Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Akapit nr - brak tytułu
Wójta Gminy Wydminy
z dnia 13 listopada 2014 roku
w sprawie: projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015 - 2027
Przyjmuje się projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015 – 2027 w formie projektu Uchwały Rady Gminy wraz z załącznikami od Nr 1 do Nr 2.
Opracowany projekt uchwały wieloletniej prognozy finansowej wraz z załącznikami oraz objaśnieniami przedłożyć:
a) Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie celem zaopiniowania,
b) Radzie Gminy celem podjęcia uchwały na 2015 rok.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
/-/ mgr Maria Dolecka
Zastępca Wójta
Objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2015 -2027 Gminy Wydminy
Uwagi ogólne:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U z 2013 roku, poz. 885 ze zmianami) w art. 226 nakłada obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF). Prognozę sporządzono na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania tj. na lata 2015- 2027. Celem przygotowania wieloletniej prognozy jest przedstawienie kondycji gminnego budżetu na dalsze lata, możliwości planowania inwestycji oraz możliwości spłat zobowiązań.
Dochody:
W wieloletniej prognozie finansowej na lata 2015 - 2027 przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów
i wydatków w latach 2015-2020. Od roku 2021 przyjęto niewielki wzrost wielkości dochodów
i wydatków uznając, że planowanie wzrostów poza okres sześcioletni obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu.
W zakresie dochodów majątkowych wykazano jedynie planowane dochody ze sprzedaży majątku.
W pozostałych latach na dzień sporządzania prognozy również nie planuje się otrzymywania dotacji majątkowych. Przyjęto na lata 2015 - 2027 wartość szacunkową nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży na podstawie danych uzyskanych z referatu gospodarki mieniem gminnym.
Kwoty dotacji przyjęto na podstawie decyzji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie. Na podstawie informacji z Ministerstwa Finansów przyjęto plan do budżetu w zakresie subwencji i udziałów w podatku od osób fizycznych.
Wydatki:
Plan wydatków przyjęto na podstawie przewidywanego wykonania roku 2014 z uwzględnieniem niezbędnych potrzeb.
Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. Na tej samej podstawie zaplanowano wysokość rozchodów.
Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczeniem - ze względu na konieczność spełnienia warunków określonych w art. 243 ustawy o finansach publicznych przewiduje się niski wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy.
Pozycja „Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t." obejmuje tylko wydatki planowane w rozdziale 75022 „Rady gminy" i w rozdziale 75023 „ Urzędy gmin”.
Wydatki bieżące zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.
Przychody:
Poza kredytem w wysokości 836.285,00 zł na dzień przyjęcia prognozy nie planuje się innych przychodów.
Rozchody:
Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. W 2015 roku planuje się spłaty kredytów w wysokości 755.791,24 zł oraz pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej w Olsztynie w kwocie 104.209,00 zł. Przedstawiono spłaty kredytów i pożyczek do roku 2027.
Wynik budżetu:
Pozycja „Wynik budżetu" jest różnicą pomiędzy pozycją l „Dochody" a pozycją 2 „Wydatki". Ujemny wynik stanowi deficyt budżetu a dodatni stanowi nadwyżkę budżetu. Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki na finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Występującą nadwyżkę budżetową planuje się przeznaczyć na spłatę zaciągniętego długu.
Kwota długu, sposób jego sfinansowania i relacja o której mowa w art.243 ustawy
o finansach publicznych:
Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług poprzedniego roku + zaciągany dług - spłata długu. Sposób finansowania długu - przyjmuje się, że dług (jego spłata) jest finansowany w pierwszej kolejności z nadwyżki budżetowej.
Relacje, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych wyliczona została w pozycjach 9.1 - 9.7.1 załącznika nr 1.
W tych pozycjach załącznika nr l do uchwały w sprawie prognozy w tabeli głównej obliczone są w/w wskaźniki dla Gminy Wydminy. Indywidualny wskaźnik zadłużenia określany jest wzorem, w którym stosunek spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami w stosunku do planowanych dochodów w danym roku nie może przekroczyć średniej arytmetycznej z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące w stosunku do dochodów ogółem budżetu..
Realizując inwestycje należy liczyć się z tym. iż Gmina nie jest w stanie zrealizować zadań inwestycyjnych z własnych środków, dlatego też spłata zaciągniętych kredytów pociąga za sobą dodatkowe wydatki związane z obsługą długu - odsetki bankowe, na które trzeba zabezpieczyć środki w latach spłaty kredytów.