Uchwały Rady Gminy
Pobierz dane XMLAkt prawny: XVII/117/2016Drukuj informacjęAkt prawny: XVII/117/2016Szczegóły informacji
XVII/117/2016
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XVII/2016
Kadencja: 2006-2010
Data wejścia w życie: 17.02.2016 r.
Data podjęcia/podpisania: 2016-02-17
Tytuł aktu:
w sprawie zamiaru likwidacji Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach.
Na podstawie:
Na podstawie art. 59 ust. 1 w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 2156 ze zm.) oraz art. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 1515 ze zm.) Rada Gminy Wydminy uchwala, co następuje:
Treść:
§ 1. 1. Zamierza się dokonać likwidacji Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach, wchodzącego w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.
2. Likwidacja, o której mowa w ust. 1, rozpocznie się z dniem 1 września 2016 r. i zostanie zakończona z dniem 31 sierpnia 2018 r.
3. Począwszy od roku szkolnego 2016/2017 nie dokonuje się naboru do klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach.
§ 2. Zobowiązuje się Wójta Gminy Wydminy do dokonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia procesu likwidacji szkoły, w szczególności do powiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły rodziców lub pełnoletnich uczniów Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach i Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty oraz do wystąpienia do Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty o wydanie stosownej opinii dotyczącej likwidacji placówki.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wydminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Likwidacja, o której mowa w ust. 1, rozpocznie się z dniem 1 września 2016 r. i zostanie zakończona z dniem 31 sierpnia 2018 r.
3. Począwszy od roku szkolnego 2016/2017 nie dokonuje się naboru do klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach.
§ 2. Zobowiązuje się Wójta Gminy Wydminy do dokonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia procesu likwidacji szkoły, w szczególności do powiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły rodziców lub pełnoletnich uczniów Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach i Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty oraz do wystąpienia do Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty o wydanie stosownej opinii dotyczącej likwidacji placówki.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wydminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Przewodnicząca
Rady Gminy Wydminy
Grażyna Plato
Rady Gminy Wydminy
Grażyna Plato
_______________________________________________________________________________________________________
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XVII/117/2016 Rady Gminy Wydminy
w sprawie zamiaru likwidacji Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach
do Uchwały Nr XVII/117/2016 Rady Gminy Wydminy
w sprawie zamiaru likwidacji Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach
1. Przedmiot regulacji:
Przedmiotem niniejszej uchwały jest zamiar stopniowej likwidacji Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach.
Liceum w Wydminach zostało utworzone na mocy Uchwały Nr XVI/76/91 Rady Gminy Wydminy z dnia 20 grudnia 1991 roku w sprawie powołania Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Zgodnie art. 18 ust.2 pkt 9, lit. h ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących m.in. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
Zgodnie z art. 59 ustawy o systemie oświaty, szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu. Szkoła prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
3. Konsultacje wymagane przepisami prawa:
Po podjęciu niniejszej uchwały o zamiarze likwidacji liceum, Wójt upoważniony do wykonania uchwały:
1) zawiadamia rodziców uczniów a w przypadku uczniów pełnoletnich tychże uczniów;
2) zasięga opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny – Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty;
3) zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 167), przedkłada projekt uchwały, celem zaopiniowania, reprezentatywnym organizacjom związkowym, tj. Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność” oraz Związkowi Nauczycielstwa Polskiego.
2) zasięga opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny – Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty;
3) zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 167), przedkłada projekt uchwały, celem zaopiniowania, reprezentatywnym organizacjom związkowym, tj. Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność” oraz Związkowi Nauczycielstwa Polskiego.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
Jednym z zadań, jakie stawia ustawodawca przed jednostką samorządu terytorialnego jako organie prowadzącym, jest zapewnienie jej mieszkańcom prawidłowo i racjonalnie funkcjonującej sieci szkół. Sieć szkół powinna być dostosowana zarówno do oczekiwań rodziców i uczniów, jak również potrzeb edukacyjnych danego terenu. Dlatego też konieczne jest jej ciągłe monitorowanie. W obecnym roku szkolnym do klasy pierwszej liceum zostało zrekrutowanych tylko 7 osób. Zmniejszające się potrzeby w zakresie realizacji nauki
w wydmińskim liceum może wynikać z faktu utworzenia zasadniczej szkoły zawodowej
w Wydminach oraz z dobrego skomunikowania z miastami powiatowymi zapewniającym szeroki wachlarz szkół ponadgimnazjalnych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami szkołom ponadgimnazjalnym nie określa się granic obwodu w związku z powyższym prognoza ewentualnej liczby uczniów w przyszłych latach szkolnych jest bardzo trudna. Natomiast stan uczniów na przestrzeni ostatnich kilku lat szkolnych kształtował się następująco:
Rok szkolny | Liczba uczniów (odpowiednio w klasie I, II i III) |
2012/2013 | 47 (15,18,14) |
2013/2014 | 46 (13,15,18) |
2014/2015 | 43 (13,15,15) |
2015/2016 | 34 ( 7,13,14) |
Koszt samego wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia w Liceum
w 2015 roku wyniósł: 383 820,13zł, natomiast w obecnym roku zaplanowano wydatki związane z wynagrodzeniem na poziomie: 453 976,00zł.
W celu umożliwienie uczniom, którzy rozpoczęli naukę ukończenia jej w wydmińskim liceum proponuje się stopniową likwidację. Począwszy od roku szkolnego 2016/2017 nie dokonuje się naboru do klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach.
W kolejnym roku szkolnym będą funkcjonowały 2 oddziały (kl. 2 i 3). W roku szkolnym 2017/2018 będzie funkcjonował 1 oddział klasy trzeciej.
Uczniom nie klasyfikowanym w danym roku szkolnym, którzy będą zmuszeni powtarzać klasę, w porozumieniu z powiatem zapewniona zostanie możliwość kontynuowania nauki w liceum ogólnokształcącym w Giżycku.
W związku ze wstrzymaniem naboru do klasy pierwszej liceum i związaną z tym faktem zmniejszającą się liczbą godzin zajęć dydaktycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących, planowana jest reorganizacja i zmniejszenie struktury zatrudnienia.