ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XVII/2011 z posiedzenia Rady Gminy Wydminy z dnia 19 października 2011 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach w godzinach od 14.00 do 19.55 XVII Sesja Rady Gminy Wydminy VI kadencji

Informacja ogłoszona dnia 2011-11-17 13:52:59 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

 
PROTOKÓŁ
Nr XVII/2011
z posiedzenia Rady Gminy Wydminy
z dnia 19 października 2011 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Wydminach
w godzinach od 1400 do 1955
XVII Sesja Rady Gminy Wydminy VI kadencji
 
 
Porządek obrad posiedzenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności w załączeniu do protokołu (zał. nr 2). Sesja rozpoczęła się w obecności 12 radnych, co stanowiło 80% frekwencji. 
 
Ad.1
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – powitał wszystkich obecnych na sesji. Stwierdził, że sesja została zwołana prawidłowo, jest wymagane quorum, Rada może podejmować uchwały. Otworzył XVII sesję Rady Gminy Wydminy.
 
Ad.2
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – na sekretarza obrad dzisiejszej sesji powołuję Pana Radnego Leszka Cedrowskiego. Czy ktoś z Państwa ma uwagi po porządku obrad dzisiejszej sesji?
 
Radna Grażyna Plato – porządek obrad nie jest zgodny ze statutem, który obowiązuje u nas w Gminie, a więc punkt 18 „informacja o pracy Wójta” i „interpelacje i zapytania Radnych”. W związku z tym chciałam złożyć formalny wniosek dotyczący porządku obrad. Kto z Państwa Radnych jest za tym, aby porządek obrad dzisiejszej sesji był zgodny ze statutem, §32, a więc punkt 19 winien być punktem 4, punkt 18 winien być punktem 5.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – chciałbym się odnieść do wniosku Pani Radnej Grażyny Plato. Statut nie określa kolejności porządku obrad, natomiast mówi, co w szczególności powinno się znaleźć w porządku obrad. Punkty te znalazły się w porządku obrad, co prawda złamałem tradycję, są w innej kolejności, ale zresztą nie pierwszy raz, bo już na poprzedniej sesji zwyczajnej mieliśmy ten problem, niemniej jednak wniosek formalny został złożony, czy w sprawie wniosku ktoś z Państwa chciałby zabrać głos?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – chciałabym przytoczyć §32 statutu naszej Gminy „Porządek obrad obejmuje w szczególności: 1) otwarcie sesji; 2) odczytanie porządku obrad; 3) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji; 4) interpelacje i zapytania radnych; 5) informację Wójta o pracy w okresie między sesjami, a zwłaszcza o wykonaniu uchwał Rady; 6) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska; 7) odpowiedzi na interpelacje i zapytania bieżące, ewentualnie z poprzedniej sesji, 8) wolne wnioski i informacje; 9) zamknięcie sesji.”. Nie ma nic o kolejności poszczególnych punktów.
 
Radny Roman Paluch -  myślę, że warto byłoby dać Panu Wójtowi czas na odpowiedź i przygotowanie się.
 
Radna Anna Balcer - proszę Państwa, jak wynika z treści porządku obrad dzisiejszej sesji, mamy zaproszonych gości, uszanujmy ich czas i niech w dniu dzisiejszym ten porządek pozostanie w tym stanie, w jakim jest przygotowany przez Pana Przewodniczącego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych jest za wnioskiem złożonym przez Panią Radną Grażynę Plato?
 
Głosowanie:
Za – 6 radnych
Przeciw – 6 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Nie został przyjęty. Czy są jeszcze propozycje zmiany porządku obrad?
 
Wójt Radosław Król – prosiłbym o wprowadzenie następujących zmian do porządku obrad dzisiejszej sesji. W punkcie 6 pojawiła się strategia naprawcza Gminy Wydminy w roku 2011 oraz w latach przyszłych, jak również wskazanie nowych źródeł dochodu Gminy oraz strategicznych założeń Gminy Wydminy w roku 2011 i w latach przyszłych. Rzeczywiście tak brzmiał wniosek, natomiast zwracałem Państwu uwagę, że mogę przygotować się na temat wizji rozwoju, natomiast na razie nie potrzebujemy wdrażania sytuacji naprawczej. I taka forma treści nie przystaje do sytuacji bieżącej, w związku z powyższym prosiłbym, że jeżeli mam się wypowiadać w sprawie strategii rozwoju Gminy Wydminy, to prosiłbym o przeformułowanie tej treści na przedstawienie przez Wójta strategii rozwoju Gminy Wydminy, tylko w takiej formie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych chciałby się wypowiedzieć?
 
Radny Leszek Cedrowski – chciałbym zwrócić uwagę, że prosiliśmy o jedno i o drugie. W kontekście dzisiejszej komisji oświatowej i zagrożenia wykonania budżetu w części oświatowej, jak najbardziej uważam za słuszne, przedstawienie propozycji na ten temat. Dzisiaj na komisji długo na ten temat dyskutowaliśmy. Uważam ten punkt za właściwy. Oprócz tego prosiliśmy również o przedstawienie wizji strategii rozwoju Gminy. 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos odnośnie wniosku Pana Wójta?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - chciałabym przypomnieć, że punkt 6 jest zapisem wniosku komisji.
 
Wójt Radosław Król – ale komisja nie nakazuje Wójtowi realizacji wniosku, tylko jest mobilizowany uchwałą Rady. Ja się do tego wniosku odniosłem na radzie. Było to też przedmiotem dyskusji na poprzedniej sesji, gdzie było to omówione, mój wniosek został zanotowany, generalnie otrzymałem od Państwa skinienie głowy, ale głosowaliście go Państwo bez przeformułowania, tylko w tej formie. Dlatego w tym momencie wnoszę o przeformułowanie, bo ja się do tego odniosłem już wówczas.
 
Radna Grażyna Plato – skoro to był wniosek, uważam że powinna się dyskusja odbyć w wolnych wnioskach, a nie na początku sesji. Teraz powinniśmy przystąpić do merytorycznej pracy, czyli opiniowania uchwał.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - czy ktoś z Państwa chciałby się jeszcze odnieść do wniosku Pana Wójta. Nie widzę, wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto z Państwa jest za zmianą punktu 6, zmiana polega na wykreśleniu słów „strategii naprawczej”, a zastąpienie tych słów „przedstawienie przez Wójta wizji rozwoju w roku 2011 oraz latach przyszłych”.
 
Głosowanie:
Za – 5 radnych
Przeciw – 3 radnych
Wstrzymało się – 5 radnych
 
O godz. 14:10 na obrady sesji przybył Pan Radny Mariusz Puchalski.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów, zmian w porządku dokonuje się statutową większością głosów. Statutowa większość wynosi 8 osób.
 
Wójt Radosław Król – chciałbym jeszcze poprosić o wyłączenie punktu 5 z porządku obrad dzisiejszej sesji z uwagi na to, że przedstawiciel Banku Gospodarstwa Krajowego przedwczoraj wypowiedział nam możliwość opiniowania budżetu Gminy Wydminy, z uwagi na to, że nie przystąpił do przetargu, który był przedmiotem kredytu, o którym mówiliśmy na ostatniej sesji. W związku z tym nie analizowali naszego budżetu. Nie przystąpili do przetargu z przyczyn formalnych, prawnych, po prostu centrala banku zabroniła im, w związku z czym  nie podjęli się analizy finansowej budżetu Gminy Wydminy. Poprosiliśmy natomiast Bank PKO S.A., który wygrał przetarg, żeby podjął się misji analizy finansowej, ponieważ oni przeprowadzili ją fizycznie, przygotowując się do kredytu dla Gminy. To była najprostsza forma zaopiniowania sytuacji naszej Gminy. Niestety do dzisiaj nie odpowiedział. Może na przyszłą sesję uda nam się to zlecić na zewnątrz. Niestety Gmina będzie musiała za to zapłacić, ale analizy dokonamy. Kolejna sprawa, w punkcie 14 znajduje się punkt pn. podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVII/225/2010 Rady Gminy Wydminy z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Wydminy na lata 2010-2014. Uchwałę tę przygotowaliśmy z lekką korektą. Wczoraj spotkałem się z Panem Przewodniczącym  Rady i Wiceprzewodniczącym Rady żeby temat tej uchwały dokładnie omówić. Proszę Państwa, nie możemy odwlekać tej uchwały w czasie ze względu na powagę sytuacji, idącą zimę i konsekwencje jakie mogą nastąpić dla Gminy, jeżeli ten budynek się zawali. W związku z powyższym ten punkt 14 zostaje, a w punkcie 15 chciałbym wprowadzić nową uchwałę, która formułuje wyrażenie zgody na stosowanie bonifikaty od wartości lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, ustalonych przez rzeczoznawców majątkowych. Uchwała odnosi się do tego, że Rada będzie  podejmowała uchwały w sprawie stosowania bonifikaty. Teraz każdy przypadek byłby indywidualnie rozpatrywany. Prosiłbym o wprowadzenie tego projektu uchwały  w punkcie 15.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – a co Panie Wójcie z punktem 12 tj. podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych.
 
Wójt Radosław Król – prosiłbym o wycofanie punktu 12 z uwagi na to, że statut przewiduje farmę głosowania tajnego, w związku z czym dodatkowy regulamin nie jest nam potrzebny. W tym punkcie, jeżeli byście Państwo pozwolili wprowadziłbym inny projekt uchwały. Otóż sołectwo Szczepanki przygotowało wraz z pracownikiem naszej Gminy plan odnowy miejscowości Szczepanki na lata 2011-2018.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - kto z Państwa Radnych chciałby się odnieść do wniosków Pana Wójta?
 
Radna Anna Balcer – Panie Przewodniczący otrzymaliśmy dwie uchwały odnośnie bonifikat, jeśli chodzi o gospodarkę mieszkaniowa. Proponuję te uchwały przenieść na następną sesję. Otrzymaliśmy je przed momentem, nie mamy możliwości zapoznania się z tymi dokumentami w sposób właściwy.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - uważam, że powinniśmy te projekty uchwał wprowadzić, ponieważ zaczniemy już dyskusję na te tematy.  Wczoraj jak rozmawialiśmy z Panem Wójtem, Pan Wójt sugerował nam, że zbliżająca się zima wymusza na nas ostrożność, żeby podjąć jakiekolwiek kroki, żebyśmy nie byli posądzeni o zaniechanie w momencie kiedy dojdzie do katastrofy budowlanej. Dlatego proponuję, aby pod obrady przyjąć tą uchwałę, a Rada zadecyduje co, dalej robimy z tym projektem.
 
Wójt Radosław Król – chciałbym się jeszcze odnieść do tego projektu. Na dzisiejszej sesji nie decydujemy o żadnych bonifikatach, ani nie rozstrzygamy  żadnego z przypadku.
 
Radny Adam Szpak – czy na dzień dzisiejszy ktoś mieszka w tym mieszkaniu?
 
Wójt Radosław Król – tak, Pani która została ubezwłasnowolniona.                   
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś jeszcze chciałby się odnieść do wniosków Pana Wójta? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania nad zmianami zaproponowanymi przez Pana Wójta. Przechodzimy do głosowania nad wykreśleniem z porządku obrad punktu 5?
 
Głosowanie:
Za – 13 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymaganą większość głosów został przyjęty. Kto z Państwa Radnych jest za zamianą punktu 12, tj. zastąpienie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych i wprowadzenia w to miejsce projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Szczepanki na lata 2011-2018”?
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski –  wniosek uzyskał wymaganą większość głosów został przyjęty. Kto z Państwa Radnych jest za zamianą konstrukcji punktu 14, wycofanie projektu uchwały przedstawionego wcześniej na komisjach wspólnych i zastąpieniem go innym projektem uchwały, obecnie rozdanym przez pracownika obsługi rady. Jak również kompleksowo rozpatrzeniem drugiego projektu uchwały w punkcie 14a. 
 
Głosowanie:
Za – 9 radnych
Przeciw – 1 radny
Wstrzymało się – 4 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymaganą większość głosów, został przyjęty. Kto z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie porządku obrad dzisiejszej sesji? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania nad przyjęciem porządku obrad po zmianach.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – zmiana porządku obrad została przyjęta.
 
Ad. 3
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi do protokołu z XV sesji Rady Gminy? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za -14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi do protokołu z XVI sesji Rady Gminy? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za -14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – protokół z XV i protokół XVI sesji Rady Gminy został jednogłośnie przyjęty.
 
Ad. 4
Radni Gminy Wydminy wyróżnili hodowców koni z terenu Gminy Wydminy.
Wyróżnieni zostali: Monika i  Daniel Kozacz, Berenika Bratny, Kazimierz Turolski,
 Łukasz Lelo.
 
 
 
Ad. 5
Wójta Gminy Wydminy przedstawił strategię rozwoju Gminy Wydminy.
Strategia rozwoju Gminy Wydminy stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie?
 
Radny Adam Szpak – w przedstawionej przez Pana strategii mało jest planowanych inwestycji poza Wydminami.  Paza świetlicą w Szczepankach i w Zelkach nic nie widzę. Nie ma wizji odnośnie dróg. Sołtysi starają się o jakieś pieniążki na świetlice, na boiska i tu dochodzą do mnie słuchy, że Pan im te boiska odbiera i sprzedaje.
 
Wójt Radosław Król – odpowiem od razu na zarzut. Żadnego boiska nikomu nie odbieram, jest to kłamstwo. Proszę takich ocen nie formułować. Jeżeli chodzi o tereny wiejskie, powiem Państwu co jest najważniejsze. Na terenach wiejskich najważniejsze jest to, co ja dziś powiedziałem o tych inwestycjach, czyli woda i drogi. Zadbajmy o to, żeby te dwie rzeczy się na wsi pojawiły. Zadbajmy przede wszystkim o infrastrukturę i rozwój na tych terenach. Ta podstawa w tej strategii została wymieniona. Chciałbym powiedzieć, że nie była przewidziana dyskusja w tym punkcie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – to znaczy, że w tym punkcie nie będzie Pan odpowiadał na pytania.
 
Wójt Radosław Król – proszę Państwa jest godzina  15:00 większość pracowników Gminy idzie do domu, mamy program bardzo owocny, na później została przesunięta informacja o pracy Wójta i dyskusja. Później znowu będziemy wracać w dyskusji do tych samych spraw.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - do tematów omówionych już nie będziemy wracać.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – czy ulica Szkolna ma już projekt?
 
Wójt Radosław Król – tak.
                                                                
Radna Anna Balcer – wieloletnia prognoza finansowa  jest jaka jest, poruszamy ten temat niemal na każdej sesji. Prosiliśmy Pana, aby Pan w swojej strategii przedstawił ewentualne nowe źródła dochodów. Te pieniądze, które będą mogły pokryć nam wydatki. Nie usłyszałam ani słowa, czy jest jakaś wizja na pozyskiwanie nowych źródeł dochodów. Ja bardzo proszę o streszczenie na piśmie tej sytuacji naprawczej, łącznie z Pana wizją rozwoju Gminy Wydminy i chciałabym podyskutować w oddzielnym punkcie na następnej sesji i omówić ten temat szczegółowo.
 
Wójt Radosław Król – to co Pani przedstawia to jest zwykły populizm. Proszę Państwa jakikolwiek rozwój Gminy pobudza generalnie przedsiębiorców lokalnych. Ponadto środki zewnętrzne, które są dla samorządu, są kierowane do nas z zewnątrz. Myślę, że nie znajdziemy jakiegoś prywatnego sponsora, który zechce sponsorować Gminę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - proszę Państwa proponuję takie rozwiązanie. Wójt zapoznał nas ze swoją wizją, na następnej sesji my się do niej odniesiemy i wprowadzimy punkt pod tytułem dyskusja, czy szukanie wspólnych sposobów rozwiązania tych kierunków.
Przerwa od godz. 15:15 do godz. 15:25.
 
Ad. 6
Wystąpienie Prezesa Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Zieleni w Wydminach Pana Pawła Kotowskiego na temat wizji rozwoju i prowadzenia Spółki.
Wizja rozwoju i prowadzenia Spółki stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos?
 
Radny Roman Paluch – mówi Pan, że chce Pan podłączyć kanalizację i wodę do kaplicy.
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski – albo podłączymy wodę, albo kaplicę zamykamy.
 
Radny Roman Paluch - do czego tam ta woda ma służyć?
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski – takie są wymogi sanepidu.
 
Wójt Radosław Król – ten budynek wcale nie odbiega normom, jakie są w sąsiednich gminach. Oczywiście nie unikniemy budowy kaplicy na nowym cmentarzu, ponieważ też jest ona  tam potrzebna.
 
Dyrektor Pani Lidia Należyty – brałam udział w negocjacjach z sanepidem. Termin doprowadzenia wody skończył nam się już z końcem września, jednak zostały przeprowadzone negocjacje. Sanepid wyraził zgodę, ze względu na to, że Spółka dopiero powstała. Termin został wydłużony do przyszłego roku. Zaznaczyć chciałam, że doprowadzenie wody jest pewnym problemem,  z tego względu, że  między alejkami bardzo trudno jest przeprowadzić rury. Docelowo jest takie rozwiązanie, że za budynkiem zostanie umieszczony TOI TOI, w którym jest woda.  Chciałabym jeszcze dodać, że przyjęliśmy cmentarz w Orłowie. Do tej pory ten cmentarz nie posiadał zarządcy.
 
Radny Adam Szpak – Panie Prezesie pokazał nam Pan, co Spółka będzie wykonywać na naszym terenie, że będzie Pan robi wszystko, żeby zarobić. Mam pytanie, przed wyborami widziałem, jak pracownicy Spółki rozwieszali plakaty przedwyborcze, chciałbym się dowiedzieć, ile Spółka na tym zarobiła.
 
Dyrektor Lidia Należyty – o rozwieszenie plakatów wystąpiło do nas Pan Podziewski i za tą czynność została wystawiona faktura.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kto z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos?
 
Radna Anna Balcer – Panie Prezesie, chciałabym zapytać o akt założycielski Spółki. Przy pierwszej wizycie o tym  rozmawialiśmy, czy ten akt znajduje się na stronie Spółki? Czy jest do wglądu?
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski – jest do wglądu w siedzibie Spółki.
 
Dyrektor Lidia Należyty - chciałabym uzupełnić wypowiedź, dopiero wczoraj została wykupiona domena. Mamy adres e-mailowy, który funkcjonuje, natomiast strona internetowa będzie w niedługim czasie.
 
Radna Anna Balcer – czy ten akt będzie na stronie Spółki?
                                                                 
Dyrektor Lidia Należyty - tak, jak również inne regulaminy.
 
Radna Anna Balcer – chciałam zapytać Pana, czy były już zaciągane jakieś kredyty, pożyczki? Jeżeli tak, to chciałabym wiedzieć na co. Chciałabym również zapytać jaka jest cena usług za oczyszczanie, sprzątanie na terenie Gminy i jak ona jest liczona.
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski - jeżeli chodzi o kredyty, była propozycja zaciągnięcia kredytu w wysokości 300 000,00 zł na okres 8 lat i ewentualnie 100 000,00 zł kredyt leasingowy. Odstąpiliśmy od tej formy i na razie kredytów nie będzie. Kredyty nie będą zaciągane z uwagi na to, że na początku naszej działalności nie będzie nas stać je spłacać. Jeżeli chodzi o zakup ciągnika, będziemy musieli część  wygenerować z własnych środków, a drugą część ewentualnie na raty. Jeżeli chodzi o drugie pytanie, proszę Panią Dyrektor o odpowiedź.
 
Dyrektor Lidia Należyty – jeżeli chodzi o sprzątanie, to nalicza się od m2, w skład sprzątania wchodzi pracownik, materiały, które się używa i przelicza się to na ilość metrów, które mają być sprzątane. Jest w tej chwili przygotowywane zarządzenie Pana Prezesa w sprawie kosztów, cen tego typu usług i będzie ono obowiązywało prawdopodobnie od 1 listopada br.
 
Radny Mariusz Puchalski – mam prośbę do Pana Prezesa, chodzi mi o wysypisko śmieci, które jest nieczynne. Mieszkańcy naszej Gminy w dalszym ciągu wywożą tam śmieci, jak również i Spółka. Prosiłbym o niewywożenie.
 
Prezes Spółki Paweł Kotowski – również i do mnie dochodzą takie informacje.
 
Radny Mariusz Puchalski – kiedy Spółka podpisze umowy z mieszkańcami na wywóz nieczystości.
 
Dyrektor Lidia Należyty – właściwie umowy są przygotowane i w najbliższym czasie będziemy się z Państwem kontaktować.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do punktu następnego.
 
Ad. 7
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do omówienia stanu realizacji zadań oświaty za rok 2010/2011.
 
Dyrektor BOS Elżbieta Sosnowska – została dla Państwa przedstawiona informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok 2010/2011 w formie papierowej.
 
Informacja o stanie realizacji zadań oświaty za rok 2010/2011 stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos?
 
Radny Leszek Cedrowski – chciałbym zapytać, czy stypendia dla uczniów są w stałej wysokości, czy są zróżnicowane w zależności od dochodu?
 
Dyrektor BOS Elżbieta Sosnowska  są w stałej wysokości dla wszystkich stypendystów bez względu na dochód. Dochód na osobę w rodzinie obecnie 351 zł jest i tak bardzo niski, więc nie ma zasadności różnicowania kwoty stypendium pomiędzy mniej zamożnych uczniów.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – chciałabym się zapytać o koszt utrzymania jednego ucznia w szkole.
 
Dyrektor BOS Elżbieta Sosnowska – w tej chwili nie potrafię powiedzieć. Trzeba byłoby wiedzieć co w koszt utrzymania tego ucznia wchodzi. Nie wszystko jest subwencjonowane, część zadań wykonuje Gmina jako zadanie własne. Proszę przyjść do mnie po sesji, wyliczę ten koszt i przedstawię Pani.
 

Akapit nr 2 - brak tytułu

Ad.8
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – proszę Panią Skarbnik o wprowadzenie.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – w wieloletniej prognozie finansowej są kwoty ogółem, które po zmianach dokonanych w projekcie tej uchwały mają odzwierciedlenie, dlatego omawianie wspólne jest jak najbardziej uzasadnione. Bardzo proszę o naniesienie autopoprawki, na komisji przedstawiałam Państwu, że dochody budżetu zwiększają się o kwotę 9 860 zł, jak również i wydatki budżetu o tą samą kwotę się zwiększają, ze względu na to, że w poniedziałek zostało podjęte zarządzenie Wójta wprowadzające zwiększenie dochodów i wydatków o tą kwotę na wypłatę diet  dla członków komisji biorących udział w  posiedzeniu w wyborach, które odbywały się w niedzielę. Decyzja wpłynęła bardzo późno. Główna kwota, która jest wprowadzona po stronie dochodów, jest to kwota 79 630 zł zwiększająca część oświatową  subwencji ogólnej z przeznaczeniem na doposażenie wyposażenia w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne szkół. Nadmienię tylko, że wniosek została zaakceptowany w 100% na ile szkoły się zwracały. Następne zmiany, które mają znaczenie po stronie dochodów i wydatków to zmiany dokonane na podstawie analizy wykonania budżetu na chwilę obecną w ten sposób, żeby nie dokonywać zmiany deficytu, ani go zwiększać, ani go zmniejszać. Wobec powyższego jak będą go Państwo analizować, a szczególnie dochody po zmianach plan działów i rozdziałów naszego referatu komunalnego  nie jest w 100% pokrywający się z wykonaniem. Niemniej jednak  wydatki zostały dostosowane do rzeczywistego wykonania tych rozdziałów. Nadmienię również, że jest dokonana zmiana w dziale administracja publiczna, przeniesienie środków na wynagrodzenia bezosobowe, jest to zabezpieczenie środków na płace dla palacza. Również jest zabezpieczenie środków na wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy dla policji, kwota 20 000 zł, jak również zwiększenie dla ochotniczych straży pożarnych w kwocie 17 000 zł na wydatki związane z wypłatą ekwiwalentu dla członków straży biorących udział w akcjach ratowniczych i bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem straży. W dziale oświata mają Państwo zwiększenie o kwotę 30 000 zł, o tym rozmawialiśmy na komisji wspólnej, jak również komisji oświaty, jest to zabezpieczenie środków na wynagrodzenia w Szkole Podstawowej w Zelkach. W paragrafie 4210 w kwocie zwiększającej 56 000 zł znajduje się kwota 20 000 zł z zabezpieczeniem środków na zakup oleju do Zespołu Szkół w Gawlikach Wielkich. Ponadto w dziale 852 są przesunięcia między paragrafami. Ponadto w rozdziale 913 jest zwiększenie o kwotę 20 000 zł z przeznaczeniem na schroniska dla zwierząt. W rozdziale 995 paragraf 6050 kwota 10 000 zł jest  przeznaczona na zadanie inwestycyjne na zakup przydomowej oczyszczalni do miejscowości Zelki. W paragrafie 4300 kwota 20 000 zł jest to zabezpieczenie środków na usługi, które będziemy płacić dla Spółki. Przyjęłam kwotę szacunkową  .
 
Radna Anna Balcer – Panie Wójcie chciałabym wrócić do kwoty 10 000 zł dot. zakupu przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości Zelki. Po komisji rozmawiałam z mieszkańcami tej miejscowości na ten temat. Czy otrzymał Pan pismo od mieszkańców?
 
Wójt Radosław Król – znam tylko pismo Państwa Sawickich.
 
Radna Anna Balcer – tylko i wyłącznie?
 
Wójt Radosław Król – tylko.
 
Radna Anna Balcer – na dzisiejszej sesji obecna jest Pani Bożena Kowalczuk, czy Pani  składała pismo do Pana Wójta?
 
Pani Bożena Kowalczuk – tak, składałam do Pana Wójta pismo, mam potwierdzenie.
 
Wójt Radosław Król – kiedy Pani składała to pismo?
 
Pani Bożena Kowalczuk – pismo zostało złożone wczoraj tj. 18 października br.
 
Radna Anna Balcer – po komisji pytałam mieszkańców, ponieważ nie byłam bezpośrednio przy rozmowach jakie Państwo prowadziliście o zamontowanie tego szamba na terenie działki gminnej i jakby rozwiązanie, nawet niepołowiczne w bardzo niewielkiej części problemu Państwa Sawickich legalnych posiadaczy szamba, które zostało sprzedane, a następnie zniszczone i trzech rodzin, które są nielegalnie podłączone. Rzeczywiście ten pomysł Pana tj. zamontowanie tego szamba w jakimś procencie rozwiązywałby na krótką metę ten problem, ale w szczególności dla osób podłączonych nielegalnie. Natomiast w świetle tego co powiedzieli mi mieszkańcy treścią ustaleń w Zelkach było, że problem będzie rozwiązany dla wszystkich tych rodzin, które posiadały legalne przyłącza. W tej sytuacji jaką Pan zaproponował realizuje się tylko legalne przyłącza, ja nie neguję, że należy tych ludzi obciąć, ale w pierwszym etapie należałoby się zająć interesem tych trzech pozostałych rodzin, w tym jednego mieszkania komunalnego. Na takie rozwiązanie, według moich rozmów z mieszkańcami, nie wyrażają zgody ani Państwo Sawiccy, ani tym bardziej Pani Kowalczuk i Pani Fotyga.
 
Wójt Radosław Król - czyli nie zgadzają się na zainstalowanie tymczasowej oczyszczalni? 
 
Radna Anna Balcer – ponieważ Panie Wójcie nie jest to rozwiązanie.
 
Wójt Radosław Król – ja mam inną korespondencję od Państwa Sawickich, oczekują jakiegokolwiek rozwiązania tej sprawy.
 
Radna Anna Balcer – ja dziś z tym Państwem rozmawiałam. Moja propozycja, zaczekajmy do rozmów z mieszkańcami z tymi, którzy są podłączeni legalnie. Spotkajcie się w Urzędzie, może wypracujecie jakiś kompromis, który będzie odzwierciedleniem już w budżecie konkretnych rozwiązań i dopiero wtedy pokusimy się o przesuwanie środków w budżecie. Ponieważ do tej pory na ten cel zostało przesunięte według moich wyliczeń około 30 000 zł na różnego rodzaju projekty.
 
Wójt Radosław Król – na pewno na ten cel?
 
Radna Anna Balcer – na pewno, oczywiście nie wciągu tego roku. Proponuję, aby te 10 000 zł wróciło do działu  900 rozdział 90002 paragraf 6650 do czasu konkretnych rozmów, ustaleń z zainteresowanymi mieszkańcami.
 
Wójt Radosław Król – proszę Państwa podszedłem do sprawy po ludzku, że jest problem do rozwiązania i rzeczywiście, czy  to szambo było ewidencjonowane, czy nie i z czyjej winy to tak naprawdę trzeba tego szukać w latach przeszłych. W przypadku projektu w ramach LGD i w ramach odnowy wsi stworzyła się możliwość dofinansowania takiego zadania na działce gminnej. Tą inwestycję odkładamy w czasie z uwagi na błędy formalne, a sprawę w jakiś sposób trzeba załatwić. W związku z tym propozycja zainstalowania tej przydomowej oczyszczalni ścieków.
 
Radna Anna Balcer – zaproponowałam, aby Pan wstrzymał się z budową tej oczyszczalni ścieków do czasu spotkania się z zainteresowanymi mieszkańcami i ustaleniu konkretnych faktów, ponieważ co innego Państwo ustalaliście w Zelkach, natomiast to co Pan mówił na komisji wychodzi coś innego. Te pieniądze nie znikają, one poczekają.
 
Wójt Radosław Król - my mamy roszczenie konkretne, skierowane do nas na piśmie. Tak jak już Państwu powiedziałem najprostsze jest rozwiązanie częściowe i nie twierdzę też, że na stałe. To nie będą zmarnowane pieniądze, ponieważ to urządzenie będzie można przełożyć i zainstalować gdzie indziej, a w to miejsce zainstalować większe urządzenie.
 
Radna Anna Balcer - wszystko rozumiem, tylko, że Pan nie rozwiązuje problemu wszystkich tych rodzin.
 
Radny Leszek Cedrowski - czy nie można wstawić drugiego, jako odrębnej instalacji.
 
Wójt Radosław Król – muszą być uwarunkowania. Pan Stańczy, który zrobił uwarunkowania miejsca podłączenia wskazał miejsce, nie wiem czy na tamtych działkach jest takie miejsce, żeby drugie usytuować.
 
Radny Leszek Cedrowski – dlatego trzeba byłoby to ustalić, zawrzeć wstępne porozumienia z mieszkańcami i wtedy będziemy środki przesuwać. Pani Radna Ania Balcer proponuje przechowanie tych 10 000 zł, one nie znikają. Te sprawy toczą się już bardzo długo, kolejne pieniądze idą na ten cel i nie wiadomo jak długo to jeszcze będzie trwało.
 
Radna Grażyna Plato  – skoro nie mogą się dogadać, to może należy zostawić to w spokoju, jeżeli przez tyle lat  nie mogą dojść do porozumienia.
 
Radny Leszek Cedrowski – to nie ta sprawa.         
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – chcę Państwa poinformować, że do Przewodniczącego Rady wpłynęły trzy podobne pisma od Państwa Kowalczuk, od Państwa Sawickich i od Państwa Fotyga. Dotyczą one tego problemu, o którym w tej chwili rozmawiamy i z analizy tych pism wynika, że wszyscy którzy kupili mieszkania z zasobów gminnych wykupywali z podłączeniem kanalizacji.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - za mocną stronę w strategii rozwoju gminy Wydminy uznał Pan Wójt duże zaangażowanie mieszkańców wsi i chęć do rozwiązywania problemów. Ja usłyszałam problem nakreślony przez sołtysa Zelek, rozmawiamy o sprawie bez wszystkich zainteresowanych. Jest problem, jest propozycja rozwiązania tego problemu. Proponuję zakończyć tę dyskusję i odpowiedzieć na propozycję Radnej, aby te środki  przechować do czasu rozwiązania sprawy. My nie rozwiążemy tej sprawy bez osób zainteresowanych.
 
Wójt Radosław Król – ta dyskusja trwa już kilka lat i do żadnych rozwiązań do tej pory nie doszło i chcę Państwu powiedzieć, że jest koniec października, zaraz mamy listopad. Sprawa szamba potrwa na pewno z półtora miesiąca, a ta sprawa byłaby w części załatwiona.
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – bardzo bym prosiła abyśmy powrócili do porządku sesji, mamy już bardzo późną godzinę, a punktów do omówienia zostało nam bardzo dużo.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – Pani Radna rozmawiamy o zmianach w budżecie dotyczących przesunięcia 10 000 zł na inwestycje w Zelkach i myślę, że trzymamy się porządku obrad. Mam pytanie do Pan Wójta, czy tym szambem będziemy wstanie rozwiązać kompleksowo problem w Zelkach.
 
Wójt Radosław Król – jednym szambem nie. Proszę Państwa umów się tak, zostawimy ten punkt do tej inwestycji na razie nie przystępujemy aż do spotkania z mieszkańcami i jeżeli uzgodnimy dualizm tzn, że tu przydomowa, a tam szambo to już zaczniemy robić. A na następnej sesji znajdziemy środki na wybudowanie szamba z projektem.
 
Radny Leszek Cedrowski – to rozwiązanie jest możliwe do zaakceptowania, pod warunkiem, że sprawy potoczą się we właściwym kierunku. Poza tym uważam, że osoby, które były do tej pory  podłączone na lewo do instalacji mają obowiązek zapłacić za przyłącze. Czy do przydomowej oczyszczalni, czy do  szamba, które wybuduje Gmina.
 
Radny Piotr Pryczka – mam takie rozwiązanie, wybudujmy zamiast oczyszczalni dla trzech rodzin, szambo dla wszystkich zainteresowanych. Koszt będzie mniejszy, a osób zadowolonych z inwestycji więcej.
 
Wójt Radosław Król - mam takie rozwiązanie, projekt na instalację wykonana nasz pracownik, tylko zróbmy uchwałę na budowę dwóch szamb w miejscowości Zelki.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski -  czy Pani Radna Anna Baler wycofuje swój wniosek?
 
Wójt Radosław Król – proszę Państwa niech zostanie to tak jak jest, ja tego zadania nie wykonuję, spotykam się z mieszkańcami, projektujemy dwa szamba, jeżeli okażę się, że w tych pieniądzach damy radę zrobić, to spotkamy się i przystąpimy do pracy.
 
Radna Anna Balcer – dobrze, jeżeli Pan Wójt składa taką deklarację, to wycofuję swój wniosek.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romantowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos?
 
Skarbnik Krystyna Truchan – skoro słyszę tu efekt końcowy, propozycja że będą to szamba, to może zmieńmy od razu to zadanie i zapiszmy je jako budowę szamb.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Roamtowski – przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej.
 
Głosowanie:
Za – 5 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 4 radnych
1 radny nie brał udziału w głosowaniu
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wydminy na lata 2011-2022.
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 1 radny
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/62/2011 zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wydminy na lata 2011-2022 została przyjęta i stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 9
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przedstawię Państwu opinię komisji wspólnej dotyczącą projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 roku.
 
Głosowanie:
Za – 5 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 4 radnych
1 radny nie brał udziału w glosowaniu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 r.
 
 
Głosowanie:
Za – 11 radnych
Przeciw – 1 radny
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/63/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy Wydminy na 2011 rok została przyjęta i stanowi załącznik nr 7do niniejszego protokołu.
 
Przerwa od godz. 17:30 do godz. 17:45
 
Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wznawiam obrady po przerwie. Proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – Pan Jan Jegierski zrezygnował z funkcji sołtysa w miejscowości Pamry, w związku z tym zostały przeprowadzone nowe wybory. Nowym sołtysem została Pani Monika Alboszta.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przedstawię Państwu opinię z posiedzenia komisji wspólnej:
 
Głosowanie:
Za – 10 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/64/2011 w sprawie zmiany uchwały Nr VII/24/2011 Rady Gminy Wydminy z dnia 9 marca 2011 roku w sprawie poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso została przyjęta i stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 11
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – na podstawie art.18 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia  marac 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Wydminy uchwala co następuje:§1 zatwierdza Plan Odnowy Miejscowości Szczepanki na lata 2011-2018 stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały; §2 traci moc obowiązywania Program Odnowy Sołectwa Szczepanki na lata 2007-2013; §3 wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wydminy; §4 uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos?
 
Radny Adam Szpak – chciałbym zapytać, czy jest uchwała zebrania wiejskiego?
 
Sekretarz Jolanta Wilczewska – tak, w dokumentacji.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/65/2011 w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy  Miejscowości  Szczepanki na lata 2011-2018” została przyjęta i stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
 
 
Ad.12
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przystępujemy  teraz do opiniowania projektu uchwały w sprawie  wyboru ławników. Należy powołać komisję skrutacyjną. Proszę o zgłaszanie kandydatów do składu komisji skrutacyjnej.
 
Radna Anna Balcer – zgłaszam Pana Radnego Leszka Cedrowskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy Radny Leszek Cedrowski wyraża zgodę?
 
Radny Leszek Cedrowski – tak, wyrażam zgodę.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz   zgłaszam Panią Annę Balcer.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy Radna Anna Balcer wyraża zgodę?
 
Radna Anna Balcer – tak, wyrażam zgodę.
 
Radna Anna Balcer – zgłaszam Panią Elżbietę Januszkiewicz.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy Radna Elżbieta Januszkiewicz wyraża zgodę?
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz  – tak, wyrażam zgodę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przechodzimy do głosowania nad zaproponowanym składem komisji skrutacyjnej.
 
Głosowanie:
Za – 12 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 2 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - proszę, aby komisja się ukonstytuowała i przygotowała karty do głosowania. Pozwolę sobie, w tym czasie zapoznać Państwa z opinią zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników z dnia 11 października 2011 roku. Opinia stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Roamtowski – w związku z tym, że komisja jeszcze nie powróciła zapoznam Państwa z pismami: 1) dot. oświadczeń majątkowych radnych; 2) dot. elektrowni wiatrowych. Komisja skrutacyjna zakończyła prace, proszę Pana Przewodniczącego komisji skrutacyjnej o przedstawienie wyniku głosowania.
 
Radny Leszek Cedrowski – komisja skrutacyjna zakończyła przeliczanie głosów. Odczytam protokół sporządzony na tę okoliczność. Protokół z ustalenia wyników w wyborach ławników do sądów powszechnych sporządzony na sesji w dniu 19 października 2011 r. na kadencję 2012 r. do 2015 r. stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/66/2011 w sprawie wyboru ławników została przyjęta i stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
 

Akapit nr 3 - brak tytułu

Ad. 13, 14
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę projektodawcę o wprowadzenie.
 
Wójt Radosław Król – na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm. ) oraz art. 21 ust. 1 pkt. 1  i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z późn. zm) Rada Gminy Wydminy uchwala co następuje: §1. W załączniku Nr 1 do uchwały Nr XXXVII/225/2010 Rady Gminy Wydminy z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Wydminy na lata 2010-2014 wprowadza się następującą zmianę: 1. III.pkt 2 otrzymuje brzmienie: sprzedaż lokali mieszkalnych odbywać się będzie na zasadach ogólnych z zastosowaniem ewentualnych bonifikat w określonym trybie w odrębnej uchwale Rady Gminy. §2 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wydminy. §3 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego. Projekt tej uchwały ściśle jest powiązany z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od wartości lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, ustalonych przez rzeczoznawców majątkowych.
 
Radna Anna Balcer – chciałabym postawić formalny wniosek w sprawie przesunięcia tych dwóch projektów uchwał na przyszłą sesję, w związku z tym, że nie mieliśmy czasu zapoznać się z nimi. Otrzymaliśmy te materiały dziś, a chciałabym się z nimi zapoznać.
 
Wójt Radosław Król – jest to nagła sytuacja, a projekt ten zakłada, że i tak będziecie Państwo podchodzić do każdej sprawy indywidualnie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowksi – przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Pani Radnej Anny Balcer.
 
Głosowanie:
Za – 7 radnych
Przeciw – 7 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos
 
Radny Leszek Cedrowski – chciałbym zwrócić uwagę, że w projekcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od wartości lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, ustalonych przez rzeczoznawców majątkowych w §2 pkt 5 powinien być przecinek po słowie „lokalu”. Nie czepiam się przecinków, tylko to nadaje sens temu punktowi. 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania nad uchwałą w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVII/225/2010 Rady Gminy Wydminy z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Wydminy na lata 2010-2014.
 
Głosowanie:
Za – 7 radnych
Przeciw – 2 radnych
Wstrzymało się – 5 radnych
 
 
Uchwała Nr  XVII/67/2011 w sprawie w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVII/225/2010 Rady Gminy Wydminy z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Wydminy na lata 2010-2014 została przyjęta i stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w sprawie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od wartości lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, ustalonych przez rzeczoznawców majątkowych? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 8 radnych
Przeciw – 2 radnych
Wstrzymało się – 4 radnych
 
 
Uchwała Nr  XVII/68/2011 w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od wartości lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, ustalonych przez rzeczoznawców majątkowych została przyjęta i stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 15
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  - proszę przewodniczącego komisji rolnictwa, leśnictwa i ekologii o przedstawienie opinii komisji.
 
Radny Adam Szpak – komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Roamtowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/69/2011 w sprawie uznania za pomnik przyrody drzewa rosnącego na terenie Gminy Wydminy została przyjęta i stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 16
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  - proszę przewodniczącego komisji rolnictwa, leśnictwa i ekologii o przedstawienie opinii komisji.
 
Radny Adam Szpak – komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Roamtowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 14 radnych
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
 
Uchwała Nr  XVII/70/2011 w sprawie pozbawienia statutu pomnika przyrody została przyjęta i stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
 
Ad. 17
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski  - proszę przewodniczącego komisji rolnictwa, leśnictwa i ekologii o przedstawienie opinii komisji.
 
Radny Adam Szpak – komisja zaopiniowała projekt uchwały  w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody (sosna czarna) negatywnie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Roamtowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos? Nie widzę, wobec tego przechodzimy do głosowania.
 
Głosowanie:
Za – 2 radnych
Przeciw – 9 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – przedstawiony projekt uchwały nie uzyskał wymaganej większości głosów.
 
Ad.18
 
Informacja o pracy Wójta stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
 
Radna Wioletta Brulińska – chciałabym się zapytać odnośnie Siedlisk.
 
Wójt Radosław Król - Pan Sieroński na jednym ze spotkań powiedział, że istnieje możliwość żeby sołectwo Siedliska włączyć do kolektora ściekowego, które idzie z Kruklanek przez Kruklin do Giżycka.
 
Radna Anna Balcer – wspomniał Pan o oczyszczalniach, proszę powiedzieć jakiej miejscowości to dotyczyło?
 
Wójt Radosław Król – wizytowaliśmy praktycznie wszystkie miejscowości popegeerowskie. Rozpoczęliśmy od Berkowa, później w Zelkach i Rantach. Rozpatrywaliśmy ewentualność jak najtańszego postawienia instalacji, bez budowy infrastruktury tłocznej do Wydmin, czy innej oczyszczalni.
 
Radna Anna Balcer - czy to były tylko oględziny, czy są wypracowane jakieś konkrety?
 
Wójt Radosław Król – chciałem zapoznać się z wiedzą na ten temat, kosztem nakładu. Przygotowujemy się do przyszłorocznego budżetu, więc musimy wiedzieć jakiego rzędu są to środki.
 
Radna Anna Balcer – czyli były to tylko oględziny.
 
Wójt Radosław Król – oględziny, ale również była podjęta dyskusja odnośnie tej przydomowej oczyszczalni.
 
Radny Adam Szpak – chciałbym, aby Pan nie zapomniał również o Gawliku Małym.
 
Wójt Radosław Król – tak, mam na uwadze.
 
Radny Mariusz Puchalski – odnośnie spotkania w Siemionkach.
 
Wójt Radosław Król – tak, dokonałem samodzielnie wizji lokalnej drogi.
 
Ad. 19
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Roamtowski – proszę o zgłaszanie interpelacji i zapytań do Pana Wójta.
 
Radny Adam Szpak – chodzi mi o skrzyżowanie drogi w Gawliku Małym, koło sołtysa. Są ogromne dziury. Mieszkańcy deklarowali swoją pomoc, tylko kwestia żwiru. 
 
Radna Ewa Kulpińska – Mejor – proszę powiedzieć, czy po podjęciu uchwał przez sołectwa o dopłatach do dróg powiatowych, które prowadzą przez sołectwa, gmina podtrzymuje swoje zdanie.
 
Wójt Radosław Król – tak, będziemy wnioskować do radnych o tzw. solidarność. Proszę Państwa, wiele sołectw poświęciło swoje środki na inwestycje, zadania gminne. To też są pieniądze gminne, ale tak priorytety ustawiają, że chcą tej drogi szybciej.  W związku z tym, że sołectwa zachęcałem do tego, żeby wchodziły w partnerstwo z powiatem, ponieważ starosta obiecywał, że   tam gdzie będą pieniądze  z sołectw zainwestowane to on ich nie zmarnuje i będzie się starał tam właśnie inwestować. Ja żeby zachęcić starostę do tego działania mówiłem, że dołożę drugie tyle do partnerstwa z powiatem, co zaproponuje sołectwo, żeby te inwestycje zrealizować.
 
Radna Grażyna Plato – Panie Przewodniczący mam do Pana dwie interpelacje, które składam na piśmie. O odpowiedź na te interpelacje proszę również na piśmie. Interpelacje stanowią załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – odpowiedź Pani otrzyma. Chcę tylko powiedzieć, że pismo, które skierowałem do Wojewody, a do wiadomości przekazałem do RIO i Prokuratury to Państwa o tym informowałem na ostatniej sesji. Nie nadużyłem pieczątki Rady Gminy według sugestii Pani Radnej. Rada Gminy przyjmując protokół komisji rewizyjnej zobowiązała mnie do zastosowania przepisów prawa. Obszerniejsze wyjaśnienia otrzyma Pani na piśmie. 
 
Radna Anna Balcer – proszę, aby na BIP-ie były zamieszczane zapytania i interpelacje radnych oraz odpowiedzi zarówno  ustne, jak i pisemne oraz informacja o pracy Wójta. Kolejna rzecz, która również była poruszana na komisji, to koszt obsługi prawnej urzędu gminy, wraz z porównanie z rokiem 2010.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – pisemnie, na ręce przewodniczącego?
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – tak, prosiłbym Panią Skarbnik.
 
Radna Anna Balcer – kolejna sprawa, ile nas kosztuje kurier wydmiński od miesiąca lipca do dnia kiedy ta informacja do mnie dotrze, w rozbiciu na poszczególne miesiące, zarówno koszty osobowe, czyli umowy cywilnoprawne, ewentualnie jeżeli są zawarte, ile było wydatkowanych środków.
 
Skarbnik Krystyna Truchan – od 1 lipca br.
 
Radna Anna Balcer – tak. Kolejna rzecz ile kosztowały urząd gminy dożynki, te które odbyły się na wyspie. Jak kwota, za co i komu? Proszę o odpowiedz na piśmie.
 
Radny Franciszek Majcher – mam prośbę do Pana Przewodniczącego Rady i również do Przewodniczącej komisji oświaty, jeżeli jest tak dużo punktów na sesję i wszystko odbywa się w jednym dniu, czyli komisja i sesja, zajmuje to dużo czasu i dochodzi do tego, że komisje są przekładane na kolejny dzień.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – Panie Franku, nie można było tego poruszyć na przerwie?
 
Radny Franciszek Majcher – siedzimy od godz. 11: 00, a w tej chwili jest już godz. 19:00.
 
Ad. 20
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Pana Wójta o odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
 
Wójt Radosław Król – jest wskazanie Radnej Anny Balcer, aby odpowiedzi były na piśmie. Jeżeli chodzi o skrzyżowanie drogi to sprawa jest do załatwienia.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – proszę Państwa przedstawię Państwu kolejne pisma, które wpłynęły do Rady: 1) petycja mieszkańców Szczybał Orłowskich dotycząca planu sprzedaży działki – petycja stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
 
Wójt Radosław Król – chcę Państwu powiedzieć, że dość mocno odpowiedziałem na tą petycję, ponieważ nastąpiło horrendalne nieporozumienie. Chcę Państwu powiedzieć, że to napisała osoba, która nie była na tym spotkaniu i nie wiedziała co było jego treścią. Ja byłem na spotkaniu sołeckim w sołectwie Szczybały Orłowskie, na którym było 6 osób. Takie jest zainteresowanie sołectwa, a tą petycję podpisało około 40 osób. Przedmiotem tego spotkania m.in. było przeznaczenie funduszu sołeckiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – ale to nie ma nic wspólnego z zebraniem, to jest petycja, która jest podpisana.
 
Wójt Radosław Król –a le jakie jest jej tło. Chcę żebyście Państwo wiedzieli, odpowiedziałem bardzo mocno, nawet formułuję zarzuty w tej sprawie, dlatego, że w ogóle o działce nr 57 nie było mowy, żeby była jasność. Jest to wymysł kogoś, kto pisał to pismo.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski - Panie Wójcie krótko, nie ma Pan zamiaru sprzedawać tej działki. 
 
Wójt Radosław Król – nie, ja nie chcę mówić, czy zamierzam, czy nie zamierzam, uchwała, na którą się powołują autorzy petycji (odnowa wsi), nigdzie nie mówi o działce 57. Natomiast ja powiedziałem, że w obrębie świetlicy są trzy działki, które są rolne i żeby sołectwo się, zdecydowało w jakim kierunku chce inwestować, co ma napisane w uchwale sołeckiej, czy boisko, czy plac zabaw. Działka, która jest naprzeciwko, jest działką która jest uzbrojona na której można zbudować stadion, tylko pytanie czy sołectwo potrzebuje, może tylko część. Zaproponowałem, żeby określili we wniosku do Wójta jakie sołectwo ma potrzeby, żeby zrealizować uchwałę sołecką, a w ramach za to dostałem petycję, zupełnie nieuzasadnioną.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – kolejne pismo, które wpłynęło do Rady to pismo – petycja mieszkańców dotycząca dróg na osiedlu domków jednorodzinnych – petycja mieszkańców  stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu. Proszę Pana Wójta o ustosunkowanie się do tej petycji.
 
Wójt Radosław Król – Pani Radna miała Pani możliwość składania bezpośrednio wniosków do budżetu, a nie pisać do mnie petycji, żebym ja  to zrobił.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – Panie Wójcie, jest to petycja mieszkańców.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – zapoznał się Pan z wnioskami?
 
Wójt Radosław Król – wszyscy Państwo wiecie, że pracujemy nad drogami osiedlowymi już nie od roku. Został złożony wniosek na 3,5 miliona złotych na dofinansowanie 1 milion złotych do samorządu województwa i jest to niepotrzebne robienie fermentu i wprowadzanie niepotrzebnej nadziei dla mieszkańców, jeżeli nie wiemy czy to dofinansowanie będzie.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz - muszę odnieść się do tej wypowiedzi, to nie był mój pomysł, nie chodziłam i nie zbierałam podpisów, jest to absolutnie zaangażowanie mieszkańców.
 
Wójt Radosław Król - ale Pani podpisała pismo przewodnie i dlatego to do Pani kieruję.
 
Radna Elżbieta Januszkiewicz – owszem, ale proszę o docenienie zainteresowania mieszkańców i Pan ujmuje wkładu mieszkańców w potrzeby i rozwój tej gminy. Bardzo im na tym zależy, zależało im na tym, żeby ten głos dotarł  bezpośrednio do Pana Wójta, jest to forma, którą ustawodawca umożliwia i z której mieszkańcy korzystają. Nie rozumiem w czym jest ferment. Kompletnie tego nie mogę zrozumieć.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – jednym z zadań radnego gminy jest właśnie przekazywanie petycji, próśb i tak Pani Radna pojmuje swój mandat, a na zarzuty takie, że Pani radna nie składała wniosku do projektu budżetu, to chyba Pan się myli.
 
O godz. 19:40 sale obrad opuszcza Radna Ewa Kulpińska – Mejor.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – czy ktoś z Państwa Radnych chciałby jeszcze zabrać głos?
 
Radna Wioletta Brulińska – chciałabym odczytać Państwu wniosek, który wypracowała komisja budżetowo – gospodarcza na posiedzeniu w dniu 7 września br. Wniosek: „Po szczegółowej analizie informacji o realizacji budżetu za I półrocze 2011 r. oraz o realizacji wieloletniego planu finansowego, komisja budżetowo – gospodarcza zwraca uwagę na istniejące zagrożenia w realizacji dochodów i wydatków. Należy bardzo dokładnie analizować wpływy dochodów i skutecznie egzekwować należności, a jednocześnie ograniczać wydatki. Ramy racjonalnego gospodarowania posiadanymi zasobami mogłyby wyznaczać strategie rozwoju gminy. Ustalenie priorytetów, kierunków i sposobu rozwiązania najbardziej palących dla gminy spraw pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów. Głosowanie: Za – 3 radnych”.
 
Radna Anna Balcer – przedstawię Państwu protokół pokontrolny komisji rewizyjnej z dnia 25 sierpnia oraz 27 września br. dotyczący analizy wydatkowania środków na bieżące utrzymanie dróg w I półroczu 2011 r. Protokół stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu. Nadmienię, że po trzech dniach od sporządzenia protokołu, kopię przesłałam Panu Przewodniczącemu Rady Gminy celem zapoznania się, jak równie przedłożyłam ten protokół Wójtowi Gminy. Jednak w ustawowym terminie 7 dni Pan Wójt nie ustosunkowała się do protokołu.
 
Wójt Radosław Król – przed głosowaniem chciałbym powiedzieć dwa słowa. Proszę Państwa, wszyscy wiemy w jakiej sytuacji gminnej, mam tutaj duży żal za niezrozumienie do Pani Przewodniczącej komisji i ich członków, nad problemem z którym się zmagamy, otóż informowałem, że osoby zajmujące się bezpośrednio zamówieniami publicznymi, jak i inwestycjami w tym czasie na drodze, obu tych pracowników nie ma w urzędzie gminy Wydminy. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że są to dokumenty, które trzeba przygotować z należytą starannością i nie możemy powierzyć stażyście przekserowania tych dokumentów, ponieważ ryzykowalibyśmy trwałością tej dokumentacji. Zaproponowaliśmy komisji rewizyjnej przekazanie dokumentów w oryginale  do wglądu w komplecie i że w późniejszym terminie przekażemy dokumenty. Komisja rewizyjna nie wykazała tu dobrej woli w tej sprawie, dlatego my na dzień dzisiejszy już mamy część finansową skserowaną i przekazaną komisji rewizyjnej, a część drogową po zapoznaniu się przez Panią Witkowską będziemy przekazywać.
 
Radna Anna Balcer – muszę się do tego odnieść, dwukrotnie prosiłam Pana o ustosunkowanie się do wniosku komisji. Komisja na wstępie dała termin od 7 do 10 dni na przygotowanie takiej dokumentacji, stwierdził Pan, że absolutnie jest to niemożliwe. Zaproponował Pan ewentualny wgląd w dokumenty. Po dłuższej dyskusji powiedział Pan, że potrzebuje co najmniej trzech tygodni. Komisja wykazała bardzo dużo cierpliwości, czekała ponad trzy tygodnie, po miesiącu zebrała się po raz drugi, gdzie nie otrzymała żadnego dokumentu. Panie Wójcie nie było Pana na posiedzeniu komisji, nie było Pana zastępcy.
 
Wójt Radosław Król – nie byliśmy, ponieważ termin nie został uzgodniony.
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – komisja rewizyjna ma przyjęty przez radę plan pracy, który realizuje.  Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem wniosku komisji rewizyjne?
 
Głosowanie:
Za – 6 radnych
Przeciw – 4 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – wniosek uzyskał wymaganą większość głosów został przyjęty. Kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem protokołu pokontrolnego komisji rewizyjnej?
 
Głosowanie:
Za – 6 radnych
Przeciw – 4 radnych
Wstrzymało się – 3 radnych
 
Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Romatowski – protokół komisji rewizyjnej został przyjęty.
 
PRG – czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, wobec tego w związku z  wyczerpaniem porządku obrad zamykam XVII sesję Rady Gminy Wydminy.
 
 
Protokołowała:
Anna Binik                                                                    

Przewodniczący Rady Gminy Wydminy
Bogusław Romatowski
 
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Wydminy
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Anna Binik
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-11-17
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Binik
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-11-17 13:41:30
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-11-17 13:52:59
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2011-11-24 12:35:27
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1063 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony