ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

OBWIESZCZENIE O ODSTĄPIENIU OD PRZEPROWADZENIA STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO

Informacja ogłoszona dnia 2012-03-28 14:57:16 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

OBWIESZCZENIE
O ODSTĄPIENIU OD PRZEPROWADZENIA STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Na podstawie art. 48 ust. 4 ustawy z 03.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), Wójt Gminy Wydminy podaje do publicznej wiadomości informację o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu „PROGRAMU USUWANIA WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY WYDMINY NA LATA 2012-2032”.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 ww. ustawy w dniu 17.02.2012r. Wójt Gminy Wydminy wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie i do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie z pismem w sprawie uzgodnienia odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko ww. projektu.
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Olsztynie w piśmie ZNS.9082.2.15.2012.Z. z dnia 06.03.2012r. wyraził opinię, że zachodzą okoliczności uzasadniające odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Wydminy na lata 2012-2032”.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie pismem znak WOOŚ.410.29.2012.MT z dnia 27.02.2012r. uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Wydminy na lata 2012-2032”.
Przy odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu ww. dokumentu wzięto pod uwagę uwarunkowania określone w art. 49 ww. ustawy, które zostały omówione w załączonym uzasadnieniu.

Wydminy, 26.03.2012r.
WÓJT GMINY WYDMINY
/-/ Radosław Król

RK.602.1.2012.JB

UZASADNIENIE
odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest
z terenu gminy Wydminy na lata 2012-2032”

Sporządzono na podstawie art. 48 i 49 ustawy z 03.10.2008 o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008.199.1227, z późn.zm.)

CHARAKTER DZIAŁAŃ PRZEWIDZIANYCH W DOKUMENCIE
a) stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć,
w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć.
„Program...” zakłada realizację przedsięwzięć polegających na demontażu wyrobów zawierających azbest oraz ich transporcie do miejsc unieszkodliwiania. Prace budowlane związane z demontażem azbestu oraz ich transport nie stanowią przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów
z 09.11.2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2010.213.1397).
Nie przewiduje się powstania na terenie gminy Wydminy składowiska odpadów azbestowych ani powstania instalacji do przetwarzania wyrobów zawierających azbest.
Zasięg „Programu...” obejmuje teren gminy Wydminy, która ma powierzchnię 233,46 km2
i jest zamieszkana przez ok. 6 700 mieszkańców.
Skala prac będzie dotyczyła pokryć dachowych o łącznej powierzchni 101 041 m2, zlokalizowanych na 590 budynkach na terenie gminy. Masa odpadów powstałych po demontażu wyrobów azbestowych oszacowano na 1667,18 Mg.
b) powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach
„Program...” jest spójny z Planem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032. Realizuje wszystkie założenia i terminy zawarte w programie krajowym.
„Program...” nawiązuje do Planu gospodarki odpadami dla powiatu i województwa. Uzupełnia dane zawarte w tych programach o szczegółowe ilości zinwentaryzowanych wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Wydminy.
c) przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego
w dziedzinie ochrony środowiska
Realizacja „Programu...” jest powiązana z realizacją celów „Odnowionej Strategii Zrównoważonego Rozwoju UE”. Strategia zakłada „ostateczne zastąpienie substancji wzbudzających szczególnie duże obawy odpowiednimi alternatywnymi substancjami lub technologiami”.
Ponadto zagadnienia związane z azbestem regulują unijne dyrektywy:
– dyrektywa Rady 87/217/EWG z 19.03.1987r. w sprawie ograniczania zanieczyszczenia środowiska azbestem i zapobiegania temu zanieczyszczeniu,
– dyrektywa Rady 96/61/WE z 24.09.1996 r. dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli
Regulacje zawarte w tych przepisach wdrożone są w krajowych ustawach i rozporządzeniach.
d) powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
Niska społeczna świadomość ekologiczna oraz nieznajomości przepisów prawnych skutkuje niewłaściwym postępowaniem z odpadami zawierającymi azbest oraz nieprzestrzeganiem narzuconych w aktach prawnych obowiązków dla posiadaczy odpadów. Realizacja jednego
z założeń programu, tj. edukacji ekologicznej, pozwoli zmniejszyć skalę tego problemu
w odniesieniu do szkodliwości azbestu.

RODZAJ I SKALA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
a) prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań
Ponieważ azbest wykorzystany jako pokrycia dachowe przez cały czas jego użytkowania stanowi potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi, tylko jego całkowite usunięcie pozwoli na eliminację tego zagrożenia. Wymiana pokryć dachowych jest bardzo kosztowna i dlatego emisja włókien azbestu będzie występować z różnym zaawansowaniem w zależności od możliwości finansowych właścicieli nieruchomości i oraz pozyskiwania środków zewnętrznych. Przy czym zakłada się, że realizacja tych prac z zachowaniem wszystkich warunków określonych przepisami, nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na zdrowie mieszkańców i pracowników firm wykonujących prace związane z azbestem.
b) prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych
Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów azbestowych, pod warunkiem prowadzenia warunków i procedur określonych przepisami, nie powodują zagrożenia dla środowiska
i zdrowia człowieka. Prace będą prowadzone na wielu obiektach na terenie gminy, jednakże jeżeli pojedyncze prace polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest nie powodują znaczącego oddziaływania na środowisko, to również wielokrotne wykonanie takich prac nie spowoduje pogorszenia stanu środowiska.
Ponadto „Program…” zakłada, że demontaż pokryć azbestowych będzie prowadzony na przestrzeni 21 lat oraz na całym obszarze gminy, w związku z tym nie wystąpi skumulowane oddziaływanie na środowisko.
Ze względu na usytuowanie gminy Wydminy w odległości ok. 60 km od najbliższej granicy państwa, nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania na środowisko poprzez przemieszczanie odpadów.
c) prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska
Azbest jest materiałem niebezpiecznym, mogącym stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi, jednakże istnieją sprawdzone metody bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest począwszy od ich eksploatacji, poprzez usuwanie i transport, aż do unieszkodliwiania. Jest to uregulowane przepisami. Prace związane z usuwaniem azbestu mogą być wykonywane wyłącznie przez wykonawców posiadających odpowiednie wyposażenie techniczne do prowadzenie takich prac oraz zatrudniających pracowników przeszkolonych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Zagrożenie może powodować emisja włókien azbestu
z ulegających korozji wyrobów azbestowo-cementowych oraz emisja włókien azbestu wynikająca z nieprawidłowo prowadzonego przez nieupoważnione firmy demontażu
i transportu oraz składowania w miejscach do tego nie przeznaczonych, w tym na tzw. dzikich wysypiskach. „Program...” zakłada demontaż i usuwanie wyrobów azbestowych przez wyspecjalizowane firmy, działające na podstawie ważnych zezwoleń i zachowaniem wszystkich procedur wynikających z przepisów prawa.
W związku z tym realizacja postanowień „Programu...” poprzez wykonywanie prac zgodnie
z przepisami oraz usunięcie z terenu gminy wyrobów azbestowych nie spowoduje wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi i zagrożenia dla środowiska.

CECHY OBSZARU OBJĘTEGO ODDZIAŁYWANIEM NA ŚRODOWISKO
a) obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu.
Na obszarze gminy nie występują obszary, na których stwierdzono przekroczenia standardów jakości środowiska oraz obszary o szczególnych właściwościach naturalnych.
W gminie istnieją obiekty wpisane do rejestru zabytków i do gminnej ewidencji zabytków, jednakże nie występują na nich wyroby azbestowe.

b) formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z 16.04.2004r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym
„Program...” obejmuje tereny zabudowane, rozrzucone po całym obszarze gminy Wydminy. Na terenie gminy istnieją obszary objęte formami ochrony przyrody:
- Obszary Natura 2000:
- obszar specjalnej ochrony ptaków PLB280006 Puszcza Borecka.
Realizacja „Programu...” nie jest sprzeczna z celami ochrony ww. obszaru ani nie stanowi żadnego z zagrożeń, o których mowa w Standardowych Formularzach Danych.
– Obszary Chronionego Krajobrazu: OChK Puszczy Boreckiej, OChK Jezior Orzyskich, OChK Pojezierza Ełckiego, ustanowione rozporządzeniem nr 21/03 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 14.04.2003r.
Realizacja „Programu...” nie narusza zakazów określonych w ww. rozporządzeniu.

PODSUMOWANIE
Podsumowując można uznać, że realizacja postanowień „Programu...” nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko, ponieważ dokument ten:
– zakłada wykonywanie prac polegających na demontażu oraz transportowanie azbestu ze ścisłym przestrzeganiem wymagań prawa,
–  nie przewiduje powstania na terenie gminy składowiska wyrobów azbestowych ani instalacji do unieszkodliwiania azbestu,
– realizacja zadań dokumentu nie będzie powodować oddziaływań skumulowanych ani transgranicznych.
Realizacja założeń „Programu...” wpłynie na poprawę stanu środowiska i zdrowia ludzi poprzez:
– sukcesywne zmniejszanie, a docelowo wyeliminowanie źródeł emisji włókien azbestowych,
– doprowadzenie do prowadzenia prac zgodnie z przepisami, co wyeliminuje zagrożenie zdrowia zarówno dla mieszkańców posesji, jak i dla wykonawców prac,
– wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie właściwego postępowania
z wyrobami zawierającymi azbest.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Wydminy
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Jolanta Bazylak
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-03-28
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Jolanta Bazylak
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-03-28 14:57:08
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-03-28 14:57:16
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2012-03-28 16:57:16
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
997 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony