę.
 
Wójt Radosław Król - proszę o wprowadzenie do porządku obrad dzisiejszej sesji projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 rok. Proponuję ten projekt uchwały umieścić w porządku obrad dzisiejszej sesji w punkcie 13, a kolejne punkty przesunąć o jeden.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - kto z Państwa Radnych jest za proponowaną zmianą porządku obrad dzisiejszej sesji?
 
Głosowanie:
Za - 13 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski -  zmiana porządku obrad dzisiejszej sesji została przyjęta, proszę o wprowadzenie w punkcie 13 projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 rok, a kolejne punkty przesunąć o jeden. W imieniu grupy Radnych proponuję wykreślenie z porządku obrad dzisiejszej sesji punktu 3 „przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji”, w związku z tym, że protokół nie jest jeszcze gotowy. Nie chcę poddawać go pod głosowanie. Kto z Państwa jest za proponowaną zmianą?
 
Głosownie:
Za - 10 radnych
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się  -3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - zmiana został przyjęta, proszę o wykreślenie z porządku obrad dzisiejszej sesji punktu 3, a kolejne punkty przesunąć o jeden. Przechodzimy teraz do przyjęcia porządku obrad po wprowadzonych zmianach.
 
Głosowanie:
Za - 13 radnych
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 0 radnych
 
Ad.3
Informacja o pracy Wójta stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu.
 
Wójt Radosław Król - chciałbym w tym punkcie przedstawić Państwu stanowisko moje, jak również PRG, które zostało przesłane Wojewodzie Warmińsko – Mazurskiemu, Komendantowi Powiatowemu Policji w Giżycku i  Komendantowi Województwa w Olsztynie  w sprawie bezpieczeństwa dla mieszkańców naszej Gminy. Odczytam Państwu pismo przesłane przez Pana Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Orzechowskiego, w sprawie przekazania życzeń z okazji Dnia Sołtysa. Chciałbym również złożyć Sołtysom życzenia z Okazji Dnia Sołtysa, podziękować za pracę i życzyć spełnienia planów oraz jak najwięcej satysfakcji ze swojego społecznego zaangażowania. 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę zapoznać Radnych ze stanowiskiem wysłanym do Wojewody.
 
Wójt Radosław Król – wysłaliśmy pismo w Państwa imieniu do Wojewody i komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie (pismo w załączeniu).
 
Przewodniczący Rady Gminy Wydminy Bogusław Romatowski – likwidacja Posterunku Policji w Wydminach nie wchodzi w grę.
 
Wójt Radosław Król – jest takie zagrożenie. Chcemy by ten Posterunek funkcjonował, dołożymy wszelkich starań, aby do tego nie doszło.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy prawdą jest, że Poczta Polska podjęła kroki do zlikwidowania Urzędu Poczty w Wydminach?
 
Wójt Radosław Król – jest zagrożenie. Tam gdzie słabszy samorząd, tam gdzie nie będzie walki może tak się stać. Należy również walczyć o pocztę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Wydminy Bogusław Romatowski – czy działania Wójta nie powinny być wsparte jakąś akcja społeczną?
 
Wójt Radosław Król – najważniejsze są rozmowy i to Państwu obiecuję, że będę czynił.
 
O godz. 9:10 wchodzi Radnych L. Cedrowski
O godz. 9:13 wchodzi Radna E. Januszkiewicz
 
Ad. 4.
PRG – proszę o zgłaszanie interpelacji i zapytań do Pana Wójta.
 
Radna Anna Balcer -  w związku z planowanym powołaniem spółki, proszę powiedzieć, czy rozmawiał Pan z pracownikami wydziału komunalnego o zamiarze powołania spółki? Czy Ci pracownicy będą zatrudnieni? Mieszkańcy Zelek pytają o termin spotkania odnośnie budowy oczyszczalni ścieków? Czy został rozstrzygnięty konkurs na wolne stanowisko do spraw organizacji pozarządowych, promocji i komunikacji zewnętrznej? Na jakim to jest etapie. Jak jest interpretowana ustawa o dostępnie do informacji publicznej, co według Pana znaczy termin niezwłoczny. Na własnym przykładzie wiem, że przeciąga się to w czasie. Są problemy z uzyskaniem dokumentów.
 
Radny Piotr Pryczka – czy to prawda, że będzie likwidowany punkt „Falck” w Wydminach? Czy w śmieciarce powinny jeździć dwie osoby, czy trzy?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – do kiedy jest termin uzupełnienia dokumentacji technicznej na osiedle domków jednorodzinnych w Wydminach?  Proszę o wskazanie głównych kierunków i działań samorządu i priorytetów na najbliższe 4 lata.
 
Radny Franciszek Majcher – ul. Dworcowa, kanał ciepłowniczy, który idzie od kotłowni powoduje zapadnięcie asfaltu.
 
Radny Adam Szpak – w imieniu mieszkańców miejscowości Ranty, Talki sygnalizuję problem skrzyżowania. Mieszkańcy miejscowości Radzie przekazali pismo na moje ręce z prośbą przekazania go Panu Wójtowi. Drugie pytanie dotyczy przydomowych oczyszczalni, czy planuje Pan jakieś projekty uchwał przygotować?
 
Radna Wioletta Brulińska – na zebraniu wiejskim w miejscowości Siedliska powiedział Pan o zamiarze kupna budynku po byłej poczcie w Siedliskach. Chciałabym wiedzieć, czy poczynił Pan jakieś kroki w tym kierunku? Jest ogłoszony przetarg i mieszkańcy chcieliby wiedzieć.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie?
 
Radny Mariusz Puchalski – chciałbym złożyć oświadczenie. W związku z niezrozumiałymi dla mnie atakami na moją osobę przez Pana Wójta, dotyczy to również większości Radnych z Komitetu Wyborczego „Porozumienie Gminy Wydminy” chciałbym przedstawić obraz sytuacji. Zostało złożone doniesienie na policję w związku z moją działalnością jako sołtys wsi Siemionki. Według mnie bez uzasadnienia. Wójt Gminy Wydminy bez wyjaśnienia sytuacji na żądanie jednego z mieszkańców z Komitetu Wyborczego Pana Wójta bez porozumienia ze mną postanowił skierować sprawę do organu ścigania. Takie sytuacja może spotkać każdego radnego, a szczególnie sołtysów, radnych z Komitetu Wyborczego „Porozumienie Gminy Wdminy. Jedna z Radnych z wyżej wymienionego Komitetu już dwukrotnie była sugerowana przez Pana Wójta i jego Komitet jako sprawca przestępstwa. Żona jednego z Radnych, dyrektor szkoły z nieznanych przyczyn ma obniżony dodatek motywacyjny z 40% na 16% bez uzasadnienia. Takich sytuacji jest znacznie więcej. Czujemy się nękani przez Pana Wójta, a przecież jesteśmy wybrani w wolnych wyborach, posiadamy mandat zaufania, który chce się nam odebrać. Zwracam się z prośbą do Pana Wójta o większą rozwagę w swoim działaniu, ponieważ nie służy on dobremu wizerunkowi Gminy, ani dobrej współpracy, o którą nam wszystkim chodzi..
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do punktu następnego.
 
Ad. 5
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią Skarbnik o wprowadzenie.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej przedstawia sytuację finansową Gminy Wydminy na rok budżetowy i na okres spłaty rat kredytów.
 
Radny Leszek Cedrowski – to co Pani Skarbnik powiedziała na koniec ma związek z pozycją 16 tej wieloletniej prognozy finansowej, w której na lata 2011, 2012, 2013 nie jest spełniony wskaźnik spłaty z art. 243 ustawy o finansach publicznych, to wiąże się z tym, że jeżeli sytuacja się nie zmieni, to w roku 2014 Rada najprawdopodobniej nie będzie mogła ustanowić swojego budżetu. Będę oczekiwał szczegółowych planów rozstrzygnięcia tej sytuacji już w tym roku, ponieważ wskaźnik nie jest zachowany na ten rok, a te trzy lata będą rzutowały właśnie na powstanie budżetu w 2014 roku.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej.
 
Głosowanie:
Za – 9 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za- 15 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr VII/21/2011 w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Wydminy została przyjęta i stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.
 
 
 
 
Ad. 6
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – oddam głos Pani Skarbnik.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – zmian w planie dokonano ze względu na potrzeby wynikłe podczas realizacji budżetu,  a w szczególności: wprowadzenie zadania inwestycyjnego – opracowanie wstępnej dokumentacji – rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno – ściekowej – budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Sucholaski – Wydminy, modernizacja zbiorników na wodę SUW Wydminy w kwocie 71.500,00 zł, zakup pompy głębinowej na oczyszczalnię ścieków w Wymionach w kwocie 7.000,00 zł; rozliczenie zadania opracowanie dokumentacji na modernizację dróg na osiedlu domków jednorodzinnych w Wydminach w kwocie 32.000,00 zł. Zmian dokonano ze względu na wprowadzenie środków w kwocie 195.083,00 zł na podstawie aneksu do umowy. Dokonano również zmian w zadaniu „Ukształtowanie terenu i urządzenie komunikacyjne przy GOK w Wydminach w związku z podpisaniem umowy o przyznaniu pomocy w kwocie 322.916,00 zł. Jest też przesunięcie  środków z wynagrodzeń pracowników na wynagrodzenia bezosobowe.
 
Wójt Radosław Król – przedstawię Państwu wyciąg z protokołu z ugody z Panem Sójkowskim. Pozwana Gmina Wydminy zobowiązuje się zapłacić na rzecz Stanisława Sójkowskiego kwotę 31.005,57 zł tytułem wynagrodzenia za wykonanie umowy nr 8/09n z dnia 10.04.2009 r. przy czym płatności powyższa nastąpi w dwóch ratach. Pierwsza rata w wysokości 16.000 zł płatna w terminie 7 dni od zawarcia ugody tj. od dnia 08.02.2011 r. Druga rata w wysokości 15.005,57 zł zostanie uiszczona w terminie 7 dni od otrzymania przez Gminę Wydminy pozwolenia na budowę i modernizację ulic zlokalizowanych na osiedlu domków jednorodzinnych w Wydminach wydanego w oparciu o poprawioną i uzupełnioną przez powoda S. Sójkowskiego dokumentację projektową. Pozwana Gmina Wydminy zobowiązuje się zapłacić na rzecz powoda S. Sójkowskiego kwotę 775 zł tytułem części zwrotu kosztów postępowania co nastąpi w terminie 7 dni od dnia 08.02.2011 r. Powód S. Sójkowski oświadcza, że zawarta ugoda wyczerpuje jego roszczenia mające swoje źródło w treści umowy z dnia 10.04.2009 r. nr 8/09 a także roszczenie o zapłatę kary umownej z umowy z dnia 29.07.2009 r. nr 14/09. Koszty zastępstwa procesowego strony wzajemnie znoszą. Proszę Państwa krótka informacja z historii. Gmina Wydminy zleciła wykonanie Panu S. Sójkowskiemu dokumentację na drogi osiedlowe w Wydminach. Projekt został złożony w zeszłym roku w ramach programu Schwetenówki. Nie otrzymał jednak dofinansowania, nie z uwagi na błędy formalne, lecz z uwagi na małą ilość punktów. Jeżeli chcemy w przyszłości składać ten wniosek, to i tak nam ta dokumentacja jest potrzebna. W ramach tej ugody otrzymujemy przede wszystkim dokumentację i możemy w tym roku przystąpić do tego projektu i składać wniosek. Zlecając teraz kolejnym projektantom wykonanie nowego projektu spowoduje wydłużenie w czasie. Większość projektów realizowanych w naszej Gminie jest wykonanych przez Pana S. Sójkowskiego. Pan S. Sójkowski zobowiązał się, że nieodpłatnie przygotuje projekt zastępczy na budowę stołówki, w ramach projektu, który też na stołówkę wykonał projekt. Co nas to kosztowało: troszeczkę zejścia z tonu, honoru, a za to mamy wszystko to co chcieliśmy, nie mamy kosztów postępowania. Uważam, że ta ugoda jest dla wszystkich stron bardzo dobra.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – czy termin uzupełnienia dokumentacji jest zapiany w ugodzie?
 
Wójt Radosław Król – nie mam całej ugody z Sądu, tylko wyciąg. Zostanie to wykonane niezwłocznie. Popełniony został duży błąd, że poprosiliśmy o projekt bez przygotowanego pozwolenia na budowę. Gmina nie zadbała o swój interes.
 
Radna Wioletta Brulińska – mam pytanie do Pani Skarbnik, w projekcie uchwały jest zwiększenie o kwotę 92.977 zł.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – jest to kwota nieopłaconego podatku od nieruchomości na dzień 31.12.2010 r. przez ZGKiM.
 
Radna Wioletta Brulińska – nie można było umorzyć tego wcześniej? A co z odsetkami?
 
Skarbnik Krystyna Truchan– umarza się tylko w szczególnych przypadkach. To nie był ważny interes, jeżeli likwidowaliśmy Zakład.
 
Radna Anna Balcer – w pozycji drogi, łączność dział 600 rozdział 616 jest zdjęcie kwoty 70 tys. zł z zakupu usług remontowych, a przesunięte na usługi bieżące. Czy odchodzi Pan od remontów dróg, ponieważ pozostała kwota 80 tys. zł? Jak według Pana mają wyglądać drogi gminne?
 
Wójt Radosław Król – przygotowujemy się do bardzo dużego projektu MASTERPLAN – Sucholaski. Przesunięcie środków jest w ramach działu. Środki na drogi będziemy pozyskiwać.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – miałam przygotować Państwu informację z wykonania budżetu w zakresie zimowego utrzymania. W tym roku jest wydatkowana kwota 154 tys. zł. Zobowiązanie z roku poprzedniego 50 tys. zł. Około 100 tys. zł. poszło z budżetu tego roku.
 
Radna Anna Balcer zostało nam 150 tys. zł. na drogi na ten rok? Administracja publiczna jest zwiększenie wydatków osobowych o kwotę 14 800 zł. Z wyjaśnień Pani Skarbnik wiem, że są to pieniądze na umowy zlecenia – palacz oraz Pani Lidia Należyty, która nadzoruje referat komunalny. Został zwolniony Pan M. Hamanowicz z uprawnieniami, w tej chwili jest na wypowiedzeniu, bez świadczenia pracy. Gmina ponosi dodatkowe koszty zatrudnienia, gdzie za dwa miesiące jest to kwota 9 500 zł. Czy nie jest to wyrzucanie pieniędzy?
 
Wójt Radosław Król – jeżeli odpowiadam za milionowe decyzje, to czy kwota 14 tys. zł. jest duża? Zdarzało się w naszej Gminie, że traciliśmy dużo większe pieniądze. Czy pół miliona zobowiązań pozostałych po ZGKiM nie przeraża Pani?. Pani L. Należty była w swojej karierze zawodowej Burmistrzem Rynu, Sekretarzem w Gminie Giżycko, Prezesem Spółki  w Giżycku, jest ekspertem z dużym doświadczeniem. Została skazana w procesie poszlakowym. Sprawa jest w kasacji. Ja w Gminie nie znalazłem ekspertów.
 
Radny Leszek Cedrowski – mówi Pan Wójt o zobowiązaniach, natomiast nie mówi Pan o należnościach, które jak wiemy nie są w tej chwili oszacowane, ale które zasadniczo zmniejszą kwotę zadłużenia ZGKiM. Wiedząc, że są niezabezpieczone środki na podwyżki dla nauczycieli wynikające z ustawy, chciałbym usłyszeć od Pani Skarbnik, że czuwa nad tym wszystkim.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – jeżeli mam wypowiedzieć się na temat tego projektu uchwały, to nie wprowadza on w zwiększenie zadłużenia. Staram się nad tym czuwać.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – proszę powiedzieć, z czego wynika 500 tys. zł  należności?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – będą należności przekazane dokumentacją, będziemy wówczas rozmawiać.
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – to mieszkańcy są winni pieniądze dla ZGKiM?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – tak.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej.
 
Głosowanie:
Za – 5 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 6 radny
 
PRG – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – proszę o naniesienie autopoprawki w załączniku Nr 2 był zapis: „dotacje celowe na finansowanie lub” powinno być „dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych”.”
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi? Nie widzę, przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały, wraz z naniesioną autopoprawką. .
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Uchwała Nr VII/22/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2011 r. została przyjęta i stanowi załącznik Nr 5  do niniejszego protokołu.
 
Ad. 7
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – wyraża się zgodę na wyodrębnienie środków funduszu sołeckiego w budżecie gminy na 2012 rok. Fundusz sołecki służy i pomaga wszystkim. Chciałbym podziękować za włożony wkład własny w realizację tego funduszu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos. Nie widzę, wobec tego przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej.
 
Głosowanie:
Za – 11 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania projektu uchwały.
 
Głosowanie:
Za – 15 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr VII/23/2011 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku została przyjęta i stanowi załącznik Nr 6  do niniejszego protokołu.
 
 
 
Ad. 8
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – projekt uchwały wyznacza z imienia i nazwiska inkasentów podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos?
 
Radna Wioletta Brulińska – czy wysokość wynagrodzenia dla sołtysów za inkaso uległo zmianie?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – nie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej.
 
Głosowanie:
Za – 11 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do opiniowania projektu uchwały.
 
Głosowanie:
Za – 15 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr VII/24/2011 w sprawie poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso została przyjęta i stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 9
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią kierownik GOPS o przedstawienie projektu uchwały.
 
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Mirosława Romatowskazmiana statutu GOPS podyktowana jest zmianami w przepisach prawnych, na których opiera swoją działalność ośrodek, a także pojawieniem się nowych zadań do realizacji bądź przekształceniem zadań zleconych na zadania własne gminy.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – projekt ten był przedmiotem pracy komisji zdrowia, oświaty, kultury, sportu i opieki społecznej. Projekt ten uzyskał pozytywna opinię komisji. Na sesji został zdjęty z porządku obrad. Dziś chciałabym poddać pod głosowanie projekt uchwały, który otrzymał pozytywną opinię komisji. Wnioskuję, aby w § 10 został dopisany punkt: „kierownik stosowanie do potrzeb może tworzyć komórki organizacyjne lub stanowiska pracy”. Zapis, który uzyskał pozytywną opinię komisji pozwoli na szybkie reagowanie, realizowanie zadań z pozyskaniem środków z zewnątrz. Chciałabym usłyszeć dlaczego kierownik jest pozbawiany praw do tworzenia stanowisk pracy związanych z programami operacyjnymi?
 
Wójt Radosław Król – przepraszam Pani Radna, ale to nie jest w kompetencji Rady wnioskowanie zmian. Wniosek przedkłada w komplecie Wójt i Państwo go przyjmujecie, albo nie.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – jeżeli według Pana nie jestem osobą kompetentną do wnioskowania, chciałabym usłyszeć dlaczego kierownik jest pozbawiany praw do tworzenia stanowisk pracy związanych z programami operacyjnymi?
 
Wójt Radosław Król – kierownik nie jest upoważniony do tworzenia stanowisk pracy, tylko do wyodrębnienia jednostek podległych w statucie. Nie widzę żadnego problemu, aby GOPS realizował programy z pozyskaniem środków europejskich.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – chciałabym usłyszeć, dlaczego statut został zdjęty z porządku obrad poprzedniej sesji?
 
Zastępca Wójta Maria Dolecka– Pan Wójt wówczas nie miał możliwości zapoznania się z tamtym statutem, dlatego został zdjęty. Pani kierownik GOPS wyjaśniła, że zapis dotyczący tworzenia nowych komórek w GOPS wprowadziła mając na myśli dodatkowe zadanie dla Ośrodka, mianowicie dodatki mieszkaniowe. Ponieważ Pan Wójt nie planuje zlecenia tego zadania Ośrodkowi zapis ten jest bezpodstawny.
 
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Mirosława Romatowska – to prawda, tak powiedziałam, ale są inne rzeczy tj. stanowisko asystenta rodziny, które ustawodawca zamierza przepisem ustawowym w niedługim czasie wprowadzić. Z dnia na dzień są narzucane Ośrodkom nowe zadania. Taki zapis daje możliwość szybkiej reakcji.
 
Radny Leszek Cedrowski – jeżeli prawodawstwo nałożyłoby obowiązek utworzenia stanowiska np. asystenta rodziny, czy wówczas będzie Pani występować do Rady o zmianę statutu?
 
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Mirosława Romatowska – tak.
 
Zastępca Wójta Maria Dolecka – obowiązujący statut jest z roku 2005, a GOPS realizuje zadania np. dot. pomocy osobom upoważnionym do alimentów, pomimo, że  taki obowiązek nakłada ustawa z 2007 roku. W związku z tym, jeżeli ustawodawca nałoży na Ośrodek obowiązek utworzenia nowego stanowiska pracy, wówczas Statut dostosuje się do wymogów ustawowych.
 
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Mirosława Romatowska – nie będę się upierać przy tym zapisie, jeżeli jest taka wola Pana Wójta to ja się do niej dostosuję. Tylko za każdą zmianę, będzie trzeba dokonać zmian w Statucie.
 
Wójt Radosław Król – to nie jest czas i miejsce do tego typu dyskusji. Nie możemy wychodzić przed szereg, przed ustawy wyższego rzędu.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – zwracam uwagę, że kwestionuje się zasadność istnienia Rady i Komisji, do których trafiają projekty uchwał.
 
Radny Leszek Cedrowski – jest to jak najbardziej miejsce do tego typu dyskusji.
 
Radna Anna Balcer – jeżeli ten zapis nie komplikuje Panu Wójtowi planów, to powinien znaleźć się w Statusie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę wobec tego przechodzimy do głosowania nad wnioskiem złożonym przez Panią Radną E. Januszkiewicz.
 
WNIOSEK:
„§ 10 pkt 4 „kierownik stosowanie do potrzeb może tworzyć komórki organizacyjne lub stanowiska pracy”
 
Głosowanie:
Za – 9 radnych
Przeciw – 4 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymagana większość głosów, został przyjęty. Przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej:
 
Głosowanie:
Za – 3 radnych
Przeciw – 1 radny
Wstrzymała się – 7 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały po wprowadzonych zmianach.
 
Głosowanie:
Za – 10 radnych
Przeciw – 4 radnych
Wstrzymał się - 1 radny
 
Uchwała Nr VII/25/2011 w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wydminach została przyjęta i stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.
 
Przerwa od godz. 10:50 do godz. 11:00.
 
Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – projekt uchwały w sprawie zmiany w uchwale Nr XXVII/185/06 Rady Gminy Wydminy z dnia 29 marca 2006 roku w sprawie przystąpienia do „Związku Stowarzyszeń na Rzecz Rozwoju Gmin Północnego Obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” i wyznaczenia przedstawiciela do prac Związku był przedmiotem prac rady, jak również komisji.
 
Radny Roman Plauch – uważam, że Pan Wójt powinien reprezentować Gminę w LGD9, a nie Pani M. Łapicka – Gij. Pani M. Łapicka – Gij nie jest ani radną, ani sołtysem, ani pracownikiem urzędu, nie jest związana z Gminą żadną umową.
 
Radna Anna Balcer – reprezentuje Gminę, ponieważ jest jej mieszkańcem. Przedstawicielem LGD9 może być mieszkaniec Gminy. Rozmawialiśmy na komisji o tym, że jeżeli ustawodawca nakazuje, że reprezentantem z mocy ustawy jest Wójt, to Rada nie ma nic do powiedzenia.  Rada nie powinna zajmować się tą sprawą.
 
Radny Roman Paluch – to po co Panu ta uchwała?
 
Wójt Radosław Król – uchwała została podjęta na sesji Rady Gminy i uchwałą Rady Gminy musi być zmieniona. Wójt nie może zaskarżyć tej uchwały.
 
Radny Leszek Cedrowski – Pan Wójt mówi, że uchwała została podjęta niezgodnie z prawem. Co się zmieniło od 2006 roku? Uchwała została podjęta bez naruszenia prawa. My tamtej uchwały nie odwołujemy. Wprowadza się zmiany. Mamy prawo stanowić prawo lokalne. Wójt z racji swojego urzędu podpisuje wszelkie umowy związane z działalnością stowarzyszenia. Wszelkie sprawy formalne będzie podpisywał Pan Wójt. To jest jego kompetencja. W stowarzyszeniu mało który Wójt jest reprezentantem Gminy.
 
Radna Grażyna Plato – w jakiej wysokości płacimy składkę do tego Związku ?
 
Skarbnik Krystyna Truchan– 10 tys. zł. rocznie.
 
Radna Grażyna Plato – możemy składać za pośrednictwem tego Związku wnioski o dodatkowe środki, Wójt będzie podpisywał te wnioski, natomiast reprezentować Gminę, będzie osoba, która pracuje na rzecz Gminy Orzysz.
 
Radna Anna Balcer – na jakiej podstawie Pani twierdzi, że Pani M. Łępicka – Gij będzie działać na niekorzyść Gminy Wydminy?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – powinniśmy korzystać z potencjału i wiedzy Pani Moniki Łepickiej – Gij. Nie rozumiem po co ten bój. Korzystniej będzie kiedy Gminę reprezentować będą dwie osoby. Pan Wójt z urzędu i Pani Monika Łępicka – Gij  jako przedstawiciel.
 
Pani Lidia Należty – w LGD 9 są trzy sektory, między innymi sektor publiczny, gospodarczy oraz społeczny. Pani Monika Łępicka – Gij może działać w sektorze społecznym jako przedstawiciel Stowarzyszenia. Pani Monika Łępicka – Gij w okresie, kiedy została oddelegowana do LGD 9 była sekretarzem Gminy i zgodnie z decyzją ówczesnego Wójta, miała prawo reprezentować Gminę. W związku z czym uchwała wówczas podjęta jest prawidłowa. Obecnie Pani Monika Łępicka – Gij nie jest pracownikiem Urzędu Gminy, ani Wójtem dlatego też zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, nie może reprezentować Gminy, lecz ewentualnie, któreś ze Stowarzyszeń, jeżeli do niego należy.
 
Radny Roman Paluch – Pan Wójt jednoosobowo odpowiada za Gminę, jednoosobowo steruje Gminą. Ma prawo wyboru ludzi. Zna swoje cele i je realizuje, nie możemy rzucać kłód pod nogi.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przedstawię Państwu opinie komisji wspólnej.
 
Głosowanie:
Za – 5 radnych
Przeciw – 5 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały.
 
Głosowanie:
Za – 7 radnych
Przeciw – 8 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – projekt uchwały nie uzyskał wymaganej większości głosów nie został przyjęty.
 
Ad. 11
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – sprawy komunalne dotyczą nas wszystkich. Na dzień dzisiejszy referat komunalny nie realizuje tych zadań, które byście sobie Państwo życzyli. Wydział komunalny może tylko wykonywać usługi podstawowe. W związku z tym podejmujemy próbę utworzenia Spółki komunalnej. Spółka może zarabiać, może odliczać VAT.
 
Radna Wioletta Brulińska – po 2 lata Spółka może ulec zadłużeniu, może ulec likwidacji, kto poniesie koszty?
 
Wójt Radosław Król  zawsze koszty leżą po stronie Gminy.
 
Radna Grażyna Plato – na komisji wspólnej została przedstawiona szeroka informacja na temat Spółki. Teraz zastanawiamy się kto poniesie koszty, jeżeli Spółka po jakimś czasie upadnie, to samo może być w drugą stronę. Nikt do tej chwili nie przedstawił innego rozwiązania. Uważam, że dziś powinniśmy podjąć decyzję, aby Pan Wójt wiedział co robić, jakie ma podjąć decyzje. Ja osobiście będę głosowała za tą uchwałą.
 
Radna Anna Balcer – wczoraj po raz pierwszy zajęliśmy się tym projektem uchwały, jest wniosek komisji. Nie można nas zmuszać do podejmowania tej uchwały. Najlepszą formą na tę chwilę jest praca w komisji.
 
Radny Leszek Cedrowski – dyskutować bez końca nie można, trzeba to zrobić w najszybszym czasie. Poprzednia Rada rozpoznawała tylko temat pod kątem przyszłości. Spółka wymaga większego dopływu środków, ta uchwała przewiduje tylko 50 tys. zł. Na komisji wspólnej Sołtys wsi Cybulki powiedział, że Spółka jest najlepszą forma przekształcenia, ale nie z wkładem 50 tys. zł.
 
Wójt Radosław Król – zaproponowałem kwotę, na jaką nas w tej chwili stać.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przedstawię Państwu wniosek komisji wspólnej.
 
WNIOSEK KOMISJI:
„Przekazanie projektu uchwały do wnikliwych prac komisji wspólnych Rady Gminy, jednocześnie prosimy Wójta o dostarczenie szerszych materiałów, jak również przedstawienie innych możliwości i form prawnych dotyczących  funkcjonowania w przyszłości obecnego referatu komunalnego”. 
 
Głosowanie:
Za- 8 radnych
Przeciw – 6 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymagana większość.
 
Ad. 12
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią Skarbnik o wprowadzenie.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – wpłynęło ostateczne pismo z Ministerstwa Finansów o subwencjach oświatowych i decyzja Wojewody o ostatecznych kwotach dotacji celowych z budżetu państwa. Wobec powyższego niezbędne jest wprowadzenie tego do budżetu. Druga zmiana dotyczy zwiększenia dochodów i zwiększenia wydatków, oraz przesunięcia między paragrafami z przeznaczeniem na usługi remontowe, dotyczy to ZSO w Wydminach i SP w Zelkach.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos?
 
Radna Anna Balcer – w dziale 852 w GOPS jest zdjęta kwota 24 858 zł. Są to pieniądze zdjęte z poborów a, czy przewiduje się zwolnienia?
 
Skarbnik Krystyna Truchan –  z wynagrodzeń zdejmujemy 14 306 zł, ponieważ Wojewoda zabiera środki, my je zmniejszamy. Jeszcze nie wpłynęły dodatki dla pracowników socjalnych. Jeżeli chodzi o drugą część pytania, to dla SP Zelki przeznacza się kwotę 75 tys. zł. na usługi remontowe.
 
Wójt Radosław Król – Gmina Wydminy ma 4 obiekty szkolne. SP Zelki wymaga gruntownego remontu dachu. Została przeprowadzona wizja lokalna, która potwierdziła, że dach jest w bardzo złym stanie.
 
Radna Anna  Balcer – czy jest zrobiony kosztorys.
 
Wójta Radosław Król – tak.
 
Radna Anna Balcer – mam jeszcze jedno pytanie, ponieważ martwi mnie, aby w SP Zelki nie wystąpiła podobna sytuacja jak w SP Orłowo. Czy nie istniej niebezpieczeństwo likwidacji tej szkoły?
 
Wójt Radosław Król – jestem zwolennikiem szkół wiejskich. W chwili obecnej nie widzę zagrożenia.
 
Radna Wioletta Brulińska – jest zwiększenie dochodów o100 tys. zł.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – żeby zwiększyć plan wydatków na usługi remontowe należy zwiększyć dochody.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej:
 
Głosowanie:
Za – 9 radnych
Przeciw – 2 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – w związku z brakiem pytań, przechodzimy do głosowania nad uchwała.
 
O godz. 12:25 salę opuszczają Radna Ewa Kulpińska – Mejor, Radna Grażyna Plato.
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
O godz. 12:30 wracają Radna E. Kulpińska – Mejor, Radna G. Plato.
 
Uchwała Nr VII/26/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 została przyjęta i stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.
 
 
Ad. 13
Wójt Radosław Król – odpowiem Państwu pisemnie na interpelacje, natomiast na zapytanie, na które będę mógł teraz. Odnośnie zapytania Pana Radnego P. Pryczka, dotyczącej likwidacji „Falck” w Wydminach, nie znam sprawy. Nie jest to instytucja podległa Urzędowi. Jeżeli chodzi o druga część pytania, jedna osoba jest na zwolnieniu lekarskim, wystąpiłem do Urzędu Pracy o zapotrzebowanie na pracowników w ramach robót interwencyjnych.
 
Ad. 14
 
Radna Anna Balcer – proszę o udostępnienie oryginałów protokołów z zebrań, niektórzy sołtysi otrzymali kopie protokołów, natomiast ja wnioskuję o oryginały tych protokołów.
 
Wójt Radosław Król – protokół jest w jednym egzemplarzu, wiec jedynie mogę Pani wydać kopię, ponieważ w Urzędzie musi być oryginał.
 
Radna Anna Balcer – czy Urząd musi posiadać oryginał?
 
Wójt Radosław Król – tak.
 
Radna Anna Balcer – wobec tego, proszę o wydanie protokołu potwierdzonego za zgodność z oryginałem.
 
Sołtys Wsi Wężówka Dariusz Sawoń  – w sprawie bezpieczeństwa, chodzi mi o skrzyżowanie w miejscowości Gawliki Małe, miedzy posesją Państwa Szpak, a posesją Państwa Kruniewicz. Droga jest bardzo wąska, jest kłopot z mijaniem dwóch samochodów. Jest coś nie tak z granicami.
 
Radny Adam Szpak – około 2,5 m płatu Państwa Kruniewicz jest w drodze.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś jeszcze chciałby z Państwa zabrać głos?
 
Pani Maria Lisowska – mam kilka pytań: spółka, czy widzi Pan osobę konkretna, aby stałą na czele tej spółki?
 
Wójt Radosław Król – chciałbym, aby była to osoba z uprawnieniami budowlanymi, inwestycyjnymi.
 
Pani Maria Lisowska – ilu uczniów uczęszcza do SP Zelki?
 
Wójt Radosław Król – około 50 dzieci.
 
Pani Maria Lisowska – zastanawiam się, komu ma służyć kurier wydmiński, ponieważ informacji na temat Rady, czy Urzędu jest bardzo mało, natomiast bardzo dużo jest informacji na temat szkół. Szkoły posiadają swoje strony internetowe. Może należałoby w tym kurierze umieścić informacje na temat: czy prawdą jest, że Pani M. Dolecka jest zatrudniona w DPS i Urzędzie? Czy Radni nie powinni pełnić dyżurów? Czy prawdą jest, że sołtysi otrzymują wynagrodzenie za udział w sesjach i komisjach? Czy prawdą jest,  że kaplica na cmentarzu się niedługo rozleci? Wygład jej jest mało estetyczny. Czy Gmina jest zadłużona i na jaką kwotę? Dlaczego GOK nie może organizować dyskotek, a może organizować bale, zabawy? Czy prawdą jest, że Pani A. Skirucha jak pełniła obowiązki dyrektora GBP pobierała podwójne pobory, jako dyrektor GOK i dyrektor GBP? Dlaczego kiedyś była zniżka dla emerytów, teraz jej nie ma? Prosiłabym również podać zarobki Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady, Radnych.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – chciałbym się odnieść do kilku pytań, ponieważ dotyczą mojej osoby. W zupełności ma Pani rację. Od początku, kiedy objąłem funkcję PRG, tylko raz udało mi się umieścić informację na temat pracy Rady w Kurierze Wydmińskim. Następna informacja, która się pojawiła, do chwili obecnej nie jest znany jej autor. Wystąpiłem z pismem do Pana Wójta, z prośbą o udostępnienie mi rubryki w Kurierze Wydmińskim, do dziś nie mam żadnej odpowiedzi. Pani Zofia Łopuszyńska skontaktowała się ze mną, aby umieścić informację, były rozmowy, korekty, a później moje zdziwienie, gdy informacja ta nie znalazła miejsca w kurierze. Zmieniła się również nazwa Kuriera Wydmińskiego, z Samorządowego Biuletynu Informacyjnego, na Informator Urzędu Gminy.
 
Wójt Radosław Król – na niektóre pytania odpowiem teraz. Pan D. Domoradzki na ostatniej sesji powiedział, że kurier jest źle wydawany, ponieważ powinien być zarejestrowany. Zastanowiliśmy się nad tym i faktycznie, aby uniknąć rejestracji, została zmieniona nazwa. Postaramy się, aby w następnym numerze znalazło się więcej informacji z pracy Urzędu i Rady.  Jeżeli chodzi o dyżury Radnych, to Pan PRG ma tu inicjatywę, jest pomieszczenie, nie widzę przeszkód. W kurierze zostanie zamieszczona informacja o wynagrodzeniach radnych i sołtysów. Sołtysi pobierają wynagrodzenie w wysokości 100 zł miesięcznie  za udział w posiedzeniu komisji, bądź sesji. W sprawie Pani M. Doleckiej, chciałbym, aby się sama na ten temat wypowiedziała. Jest to sytuacja przejściowa, jest w trakcie wyboru nowego dyrektora, pełni w tej chwili funkcje nieodpłatnie. Na zastępstwo w tej chwili jest powołana Pani Chitruszko. Co do zadłużenia Gminy, nie potrafię w tej chwili powiedzieć, chyba około 20%.
 
Pani Maria Lisowska – procenty nic mi nie mówią.
 
Wójt Radosław Król – odnośnie podwyżek dla emerytów, nastąpiły ze względu na to, że RIO uchylił zapisy poprzedniej uchwały.
 
Pani Maria Lisowska – czy planuje Pan ogłoszenie konkursu na stanowisko dyrektora GOK?
 
Wójt Radosław Król – najpierw odpowiem na wcześniejsze zapytanie. Pani A. Skirucha pełniąc funkcje dyrektora GBP miała 0,5 etatu.
 
O godz. 13:20 sale opuszcza Pani Radna G. Plato.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – należy zająć się skargą złożoną przez Pana D. Domoradzkiego na dyrektora GOK w Wydminach, która wpłynęła na moje ręce. Organem rozpatrującym skargi jest komisji rewizyjna. Kto z Państwa Radnych jest za tym, aby komisja rewizyjna zajęła się skargą w sprawie dyrektora GOK w Wydminach.
 
Głosowanie:
Za – 11 radnych
Przeciw – o radnych
Wstrzymał – 1 radny
1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – chciałbym również przedstawić Państwu pismo - apel Radnych Gminy Wydminy w sprawie niedogrzewania budynków przez Spółdzielnie Mieszkaniową w Wydminach
 
Apel w załączeniu Nr 10 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – jest to wniosek do Pana Wójta, w związku z czym przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 11 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – jest jeszcze inicjatywa o powołaniu Młodzieżowej Rady Gminy Wydminy. Myślę, że tym powinna zająć się komisji zdrowia, oświaty, kultury, sportu i opieki społecznej.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – klub Rozwój i Zgodna  zwrócił się z prośbą o imienne głosowanie nad projektami uchwał.
 
Sołtys Wydmin Leszek Pałdyna – również popieram prośbę o imienne głosowanie nad projektami uchwał.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego zamykam VII sesję Rady Gminy Wydminy.
 
 
Protokołowała:
Anna Binik
                                                                                             
Zatwierdził:
Bogusław Romatowski
Przewodniczący Rady Gminy Wydminy