ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ- XII sesja Rady Gminy Wydminy 29 czerwca 2011 Rozpoczęcie godz. 12:00 Zakończenie godz. 13:37

Informacja ogłoszona dnia 2011-07-02 13:54:01 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

XII sesja Rady Gminy Wydminy
29 czerwca 2011
Rozpoczęcie godz. 12:00
Zakończenie godz. 13:37
 
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Witam wszystkich Radnych, Sołtysów, panią Wójt, panią Skarbnik, panią Sekretarz.
Sesja została zwołana prawidłowo, na sali jest wymagane quorum, jest 12 radnych. Otwieram XII sesję Rady Gminy.
Porządek obrad sesji Rady Gminy przedstawia się następująco:
  1. Otwarcie sesji.
  2. Odczytanie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z XI sesji Rady Gminy
  4. Informacja o pracy Wójta.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Wydminy za 2010 rok i sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Wydminy oraz sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego instytucji kultury, dla których organem założycielskim jest Gmina za 2010 rok.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Wydminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 rok.
a)     
zapoznanie się ze sprawozdaniem budżetu Gminy Wydminy za 2010 rok;
b)     
zapoznanie się z informacją o stanie mienie Gminy Wydminy;
c)     
zapoznanie się ze sprawozdaniem finansowym;
d)    
zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie;
e)     
zapoznanie się z wnioskiem i opinią komisji rewizyjnej Rady Gminy Wydminy;
f)      
zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium;
g)     
dyskusja;
h)     
podjęcie uchwały
  1. Odpowiedzi Wójta na wnioski i interpelacje radnych.
  2. Wolne wnioski.
  3. Zamknięcie sesji.
 
Kto z państwa Radnych chciałby wnieść uwagi do porządku obrad? Proszę bardzo Pani Grażyna Plato.
Grażyna Plato - Ja stawiam formalny wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 3, który brzmi „przyjęcie protokołów z XI sesji Rady Gminy”, ponieważ protokół ukazał się na BIP dopiero 27 czerwca o godzinie 17 czyli nie było 7 dni wymagane dla dokumentów do porządku obrad sesji.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Kto z państwa Radnych jest za przyjęciem wniosku proszę o podniesienie ręki do góry. 6 radnych jest za wnioskiem. Kto jest przeciw? 5 radnych jest przeciw. Kto się wstrzymał? 2 osoby się wstrzymały. Niestety wniosek nie uzyskał wymaganej większości. Zmiany w porządku przyjmuje się większością statutową ustawowego składu Rady czyli 8 głosami i nie możemy zmienić porządku obrad. Kto z Państwa ma jeszcze uwagi do porządku obrad? Nie widzę wobec tego przechodzimy do pkt. 3 przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Gminy. Kto z Państwa ma uwagi? Nie widzę w takim razie przechodzimy do głosowania nad przyjęciem protokołu z XI sesji Rady Gminy. Kto z państwa  Radnych jest za przyjęciem protokołu z XI proszę o podniesienie ręki do góry. 6 radnych jest za. Kto jest przeciw. 3 jest przeciw. Kto się wstrzymał? 5 radnych się wstrzymało. Protokół z XI sesji został przyjęty. Jesteśmy przy punkcie 4 informacje o pracy Wójta. Czy Pani Wójt przedstawi sprawozdanie?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Przedstawię
Bogusław Romatowski – Przewodniczący - Proszę bardzo oddaję głos dla pani Wójt.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Wizyta w Szkole w Talkach, spotkanie z przedstawicielem transportowego dozoru technicznego, który jednocześnie jest sponsorem szkoły. Spotkanie w nadleśnictwie Giżycko. Spotkanie z Ministrem Włodkowskim. Spotkanie w Agencji Własności Rolnej w Suwałkach.
Uczestnictwo w Zgromadzeniu Mazurskiego Związku Międzygminnego Gospodarka Odpadami.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę bardzo Pan Leszek Cedrowski.
Leszek Cedrowski -  Ja bym miał prośbę żeby sprawozdanie zawierało wzmiankę o temacie spotkania.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Spotkanie w Nadleśnictwie Giżycko to była kwestia przekazania gruntów od Nadleśnictwa na cele Gminy. Spotkanie z Ministrem Włodkowskim to kwestie dofinansowania inwestycji oświatowych. Spotkanie w Agencji Własności Rolnych, również dotyczyła ewentualnego przekazania gruntów rolnych będących w zarządzaniu Agencji na rzecz Gminy.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie?
Elżbieta Januszkiewicz - Czy rozmowy z Ministrem Włodkowskim na temat inwestycji oświatowych przyniosły jakieś sukcesy?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta -Tak dokładnie nie mogę powiedzieć to trzeba byłoby zapytać pana Wójta.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę bardzo pan Adam Szpak.
Adam Szpak - Ja mam pytanie dot. Agencji Rolnej w Suwałkach czy tam były jakieś tereny, czy mieszkania w jakiejś konkretnej miejscowości.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Aż tak szczegółowo nie potrafię Panu odpowiedzieć. Wiem, że są zainteresowani mieszkańcy, którzy dzierżawią z Agencji takie grunty. Oprócz tego my jako Gmina jesteśmy zainteresowani, żeby niektóre rzeczy uporządkować.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Czy są jakieś pytania do Pani Wójt? Nie widzę zamykamy punkt 4. Jesteśmy przy punkcie 5 zapytania i interpelacje Radnych. Kto z Państwa chciałby zabrać głos? Proszę Pani Anna Balcer.
Anna Balcer -  Mam kilka pytań:
-         
Na jaki dzień był gotowy wniosek w Urzędzie Gminy dotyczący świetlicy wiejskiej w Zelkach, o który to ubiega się Gmina ze środków PROW-u i kiedy był złożony w Urzędzie Marszałkowskim. Te 2 okresy kiedy był już kompletny w Urzędzie Gminy i kiedy był złożony.
-         
Jak na dzień dzisiejszy wygląda sprawa zniszczonej drogi Zelki – Franciszkowo, na jakim jest to etapie.
-         
Mam też pytanie odnośnie żwirowni w Talkach czy Okrągłym. Czy możliwe jest pozyskiwanie żwiru na potrzeby sołectwa z tej żwirowni.
-         
Czy będzie wznowiona granica działki 103, działki, która jest zgłoszona jako zadanie konkursowe w konkursie czysta estetyczna wieś. Czy Pan Wójt podjął decyzję, natomiast jeżeli nie to czy Pan Wójt zamierza wycofać sołectwo z konkursu. Ponieważ to Urząd Gminy zgłasza sołectwo do konkursu w związku z tym chciałabym wiedzieć jak na dzień dzisiejszy ta sytuacja wygląda.
-         
Chciałabym zapytać o Orlik w miejscowości Gawliki Wlk. o godziny otwarcia, o dostępność dla mieszkańców.
-         
Dlaczego nie ma wszystkich zarządzeń Wójta na BIP mimo, że ma ustawowy obowiązek zamieszczania tych informacji. Zarządzenia są niekompletne. Według numeracji wiele z nich brakuje.
-         
Z jakich środków pochodzi i ile kosztował piach, który w tej chwili znajduje się przed budynkiem GOK-u i co dalej z nim będzie.
-         
W jakim terminie otrzymam odpowiedź na zapytania z poprzednich sesji.
To wszystko dziękuję.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Ktoś z Państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo Pan Adam Szpak.
Adam Szpak - Chciałbym mieć informacje o pracy wice wójta na każdej sesji. Poza tym sprawa aby pracownicy nosili identyfikatory, wiem, że to było tu kiedyś stosowane. Poza tym kwestia utylizacji eternitu. Wiadomo mi, że w Urzędzie Wojewódzkim w Ochronie Środowiska są fundusze tylko dokładnie nie wiem jak to pozyskiwać.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję, kto z Państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo pan Piotr Pryczka.
Piotr Pryczka - Czy coś się ruszyło w sprawie mostu?
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Kto z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Ja się przychylam do prośby pana Piotra o przyjrzenie się mostowi.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Tak, był wykonawca, który miał na bieżąco wykonać prace zabezpieczające, żeby mieć pewność, że tam nic złego się nie wydarzy.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Jak jesteśmy w okolicach mostu to na początku ulicy grunwaldzkiej stoi przystanek autobusowy, jedyny w Wydminach i tam przecieka dach i cała piękna konstrukcja może zostać zniszczona. Jeżeli w porę zareagować to będą niewielkie koszty. Jeżeli jesteśmy w okolicach mostu to park był kiedyś ładnym miejscem a w tej chwili tam jest brzydko, ktoś sobie składa gałęzie, trawy niewykoszone niewielkim nakładem pracy można by to było uporządkować. Kto z Państwa chciałby zadać pytanie lub złożyć interpelację? Nie widzę. Wyczerpaliśmy punkt 5. Przechodzimy do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Wydminy za rok   2010 rok i sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Wydminy oraz sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego instytucji kultury, dla których organem założycielskim jest Gmina za 2010 rok. Poproszę pani Skarbnik o wprowadzenie.
Skarbnik - Panie Przewodniczący chciałabym prosić o dyskusję i podpunkty które są w punkcie 7 abyśmy zajęli się tym równocześnie. Jeśli Państwo wyraziliby zgodę byśmy rozmawiali na te tematy, a po dyskusji przeszli do głosowania do pkt. 6 i później do pkt. 7.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Czy komuś nie odpowiada taki sposób pracy abyśmy dyskutowali ogólnie na temat absolutorium, na temat wykonania budżetu za 2010r., a dopiero na końcu po dyskusji dokonamy aktu głosowania nad jedną i nad drugą uchwałą. Odpowiada wszystkim. Otwieram dyskusję. Chcę zaznaczyć, że bardzo merytoryczna dyskusja odbyła się na wczorajszym posiedzeniu wspólnym Komisji Rady Gminy. Czy radni, którzy nie brali wczoraj udziału chcieliby coś wnieść do tego? Nie widzę.
Skarbnik -Ponieważ oprócz Radnych jest kilku Sołtysów chciałabym przedstawić ogólny zarys. Państwo mieliście wczoraj szczegółowo, natomiast dla Sołtysów chciałabym przedstawić ogólny zarys wykonania dochodów i wydatków, a także przedstawić zadłużenie Gminy na koniec grudnia 2010 roku. Plan dochodów po dokonanych zmianach 20.394.984,97zł. Wykonanie dochodów wynosiło 19.605.529,28zł. Plan wydatków po dokonanych zmianach wynosił 23.149.612,97zł. Wykonanie wydatków wyniosło 22.322.510,05zł. Zadłużenie Gminy na koniec 2010 roku wyniosło 4.546.466,36zł. Wszystkie zmiany dokonane w ciągu roku były poprzedzone zarządzeniami jak również uchwałami Rady Gminy. Inwestycje które były planowane do zrealizowania w roku 2010 zostały prawie w całości wykonane, jednak inwestycja, która była planowana na początku na ukształtowanie i zagospodarowanie placu przed GOK została przesunięta w terminie na rok 2011 ze względu na to, że umowa z Marszałkiem na dofinansowanie została podpisana dosyć późno i znajduje się w budżecie tego roku. Plan funduszu sołeckiego na rok 2010 wynosi 243,766,00zł. Wykonanie wyniosło 236.378,18zł. Niewykorzystanie funduszu jest w kwocie 7.387,82zł.Znikoma kwota została niewykorzystana. Jeszcze dla Pana Leszka Cedrowskiego uzupełnienie odnośnie GOK-u. Kwota z programu integracji społecznej przekazana dla GOK na realizację zadań zawartych w ramach umów, była to kwota 22.402,00zł. Także w tych przychodach to się między innymi znajduje. Co do spłat podatku rolnego, mówiłam, że jedna osoba nie miała spłaconych dużych zobowiązań. Połowa z tego została już opłacona.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę Państwa ja jeszcze sobie pozwolę w skrócie przytoczyć treść wczorajszej dyskusji, szczególnie dla Sołtysów. Pani Ania Balcer pytała o wykonanie budżetu sołeckiego. Pani Skarbnik już powiedziała, że zostało niewykorzystane niecałe 10.000, dzisiaj już to sprecyzowała 7.387,82zł. Pani Balcer pytała też o deficyt w goku. Należności GOK na koniec grudnia wynosiły:1.526zł, natomiast zobowiązania wymagalne 26.561zł. Pani Skarbnik wyjaśniła, że wszyscy zostali z długami. W GOK-u zostało zobowiązanie z niewymagalne kwota rzędu 26 tys. Patrząc na bilans GOK bilans finansowy netto GOK to jest kwota - 9.900zł. Ja pytałem się jak zamknął się bilans likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Będę mówił okrągłymi liczbami. Zobowiązania wynosiły 496tys., z tego wymagalne 263tys., należności 287tys, z tego wymagalne 217tys. Doszliśmy do wniosku, że to praktycznie została kwota podatku, który zakład Komunalny bądź wpłacił, bądź został umorzony ten podatek do Gminy. Pan Leszek Cedrowski zauważył, że słabo została zrealizowana sprzedaż tu powodem tego było niesprzedanie nieruchomości w Gawlikach Wielkich po byłej mleczarni. Pani Anna Balcer pytała o dotacje jakie GOK otrzymał, jakie fundusze pozyskał z zewnątrz. Tu pani Skarbnik już w tej chwili wyjaśniła. Pani Skarbnik podkreśliła, że spłaty kredytów odbywają się terminowo. Rozmawialiśmy też o możliwości połączenia biblioteki i GOK-u w jedną instytucję. Pani Skarbnik i Wójt wyjaśniły że jest to niemożliwe, że zabraniają tego przepisy prawa. Pani Anna Balcer poruszuła problem utrzymania pensjonariuszy w DPSach otrzymaliśmy tu odpowiedź że gminę kosztuje to 371 tys. W skali roku. Pani Skarbnik podniosłą problem zaległości w podatkach od darowizn i spadków. Kwota dosyć spora ok. 50 tys.  – 46.813zł. Kwota ta została dla płatnika rozłożona na raty nie mniej jednak płatnik nie wywiązuje się z obowiązku spłaty. Pani Ania Balcer podnosiła problem oświetlenia ulicznego i oszczędności. Pan Leszek Cedrowski wrócił kolejny raz do ugody zawartej z Panem Sójkowskim projektantem stołówki szkolnej w budowie i realizacji tej ugody. Pani skarbnik podkreśliła, że wszystkie zaplanowane inwestycje zostały zrealizowane nie mniej jednak rada podjęła decyzję o wydatkach niewygasających dotyczących stołówki no i w tamtym roku nie zrealizowano planów dotyczących ukształtowania i placu i terenu przed GOKiem. Ze względu na brak środków nie otrzymaliśmy spodziewanych dotacji. To tak w dużym skrócie przedstawiała się dyskusja.
Leszek Cedrowski -  Ja bym chciał tu jeszcze podjąć, że Radni zwrócili uwagę na wykonanie
 Planu dochodów szczególnie w pozycji podatku od nieruchomości i podatku rolnego w części dotyczącej osób prawnych. Jest niska ściągalność pani Skarbnik wyjaśniła dlaczego tak to jest. Dzisiaj uzupełniała jeszcze tą wypowiedź. Podkreślone było, że w części od osób fizycznych zdecydowanie lepiej realizowany jest plan. Radni zwrócili uwagę na konieczność ściągania zobowiązań bieżących jak również z lat ubiegłych.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Zapoznam Państwa z uchwałą RIO w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Wydminy sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Wydminy za rok 2010. Skład RIO w osobach: Przewodniczący Halina Stanny, członkowie Krzysztof Mościbrocki i Janusz Facon. Opiniuje pozytywnie przedłożone przez Wójta Gminy Wydminy sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Wydminy za 2010 rok wraz z informacją o stanie mienia komounalnego. W dniu 1 kwietnia 2011 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie wpłynęło Zarządzenie nr 18/2011 / Wójta Gminy Wydminy z dnia 29 marca 2011 r. W sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2010 rok. Sprawozdanie składa się z części opisowej i tabelarycznej. W części opisowej omówiono dochody Gminy Wydminy w podziale na dochody bieżące i majątkowe. Wyliczono wskaźniki procentowe wykonania dochodów, według źródeł ich pochodzenia. W części dotyczącej wykonania wydatków omówiono realizację wydatków w 2010r.  Z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, wyliczając wskaźniki procentowe zrealizowanego planu rocznego. Omówiono również zmiany w planie wydatków na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. O finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), dokonane w trakcie roku budżetowego. Ponadto sprawozdanie zawiera wykaz realizacji programów wieloletnich realizowanych w Gminie wraz z omówieniem stopnia ich zaawansowania, zgodnie z art. 269 pkt. 3 ww. ustawy o finansach publicznych. Analizując przedmiotowe sprawozdanie Skład Orzekający stwierdza, co następuje: Zrealizowane dochody budżetowe stanowią kwotę 19..605.529,28 zł, tj. 96,12% uchwalonego planu dochodów po zmianach. Wydatki budżetowe wykonywano w wysokości 22.322.5510,05 zł co stanowi 96,42% planu wydatków po zmianach. Budżet roku 2010 zamknął się deficytem w wysokości 2.716.980,77zł. Łączna kwota długu Gminy Wydminy na koniec 2010r. Wyniosła 4.810.208,36zł, w tym z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na realizację projektów i programów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 992.036,87 zł, co stanowi 19,47% wykonanych dochodów Gminy i nie przekracza wskaźnika określonego w art. 170 ust. 1 z dnia 30 czerwca 2005r. O finansach publicznych (Dz. U. Nr 259, poz. 2014 ze zm.), w zw. Z art. 121 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.). Skład Orzekający dokonał analizy sprawozdań budżetowych – Rb o dochodach, wydatkach, nadwyżce/deficycie budżetu oraz o stanie należności i stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych jednostki samorządu terytorialnego, o dotacjach związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. W sprawozdaniach tych nie stwierdzono nieprawidłowości. Skład Orzekający na podstawie przedłożonych dokumentów ustalił, że plan dochodów i wydatków budżetowych wynikający z uchwał Rady i Zarządzeń Wójta jest zgodny z planem wykazanym w przedłożonych sprawozdaniach. Skład Orzekający dokonał analizy informacji o stanie mienia komunalnego i stwierdza, że informacja ta spełnia wymogi określone w art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Biorąc pod uwagę całość materiałów podlegających zaopiniowaniu Skład Orzekający postanowił jak w sentencji. Przed nami kolejna powinność. Poproszę tu panią Przewodniczącą Komisji Rewizyjnejo zapoznanie z wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej.

 

Akapit nr 2 - brak tytułu

Anna Balcer -  Proszę Państwa, Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zgodnie z art. 270 ustawy z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych przedstawia wniosek wraz z opinią w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Wydminy za 2010r. Taki wniosek wraz z opinią został złożony na ręce przewodniczącego w dniu 9 czerwca i opinia Komisji Rewizyjnej jest następująca:
Komisja rewizyjna po rozpatrzeniu sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informacji o stanie mienia przedstawia następujące stanowisko w sprawie wykonania budżetu roku 2010.
Komisja rewizyjna na posiedzeniach w dniu 03.06.2011r. i 09.06.2011r. rozpatrzyła sprawozdanie Wójta Gminy Wydminy z wykonania budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego za 2010 rok, które wpłynęło do Rady w ustawowym terminie do 31 marca 2011 roku, oraz uchwałą RIO.VIII-0120-327/11 z dnia 11 maja 2011 roku opiniującą pozytywnie przedłożone przez Wójta Gminy Wydminy sprawozdanie z wykonania budżetu za 2010 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego. Sprawozdanie finansowe wpłynęło w terminie do 31 maja 2011 roku.
Komisja analizowała wykonanie budżetu zgodnie z zasadami legalności, celowości, gospodarności i rzetelności działań organu wykonawczego na podstawie przedłożonych dokumentów. Wyjaśnień komisji udzieliła pani Skarbnik Gminy Wydminy Krystyna Truchan.
W związku z powyższym stwierdza się co następuje:
Plan dochodów po dokonanych zmianach wynosi 20.394.984,97 zł, wykonanie dochodów 19.605.529,28 zł co stanowi 96,12%, z tego wykonanie dochodów bieżących wynosi 17.777.117,58zł co stanowi 99,45%, planu. Wykonanie dochodów majątkowych wynosi 1.828.411,70zł co stanowi 72,58% planu.
            Plan wydatków po dokonanych zmianach wynosi 23.149.612,97zł, wykonanie wydatków 22.322.510,05zł co stanowi 96,42%, z tego wykonanie wydatków majątkowych wynosi 5.201.328,04zł co stanowi 95,62% planu.
            Budżet roku 2010 zamknął się deficytem w wysokości 2.716.980,77zł.
            Łączna kwota długu Gminy Wydminy na koniec 2010 r. wynosi 4.810.208,36 zł, z czego kredyty długoterminowe wynoszą 4.546.466,36zł, w tym z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na realizację projektów i programów pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 992.036,87zł co stanowi 19,47% wykonanych dochodów gminy, a zobowiązania wymagalne ZGKiM w kwocie 263.742,00zł.
Na zobowiązanie długoterminowe przypadające na dzień 31 grudnia 2010r. w wysokości 4.546.466,36zł składają się:
-          kwota 1.054.429,49zł – kredyt do spłaty w latach 2007-2017 w BGK Olsztyn (budowa hali sportowej w Wydminach)
-          kwota 2.500.000,00zł -  kredyt do spłaty w latach 2011-2021 w BOŚ Olsztyn (budowa stołówki szkolnej przy ZSO Wydminy)
-          kwota 300.000,00zł kredytu do spłaty w latach 2012-2017 (budowa kompleksu boisk sportowych „Moje boisko – Orlik 2012” w Gawlikach Wielkich)
-          kwota 225.970,80zł – pożyczka w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej w Olsztynie  (rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodnościekowej Masterplan)
-          kwota 466.066,07zł – kredyt płatny w 2011 roku (wyprzedzające finansowanie zadania budowa kompleksu boisk sportowych „Moje boisko – Orlik 2012” w Gawlikach Wielkich)
Poręczenie kredytu dla Spółdzielni Mieszkaniowej w Wydminacha w kwocie 160.650,00zł – ostatnia rata do spłaty w roku 2013.
Na dzień 31 grudnia 2010 należności pozostałe do zapłaty wynoszą 1.873.460,96zł, w tym zobowiązania wymagalne 1.447.082,46zł.
Środki pieniężne na dzień 31 grudnia 2010 roku wynoszą 1.507.309,73zł, w tym z przeznaczeniem na wydatki niewygasające1.109.910,44zł.
Gmina Wydminy na dzień 31 grudnia 2010r. w zasobie nieruchomości posiada 534,1458ha gruntów wartości 4.961.600,00zł, w tym oddanych w trwały zarząd szkołom 2,7373ha, w wieczystym użytkowaniu 0,5260ha, wydzierżawionych 26,1830 ha.
Znajdujące się w zasobie nieruchomości grunty stanowią własność gminy.
Innych niż własność praw majątkowych gmina nie posiada.
W zasobie gminy znajduje się:
-          4.685,93 m2 budynków mieszkalnych o wartości 403.600,00zł
-          2.306,71 m2 budynków gospodarczych o wartości 1s02.100,00zł
W mieniu gminy znajdują się również budynki i budowle przejęte od Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Olecku o wartości 216.620,00zł oraz 9 świetlic wiejskich.
W czwartym kwartale 2009 i za 2010 r. sprzedano:
-          20 lokali mieszkalnych – 109.481,60zł
-          15 nieruchomości gruntowych właścicielom pawilonów handlowych – 53.515,20zł
-          11 nieruchomości gruntowych w użytkowaniu wieczystym – 29.506zł
-          2 nieruchomości niezabudowane – 2.409zł
-          5 pomieszczeń gospodarczych wraz z gruntem – 7.988zł
-          3 lokale użytkowe – garaże – 14.670zł
Łącznie ze sprzedaży mienia za wyżej wymieniony okres uzyskano kwotę 217.569,80zł.
Z tytułu dzierżawy na cele rolne i działalność gospodarczą uzyskano następujący dochód:
-          czynsz z dzierżawy gruntów – 32.064,75zł
-          czynsz z najmu 2 lokali mieszkalnych – 1.477,80zł
-          czynsz z najmu lokalu użytkowego – 5.475zł
-          dzierżawa sprzętu i aparatury medycznej – 774,76zł
-          najem sali konferencyjnej – 1.106,55zł
Wpływy do dochodu pochodziły również tytułu zwrotu kosztów sporządzania dokumentacji do przeniesienia własności w formie aktu notarialnego od nabywców nieruchomości, jeżeli zbywane były one bez przetargu. Z tego tytuły uzyskano kwotę 26.396,00zł.
Z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie gruntów uzyskano kwotę 2,372,99zł, ponadto za nieruchomości przekazane w trwały zarząd uzyskano kwotę 366,54zł.
Na dzień 31 grudnia 2010 r. w trwałym zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej znajdowały się grunty zabudowane o łącznej powierzchni 11,4551ha z przeznaczeniem na działalność statutową zakładu. Ogółem wartość nieruchomości wynosi 6.109.064,00zł.
Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wydminy wraz z opinią do tego wniosku.
Biorąc pod uwagę powyższe postanawia się zaopiniować wykonanie budżetu roku 2010 pozytywnie i występuje się z wnioskiem do Rady o udzielnie absolutorium Wójtowi Gminy Wydminy za 2010r. Następnie podpisy komisji rewizyjnej w składzie:
1.      Przewodnicząca Komisji – Anna Balcer
2.      Zastępca przewodniczącej – Wioletta Brulińska
3.      Członek Komisji – Ryszard Żygieło
4.      Członek Komisji – Roman Paluch.
 
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Niezwłocznie po otrzymaniu tego pisma od przewodniczącej, niezwłocznie czyli na drugi dzień wysłaliśmy pismo do Rio i ta pisze do nas następujące słowa:
 
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w osobach:
Przewodniczący: Anna Michalak
Członkowie Janusz Facon
Postanawia pozytywnie zaopiniować wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wydminy w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Wydminy absolutorium za 2010 rok.
Uzasadnienie.
W dniu 13 czerwca 2011 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie wpłynął wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wydminy w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Wydminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 rok. Skład Orzekający dokonując analizy przedmiotowego wniosku ustalił, co następuje:
Komisja Rewizyjna Rady Gminy Wydminy rozpatrzyła m.in.:
-          sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Wydminy za 2010 r., wraz s opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o tym sprawozdaniu,
-          sprawozdanie finansowe Gminy Wydminy za 2010r.,
-          informację o stanie mienia Gminy.
-          Komisja Rewizyjna Rady Gminy Wydminy, działając na podstawie art. 18a. Ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. Zm.) wydała pozytywną opinię o wykonaniu budżetu Gminy Wydminy za 2010 rok i wystąpiła do Rady Gminy z wnioskiem o udzielnie absolut9ium Wójtowi Gminy Wydminy.
-          Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie stwierdza, że wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wydminy został sformułowany w oparciu o  oceną wykonania budżetu przez Wójta Gminy Wydminy. Wobec powyższego Skład Orzekający postanowił jak w sentencji.
 
Mamy za sobą wszystkie pisma z którymi musimy się zapoznać przed podjęciem decyzji. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Chęć dyskusji? Proszę bardzo pan Franciszek.
Franciszek Majcher -  Zastanowiła mnie sprawa z lokalami mieszkalnymi. Wygląda na to, że lokal mieszkalny byłby tańszy od garażu. Czy to jest zniżka, jak to wygląda?
Skarbnik - Bonifikata 90%
Grażyna Plato  - Dlatego była podjęta uchwała, że do końca 2010 roku zostaje tylko ta zniżka. Tej zniżki nie ma w 2011.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję, kto z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos, w takim razie przejdziemy do głosowania nad projektami uchwał. Kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Wydminy za 2010 rok i sprawozdania rocznego z wykonania budżety gminy Wydminy oraz sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego instytucji kultury, dla których organem założycielskim jest Gmina za 2010 rok w przedłożonym kształcie uchwały proszę o podniesienie ręki do góry. 14 radnych jest za. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. Dziękuję Państwu. Uchwała stanowi załącznik nr 1 do protokołu. Kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Wydminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 r. po zapoznaniu się z:
  1. sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Wydminy za 2010 rok,
  2. informacją o stanie mienia Gminy Wydminy,
  3. sprawozdaniem finansowym,
  4. opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2010r.,
  5. wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej,
  6. opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej,
Rada Gminy uchwala co na stępuje:
§ 1 Udziela się Wójtowi Gminy Wydminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Wydminy za 2010r.
§ 2 Przekazać Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie niniejszą uchwałę wraz z wyciągiem z protokołu sesji.
§ 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem zacytowanej uchwały proszę o podniesienie ręki do góry. 14 radnych jest za. Uchwała została przyjęta jednogłośnie dziękuję Państwu. Uchwała stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Przechodzimy do punktu 8. Odpowiedzi Wójta na wnioski i interpelacje Radnych. Czy Pani Wójt odpowie?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Postaram się odpowiedzieć na te pytania na które jestem w stanie odpowiedzieć. Pozostałe odpowiedzi zostaną udzielone na piśmie. Pierwsza pytała Radna Balcer, pytanie dotyczące wniosku złożonego do Urzędu Marszałkowskiego. Pytanie dwuczłonowe, pierwsze kiedy był gotowy. Według informacji uzyskanej przez pracownika 8 czerwca, a złożony był 13 czerwca. Jeśli chodzi o zniszczoną drogę Zelki – Franciszkowo to jest prowadzone postępowanie karne wyjaśniające w tej sprawie. Odnośnie uzyskania żwiru w żwirowni w Okrągłym, to praktyka taka jest w urzędzie, że na potrzeby sołectwa wydajemy takie jednorazowe zezwolenie na wydobycie. Trzeba się zwrócić do Pana Wójta na piśmie i oszacować ilość np. 2 wywrotki, żeby nie było jakichś donosów na policję, że nielegalnie. Jeżeli chodzi o wznowienie granic działki 103, to powiem, że częściowo udzielę tej odpowiedzi, ponieważ do końca nie jestem zorientowana. Pracownik twierdzi, że tam odpowiedź  pana Wójta poszła chyba w maju i to jest stanowisko, natomiast co do końca to nie mam takich informacji i nie chciałabym tutaj...
Anna Balcer -  Bo pewnie etap rozmów.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Rozumiem. Więc ja przekażę tą sprawę panu Wójtowi.
Anna Balcer -  O bardzo proszę, bo to jest sprawa bardzo pilna. Czas działa na naszą niekorzyść.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Tak. Kwestia Orlika w Gawlikach Wlk., kiedy on jest czynny. Decyzja pana Wójta była taka, iż Orlik będzie czynny w godzinach, kiedy tam zajęcia będą prowadzić animatorzy. Zatrudnieni są w tej chwili dwaj animatorzy w godzinach popłudniowych, ponieważ w godzinach rannych korzysta szkoła w Gawlikach Wlk. W godzinach popołudniowych  pieczę sprawowali animatorzy, którzy są odpowiedzialni za stan, za to żeby udostępnić Orlik, jakby nadzorować zajęcia młodzieży, dorosłych w zależności od potrzeb. I myślę, że tutaj jeżeli będzie zgłoszona potrzeba korzystania w jakimkolwiek czasie to ten Orlik będzie udostępniony, natomiast  pan Wójt nie podejmuje się całkowitego otwarcia, żeby z tego Orlika mógł korzystać każdy i nie brał odpowiedzialności za to co tam się dzieje. Tu jest kwestia przekazania kluczy. Jeżeli ktoś się zgłosi, musi to być jakaś forma zorganizowana, jakiś klub sportowy. Załóżmy, że mieszkańcy miejscowości Gawliki, czy każdej innej z terenu Gminy Wydminy, to wystarczy tylko zgłosić, żeby było wiadomo, kto otrzymuje ten klucz i żeby było wiadomo komu ta osoba ma ten klucz zwrócić i żebyśmy mogli sprawdzić w jakim stanie zostawiają obiekt.
Anna Balcer -  Pani Wójt jeśli mogę, gdzie mogą się zgłosić i taką informację uzyskać mieszkańcy? Bo nie wiem czy na BIP jest jakaś informacja, kiedy i do kogo mogą się zgłosić, w jakim terminie.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Jeżeli takiej informacji nie ma to postaram się, żeby ona się znalazła z imienia i z nazwiska. Czy Pani Radna chciałaby coś uzupełnić?
Grażyna Plato - Tak, ja chciałabym uzupełnić w sprawie godzin tego otwarcia. Nie wiem skąd ten problem godzin otwarcia, chyba, że nie odpowiada to komuś z zewnątrz. Wszyscy chętni, którzy korzystają z Orlika ten czas uzgadniają z animatorem, ponieważ nie każdemu na wsi pasuje, żeby od godziny 8:00 do 19:00 czy 20:00 był ten Orlik czynny, tylko młodzież zaczyna korzystać dopiero najwcześniej od godziny 18:00 i to młodzież z animatorem przesuwa te godziny, żeby ten Orlik był otwarty wtedy, kiedy oni mogą korzystać, a nie po to, żeby on tylko był otwarty. U nas we wsi młodzież takiego problemu nie zgłasza. Sama byłam przez ostatnie 3 tygodnie na tym Orliku, rozmawiałam z animatorem, panem Michałem i takich problemów nie było.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Powiem tak,  że te godziny udostępniania są spowodowane troską p. Wójta o ten obiekt, bo konserwacja i utrzymanie tego obiektu to są konkretne pieniądze i to jest dobro nas wszystkich i trudno to zostawić tak bez pieczy, więc nie dziwi chyba nikogo fakt, że chcemy mieć nad tym jakąś kontrolę. Jeżeli jest jednak grupa chcąca korzystać, niekoniecznie w zorganizowanej formie to jeśli się zgłoszą to dostaną klucz. Osoba odpowiedzialna to będzie pan Warszewski i pan Karol pojedzie i sprawdzi, czy ten obiekt zostawiony został w należytym stanie. Tutaj od razu skorzystam i  odpowiem na Pani kolejne zapytanie w sprawie zarządzeń. Zwrócę uwagę pracownikowi, który się tym zajmuje, żeby takie nieścisłości się nie pojawiały. Kolejne zapytanie w sprawie z jakich środków pochodził piach, nie wiem czy pani Skarbnik wie. Wiem, że powtórnie ma być wykorzystany na drogi. Dalej nie mam aż tak szczegółowych informacji, może na to pytanie odpowiem na piśmie. Nie potrafię odpowiedzieć na ostatnie Pani pytanie. Też pozwolę sobie to odroczyć w czasie. Kolejnym pytającym był pan Radny Szpak. Pierwsze pytanie to informacja o zastępcy Wójta. Żadne przepisy nie regulują tego i nie obligują zastępcy Wójta do składania informacji odnośnie swojej pracy. Myślę, że w tym temacie pan Wójt się wypowiadał na sesji. Jeżeli nie to ja przedstawię stanowisko pana Wójta bo akurat jest mi znane. Niewiadomo panu Wójtowi, żeby w jakiejkolwiek Gminie, w Starostwie, zastępca wójta czy starosty składał informacje ze swojej pracy i takiej potrzeby nie widzi też pan Wójt. Zastępca jest pracownikiem, który podlega bezpośrednio panu Wójtowi i to pan Wójt rozlicza go z jego pracy i obowiązków. Jeżeli chodzi o identyfikatory dla pracowników to zgadzaj się z panem, że może należałoby do tej formy wrócić. Z panią Sekretarz zastanowimy się w jakiej formie będzie, żeby wiedział z kim rozmawia, na jakim stanowisku jest to osoba i czy z rzeczywiście jest to kompetentna osoba. Utylizacja eternitu. Utylizacja eternitu jest to taki problem długofalowy i o ile się nie mylę to aż 2036 roku będzie. My jesteśmy na takim etapie, jeżeli chodzi o naszą gminę, że pracownik, który odpowiada za ochronę środowiska w gminie zobowiązał się przeprowadzić ponownie bieżącą inwentaryzację tego eternitu i sporządzić plan jego utylizacji. Pierwsze kroki są podjęte i będziemy to kontynuować.
Adam Szpak - Pani Wójt w miarę uzupełnienia, mnie nie chodzi o to, czy taki fundusz istnieje w Gminie, bo wiem, że nie istnieje ale w Urzędzie Wojewódzkim istnieje. Niektóre Gminy korzystają z tego, wnioskują i nie czekają na ostatnie lata.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Dlatego pan Wójt zwrócił się do pracownika odpowiedzialnego, który ma się tym zająć. Bez inwentaryzacji jak gdyby nie możemy pójść dalej.

Akapit nr 3 - brak tytułu

Anna Balcer -  Swego czasu pamiętam, że była inwentaryzacja. Sołtysi robili na swoich sołectwach.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Była, ale szczerze powiem, że nie ma informacji na jakim punkcie to utknęło i jak gdyby musimy od nowa podejmować temat.
Skarbnik -Proszę Państwa, była rozmowa na ten temat, nie było to zostawiane tak bez echa. Oczywiście pomysłem pana Wójta było „tak sięgamy po środki”, natomiast nie jest to takie proste. Jak już wspomniała Pani Wójt jest inwentaryzacja. Jest potrzebna szczegółowa, dokładna cena wyliczenia i przyjęcie programu przez Radę. To jest pierwszy etap, który trzeba będzie opracować. W formie uchwały przyjąć program i w tym programie my musimy szczegółowo określić ile mamy składowanego, ile mamy na dachach, wyliczyć szacunkowo ilość metrów i dopiero na podstawie tego programu jeżeli zostanie zaopiniowany wtedy możemy wprowadzać do budżetu część udziału środków własnych, część do pozyskania i zwracać się z wnioskiem o takie dofinansowanie.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Ja już tylko uzupełniam, częściowo panu Przewodniczącemu odnośnie mostu garbatego i Piotrowi Pryczka, który pytał o to. Zakupione zostały materiały i będzie dokonana naprawa tego mostu, bo tyle możemy zrobić na dziś i na teraz. Planowane są prace, kiedy będzie już lód na jeziorze i wtedy będzie gruntowny remont z wymianą pali i wszelkich zabezpieczeń, żeby spełniał wymogi bezpieczeństwa przede wszystkim. Co do estetyki parku przy drugiej plaży, zgadzam się, że ona powinna być lepsza i przekażę te sugestie do referatu komunalnego. Myślę, że w niedługim czasie będzie to uporządkowane.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pan Piotr
Piotr Pryczka - Ja mam jeszcze takie pytanie, czy kwestia własności tego mostu została rozwiązana?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Marszałkowski jest ten most, tzn. w zawiadywaniu pana Marszałka ale generalny remont pozostaje na naszych barkach. Tam jeszcze dopracowujemy te wszystkie takie techniczne rzeczy.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Wójt to i pomosty tzw. U Agaty to też są marszałkowskie?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Wody są Marszałka a pomost jest Gminy i dlatego myśmy już częściowo ten pomost przy pierwszej plaży remontowali. On jest dewastowany ale to już kultura korzystających. Najczęściej dewastowany jest poza sezonem. Nie jest tak stary i nie powinien wyglądać tak jak wygląda.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - To w tej chwili będzie wykonany taki szybki, bieżący remont.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Taki remont, żeby nie było obawy, że jest niebezpieczni, że jest zagrożone życie ludzkie. Jest już wykonawca, który się tego podjął, materiały są zakupione i na tym koniec.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Proszę bardzo.
Leszek Cedrowski -  Jeżeli można, nasunęło się mi pytanie w trakcie odpowiedzi pani Wójt. Pytam czy pozyskane zostały środki na utrzymanie dwóch animatorów.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Tak. Zostały pozyskane środki i na organizację koordanytora sportu również. Pozyskane w takiej części jakie było możliwe na okres tego roku budżetowego.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Pani Wójt a odnośnie tego orlika – budując ten orlik Rada Gminy przyjmowała regulamin otwarcia i działania tego orlika i stąd się wzięły chyba te nieścisłości.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Może trzeba by go było uściślić.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Wrócić do tego regulaminu.
Skarbnik - Nie można.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Nie można?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Już nie można? Przepisy nie pozwalają na to?
Skarbnik -Proszę Państwa, nie ma możliwości przyjęcia innego regulaminu niż w godzinach tak jak przyjmowała poprzednia Rada. Jest kwestia ustalenia i dogadania się, oczywiście ma on służyć mieszkańcom. Tak jest uzgadniane, że na godziny zorganizowane grupy zgłaszają się do animatorów i wtedy jest to otwierane. Wszystko jest podyktowane brakiem środków finansowych.
Grażyna Plato - Chciałabym powiedzieć, że w tym regulaminie, który został przyjęty jest napisane, że jeżeli ktoś chce coś zorganizować to się wcześniej zgłasza.
Anna Balcer -  Nie ma problemu pani Grażyno, pytanie do kogo.
Grażyna Plato - Do animatora.
Bogusław Romatowski – Przewodniczący - Jeszcze pytanie p. Wójt oprócz informacji na BIP to na kartce.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta -I oczywiście na orliku. Nie ukrywam, że rozmawiałam na ten temat z panem Warszewskim, tylko, że to technicznie jak gdyby nie było dograne.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - I taką informację, że istnieje możliwość korzystania.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Powiem tak to jest pewne novum, bo niedługo ten orlik jest i dobrze, że na nim tam praktykujemy i będziemy mieli doświadczenie jeśli chodzi o wydmiński.
Anna Balcer -  Jeszcze Kurier Wydmiński jest.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Oczywiście tam informacje też się powinny znaleźć, żeby był przekaz, bo tam dochodziło do takich rzeczy, że niektórzy mieszkańcy uważali, że jest to miejsce do wypicia piwa, czy do robienia sobie tego rodzaju imprez, a nie o to chodzi. To ma służyć rozwojowi i kulturze.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Jesteśmy przy punkcie 8 odpowiedzi Wójta na wnioski i interpelacje Radnych. Pani Wójt udzieliła odpowiedzi, teraz jesteśmy przy punkcie 9 wolne wnioski. Kto z Państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo pan Adam Szpak.
Adam Szpak - Ja do pani Wójt bo wczoraj zadałem pytania i pani obiecała mi dzisiaj odpowiedzieć.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Jeżeli chodzi o tą wycinkę drzew to złożone zostało doniesienie na Policję i jest prowadzone postępowanie wyjaśniające. Jeśli chodzi o stan dróg, Pan mówił Ranty, Talki, to była interwencja w rejonie zarządu dróg wojewódzkich jak i powiatowych. Tego efektem jest to, że część była naprawiona. Kwestie wycinki tych krzewów u styku ulic Mickiewicz i Smętnej to poleciłam dzisiaj w referacie komunalnym. Miał tam pracownik pojechać, zobaczyć i ewentualnie sprawdzić czy to są krzewy na posesji prywatnej i wtedy należałoby zobowiązać jeżeli w strefie powiatowej wtedy będą inne ustalenia.
Elżbieta Januszkiewicz - Warto przyjrzeć się krzakom na skrzyżowaniu Ełcka – Smętna. Wycięcie tych krzaków uwidoczniłoby nadjeżdżające pojazdy.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - I GOK Pani też pisze.
Leszek Cedrowski -  Może jeszcze o tym drucie.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Ja sobie ten drut zapisałam panie Radny ale szczerze powiem, że nie wiem w którym miejscu.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Na wysokości szlabanu. Proszę bardzo pan Piotr Pryczka.
Piotr Pryczka - Pani Wójt jeszcze jedno pytanie co z tym podjazdem dla niepełnosprawnych w ośrodku zdrowia. Został złożony wniosek o środki do Wojewódzkiego Wydziału Ochrony Środowiska i zobaczymy jak on będzie rozpatrzony, czy pozytywnie, czy nie. Wstępnie pan Wójt spotkał się z przedstawicielem spółki MedJar i ze wspólnotą ośrodka zdrowia i ustalono, że będziemy ten podjazd wykonywać. Na razie jesteśmy na etapie pozyskiwania pieniążków bo to wszystko od tego też zależy.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Justyna Ordowska prosiła o głos.
Justyna Ordowska - My jako sołtysi dostaliśmy taka informację odnośnie placów zabaw i boisk. Montowanie zabawek, bramek i innych rzeczy. Odnośnie boiska, placu zabaw nie mamy i nie do końca zarządzamy jako Sołtysi, może nie wszędzie boiskami. Pozostawiane są bramki i tam chodzi o inspektora nadzoru, żeby tam były rzeczy atestowane, zabezpieczone, żeby to były rzeczy bezpieczne. Pozostawiane są w jakimś nieładzie i dobrze jak się nic nie dzieje to wszystko cicho siedzi i wszystko jest w porządku. Jeżeli coś się nie daj Boże stanie kto będzie za to odpowiadał, na kogo to spadnie  wtedy odpowiedzialność.
Anna Balcer -  Na właściciela.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Dobrze, przyjmujemy do wiadomości.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pan Franciszek Majcher
Franciszek Majcher - Ja może odpowiem Pani w ramach praktyki bo kiedyś był też ten problem z bramkami i w szkołach też to było sprawdzane. Kiedyś nie trzeba było tych atestów ale takie się robiło dość mocne na obrzeża przy bramkach i betonem po prostu trzeba było te haki zalać.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta -  Jeżeli montujemy nowy no to na pewno musi być z atestem i spełniać te normy. Jeżeli są zamontowane to rzeczywiście muszą być trwałe i one rzeczywiście jak mówi pan Majcher hakami przymocowane albo normalnie zalane betonem. Musi to być stabilne i pewne, że to się nie przewróci.
Justyna Ordowska - I jeszcze jedno pani Wójt bo mamy problemy z drogami naszymi po tej inwestycji. Niektóre nie są przejezdne i ciężko wjechać na  posesję. Nie wiadomo czy to już będzie zakończone, czy oni w takim wolnym tempie to robią, bo to już denerwuje mieszkańców.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Jutro mają być wykonawcy to ja ich zapytam.
Adam Szpak - Ja już dostałem odpowiedź od pana Wójta ale troszeczkę ta sprawa podwójnego słupa co jest na skrzyżowaniu. Ja to oglądam dość często bo chodzę tędy.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Gdzie to jest?
Adam Szpak - To jest na skrzyżowaniu jak się skręca do Wężówki i na Ełcką.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Ełcka i Smętna.
Adam Szpak -I tam jest ten słup już naprawdę nadwyrężony.
Bogusław Tomatowski – Przewodniczący - Proszę bardzo Pani Ewa Kulpińska-Mejor.
Ewa Kulpińska – Mejor - Jeszcze do spraw zdrowotnych chciałabym wrócić. Na którejś sesji rozmawialiśmy o tym, żebyśmy jako Rada powzięli taką decyzję, czy też powzięli jakąś prośbę do spółki MedJar o przyjęcie na pełny etat 3 lekarza, ponieważ kolejki są duże a to jakoś tak utknęło w martwym punkcie. Może na najbliższą radę można by coś takiego przedstawić.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pan Szpak prosił o głos
Franciszek Majcher -  Ja jeszcze w kwestii tych placów zabaw. Z tego co mi wiadomo to dzieci w wieku szkolnym niekoniecznie trzeba ubezpieczać ale Ci co nie chodzą do szkoły to niestety urząd musi ubezpieczyć plac.
Anna Balcer -  Nie dzieci się ubezpiecza tylko plac.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Balcer proszę.
Anna Balcer -  Pani Wójt ja chciałam zapytać o ile Pani wiadomo, być może ma Pani taką informację, ja kiedyś pytałam o znakowanie dróg lokalnych pana Wójta. Dróg Gminnych. Tam wchodzą w grę pewnie nie wszystkie, niektóre drogi Gminy Wydminy. Pan Wójt rozmawiał, że były rozmowy z referatem komunalnym, że sprawa jest w toku. Czy wiadomo czy te znaki się pojawią, na jakim jest to etapie.
Elżbieta Januszkiewicz -To jest zapytanie z kwietnia.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Skarbnik zna odpowiedź.
Skarbnik -Proszę Państwa nie tak dawno był u mnie pracownik od dróg natomiast powiem szczerze tak, jeżeli to ma służyć tylko i wyłącznie na naszych drogach to musimy to wprowadzić do budżetów. W budżecie nie ma takich środków na drogach. Jest zabezpieczone na usługi, czyli na modernizację dróg jak również usługi remontowe, a nie ma na zakupy znaków. Dlatego na tym etapie jak gdyby utknęło.
Elżbieta Januszkiewicz - Czyli ile tych znaków i jakie to są koszty.
Skarbnik - Pracownik mi mówił, że w tym roku około 30 ale czy on był po inwentaryzacji konieczności?
Anna Balcer -  Zakup znaków w niektórych przypadkach rozwiązuje całą dalszą drogę która się może później wydarzyć, czyli zniszczenia, wjazdy itd. Pani Wójt ja bym jeszcze chciała zwrócić uwagę na problem rolników czyli folię po sianokiszonce. Czy istnieje jakaś możliwość na dzień dzisiejszy opracowania przez referat komunalny jakiegoś projektu planu do odbioru tej folii. Tego jest dużo na terenie gminy, są to nawet duże gabarytowo ilości i dobrze by było opracować wspólnie czy z Sołtysami czy pracownikami jakiś program odbioru tego. Rolnicy mają z tym duży problem.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Grażyna Plato.
Leszek Cedrowski - Czy mógłbym jeszcze w sprawie tej folii?
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę bardzo.
Leszek Cedrowski -  Akurat przepraszam Pani Grażyno ale odnośnie folii pan Adam Szpak na komisji zajmował się tym tematem to pewnie też zechce coś powiedzieć. Ja posiadam, z resztą przekazałem tą informację do Komisji Rolnictwa na ręce pana Adama. Posiadam namiary na firmę, która przyjeżdża do gospodarstwa i taką folię na miejscu prasuje, zabiera nieodpłatnie wystawiając zaświadczenie o odbiorze folii. To nie tylko folie ale i po nawozach te wielkie worki.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Może dobrze by było, żeby taką informację na BIP tez umieścić.
Leszek Cedrowski -  To nie ma problemu jest u pana Adama.
Sołtys Irena Gajda - Szczepanki zdają do pana Osinki, tylko, że sami wozimy – 30 zł za pół tony.
Adam Szpak -Jeszcze odnośnie folii u nas w referacie też jest boks zrobiony tak jak dostałem na piśmie od pani Należyty, że tutaj u nas też można przewozić, z tym, że tu o ile dobrze pamiętam jest 4 grosze za kilogram.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę pani Grażyna.
Grażyna Plato -Ja bym prosiła panią Wójt o interwencję jeżeli chodzi o bezpieczeństwo i o firmę, która buduje nitkę kanalizy. Wykopują głębokie doły w granicach 3 metrów, może więcej przy przebijaniu się przez drogi, robią dzień i dwa. Zostawiają to załóżmy w Gawliku, jadą na 2, na 3 dni do Mazuchówki i te głębokie wykopy są niezabezpieczone.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Nie, no tasiemkę taką zostawiają.
Grażyna Plato -Nie panie Przewodniczący ja stwierdzam stanowczo, że są niezabezpieczone.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Jutro będą wykonawcy więc sugestie pani Sołtys i pani Radnej przekażę osobiście postaram się być na tym spotkaniu, nawet na piśmie.
Skarbnik - To już było wstępnie przekazywane.
Grażyna Plato - Niech chociaż tasiemką to zabezpieczą.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Ale ta tasiemka też nic nie daje bo ją zaraz też wiatr zrywa po odjechaniu.
Grażyna Plato -Jak jej ktoś nie zerwie to ona tak szybko się nie zerwie. Jak już jestem przy głosie to mam prośbę do pana Przewodniczącego, która dotyczy właśnie dzisiejszego formalnego wniosku w sprawie porządku obrad. Prosiłabym Pana aby protokół z sesji był dostępny przez 7 dni na BIP.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Ja nie zamieszczam na BIP, ale przyjąłem Pani prośbę.
Grażyna Plato - Panie Przewodniczący, Pan organizuje prace Rady, tak mówi statut i ten protokół przez 7 dni powinien być dostępny. To się z resztą sytuacja powtarza nie pierwszy raz, być może z tego, że jest niedoskonały statut. A skoro przy statucie to chciałabym zapytać czy komisja statutowa już ruszyła z jakąś pracą bo być może, te wszystkie nieporozumienia wynikają z tego, że ten statut jest niedoskonały. Skoro mamy komisję postarajmy się zrobić go szybko, żeby był dobry.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę bardzo pani Elżbieta Januszkiewicz.
Elżbieta Januszkiewicz -Proszę dołączyć do komisji statutowej. Nie wyraziła Pani zgody więc proszę o nie ponaglanie. Jeśli będzie Pani w zespole naprawdę duże szanse, że ta komisja wystartuje już jutro.
Anna Balcer -  Proszę bardzo, pani Ania Balcer
Grażyna Plato - Pani decyzja, że Pani wyraziła zgodę, a ktoś nie.
Anna Balcer -  Panie Przewodniczący.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę bardzo.
Anna Balcer -  Dziękuję. Popieram w pełni. Jest pani Przewodniczącą Klubu, zachęcamy do pracy do przyspieszenia tempa pracy Komisji Statutowej. Mam nadzieję, że Pani doświadczenie i głos na pewno wiele wniesie i ten statut będzie doskonały. Zachęcam Pani Grażyno.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję.
Grażyna Plato - Pani Balcer dałam propozycję, żeby z każdego klubu i każdy Radny niezależny należał do komisji statutowej.
Elżbieta Januszkiewicz -Co stoi na  przeszkodzie?
Grażyna Plato - Niestety nikt nie wyraził na to zgody, nikt nie podjął takiej dyskusji na ten temat. Zapomniała Pani? Na moją propozycję aby na ten temat podyskutować Pani zgłosiła swoją kandydaturę ze swojego klubu.
 
Radna Grażyna Plato opuściła salę.
 
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Skarbnik
Skarbnik - Proszę Państwa mnie chyba pozostało Państwu podziękować w imieniu pani Wójt i pana Wójta za udzielenie absolutorium.
Bogusław Romatowski Przewodniczący -Czy ktoś z Państwa jeszcze? Proszę bardzo.
Piotr Warecha - Czy byłaby jakaś szansa o głos do dróg regionu o postawieniu dwóch znaków ostrzegawczych o przechodzeniu bydła hodowlanego na tej właśnie drodze z Gawlika do Orłowa. Najlepiej zaraz za wjazdem z lasu.
Anna Balcer - Mamy ten sam problem w miejscowości, z tym, że my mamy drogę wojewódzką. Proszę mi wierzyć, że ja od 3 lat pisałam do zarządu dróg wojewódzkich, a moim argumentem jest tylko zachowanie prędkości jak w terenie zabudowanym. Jest to bardzo ciężka sytuacja ustawienie takiego znaku. Jeżeli on tam kiedyś był to jest trochę łatwiejsze, natomiast jeżeli byłaby taka możliwość pani Wójt ja bardzo proszę o wzięcie również pod uwagę Zelek. Z tym, że to jest wtedy droga wojewódzka. No mnie przez 3 lata nie udało się załatwić. Jest to droga pzez mękę.
Bogusław Romatowski Przewodniczący -Dziękuję. Pani Sołtys Anna Matusiewicz.
Sołtys Anna Matusiewicz - Jeżeli jest już dyskusja, a nie ma tu żadnego rolnika z Orłowa ale ja byłabym też za tym, bo często jest przepędzane bydło i mało tego jedzie autobus, ktoś tam wiezie towar i blokada w pewnych godzinach. Żeby było oznaczenie to nie byłoby tam żadnych nieprzyjemności na drodze. Dobrze byłoby gdyby taki znak się pojawił.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Pani Sołtys Justyna Ordowska.
Sołtys Justyna Ordowska.
Mi nasunęło się takie jedno pytanie odnośnie eternitu. Na dzień dzisiejszy jeżeli wymaga remontu dach co z eternitem? Można go bez firmy zdjąć?
Skarbnik - Bez firmy nie można.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta -Trzeba mieć zgodę na rozmontowanie tego dachu, który pokryty jest eternitem i wskazane wówczas będzie te miejsce gdzie można eternit składować. Innej możliwości nie ma.
Skarbnik - Na tablicy ogłoszeń tu u nas w korytarzy są numery telefonów i firmy kto tam zdejmuje i odbiera i można zasięgnąć informacji jak to się odbywa.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Kto z Państwa chciałby zabrać głos? Chcę Państwa poinformować, wczoraj rozmawialiśmy o rozstrzygnięciach nadzorczych, dzisiaj otrzymałem pismo. Wojewoda Warmińsko –Mazurski stwierdza nieważność §12 załącznika nr 1 do uchwały nr X/37/2011 Rady Wydmin z dnia 18 maja 2011 roku w sprawie przyjęcia zasad wynajmowania lokai wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Wydminy. Kto z Państwa chciałby się zapoznać to pismo jest do wglądu. W regulaminie, który przyjmowaliśmy było dużo zmian. Kwestionowany jest jeden §12, tam gdzie nałożyliśmy obowiązek malowania.
Anna Balcer -  A proszę powiedzieć Panie przewodniczący czy tam była opinia radcy prawnego?
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Na każdej uchwale, którą państwu przedstawiam, wysyłam w materiałach jest opinia radcy prawnego.
Anna Balcer -  To może zastanowić się nad obsługą prawną?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Właśnie wypowiedzieliśmy kancelarii, która do tej pory obsługiwała umowę i z dniem jutrzejszym ona wygasa. Okres 30 ona wygasa i polecimy obsługę prawną innej kancelarii.
Leszek Cedrowski -  A czy to będzie związane ze zmianą prawników, którzy te opinie będą wydawać?
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Będzie związane ze zmianą bo to zupełnie inna odrębna kancelaria. Nie mam takiej informacji co to za kancelaria.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Proszę Państwa nie unikniemy takich sytuacji.
Adam Szpak - Ale nie aż tak rażąco przeczyć samemu sobie.
Maria Dolecka – Zastępca Wójta - Było tego dużo i nie jest to tylko odczucie Państwa. Odczucie nasze jak również urzędników było w niektórych rzeczach podobne. To, że za często się zmieniali, więc nie było jak gdyby ciągłości sprawy. Nie zawsze przekazywali te sprawy sobie. Taki chaos utrudniał pracę, a to nie o to chodzi. Chodzi o to, żeby była jakaś stabilizacja i żeby te porady były jak najbardziej kompetentne.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Kto z Państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pani Januszkiewicz.
Elżbieta Januszkiewicz - Chciałabym poprosić Radnych o prace merytoryczne, o to żeby angażować się w prace, zespoły, natomiast nie wymagać, nie wskazywać palcem i jeśli jest to możliwe nie unosić głosu, tylko przekazywać argumenty, a nie siłować się ze swoim głosem. Szkoda, że nie ma tu 100% radnych, natomiast to by nam bardzo usprawniło pracę w tej radzie.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Proszę pan Daniel Domoradzki.
Daniel Domoradzki - Chciałbym zakończyć pozytywnie i podziękować Radnym za udzielenie Wójtowi absolutorium za ten bardzo ciężki budżet bo wiem, że taki był. Budżet bardzo odważny i przede wszystkim gratuluję pani Skarbnik. To ona ten budżet wykonywała i gratulujemy również panu Wójtowi, proszę mu przekazać również gratulacje. Gratuluję również nie ma jej tutaj, pani Monice Łępickiej-Gij, która ten budżet przez 11 miesięcy realizowała. Dziękuję bardzo w imieniu swoim i moich kolegów ze stowarzyszenia. Dziękuję.
Skarbnik - Dziękujemy bardzo.
Bogusław Romatowski Przewodniczący - Dziękuję. Wobec fakty wyczerpania porządku obrad dzisiejszej sesji, zamykam XII sesję Rady Gminy. Dziękuję Państwu za uwagę, za poświęcony czas.

Akapit nr 4 - brak tytułu

Protokołowała:: Anna Pilecka
Zatwierdził: Bogusław Romatowski

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Wydminy
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Anna Pilecka
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-07-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Pilecka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-07-02 13:32:08
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-07-02 13:54:01
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2011-07-12 12:28:41
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1035 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony