Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Wiejska Wydminy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Szczegóły informacji

92/2016

Rodzaj: Zarządzenie

Status: Obowiązujący

Sesja: Nie dotyczy

Kadencja: 2014-2018

Data wejścia w życie: 2016-11-04

Data podjęcia/podpisania: 2016-11-04

Tytuł aktu:

w sprawie scentralizowania zasad rozliczeń podatku VAT w Gminie Wydminy i jej jednostek budżetowych.

Na podstawie:

SO.0050.118.2016
                                                ZARZĄDZENIE Nr  92/2016
                                               Wójta Gminy Wydminy
                                               z dnia 28 października 2016 roku
 
w sprawie scentralizowania zasad rozliczeń podatku VAT w Gminie Wydminy i jej jednostek budżetowych.
 
Na podstawie art. 30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) oraz w związku z art.3 ustawy z dnia 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) zarządza się, co następuje:
§ 1. W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń VAT w Gminie Wydminy zwanej dalej „Gminą” i jej jednostkach budżetowych zwanych dalej „Jednostkami” ustala się procedury obowiązujące w tym zakresie.
§ 2. Procedury określone w niniejszym zarządzeniu obejmują wszystkie gminne jednostki budżetowe wg wykazu stanowiącego załącznik Nr 1.
§ 3. Zobowiązuje się wszystkich kierowników jednostek do dokonania przeglądu dochodów budżetowych osiąganych przez jednostkę i zawartych umów, pod kątem opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT, a w konsekwencji ich podziału na trzy kategorie, tj. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, objęte zwolnieniami od VAT oraz objętych stawkami VAT 23%, 8%, 5%, 0%) – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 4. Zobowiązuje się wszystkich kierowników jednostek, które obecnie działają jako odrębni od Gminy czynni podatnicy VAT i składają urzędowi skarbowemu samodzielnie deklaracje VAT-7, do wyrejestrowania się z rejestru podatników VAT poprzez złożenie do właściwego dla siebie urzędu skarbowego druku VAT-Z z oznaczeniem ostatniego miesiąca samodzielnego rozliczania VAT oraz do dokonania innych czynności w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami o podatku VAT.
§ 5. Począwszy od miesiąca stycznia 2017 roku zobowiązuje się kierowników jednostek do obowiązkowego prowadzenia cząstkowych ewidencji sprzedaży za poszczególne miesiące rozliczeniowe. Ewidencja dokonywanej sprzedaży powinna być prowadzona zarówno na podstawie wszelkich wystawionych przez jednostkę faktur, jak i na podstawie innych dokumentów niż faktury. Te inne dokumenty dotyczyć będą w szczególności sytuacji, gdy sprzedaż odbywa się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wówczas ewidencja sprzedaży może być prowadzona na podstawie zestawień przypisów księgowych (np. czynsz najmu). Ewidencja winna być prowadzona elektronicznie w programie finansowym PUMA Finanse i Księgowość.
§ 6. W celu zapewnienia poprawności i jednolitości podatku VAT ustala się metodę bezpośredniego rozliczenia podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.).
§ 7. Jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT, to począwszy od miesiąca stycznia 2017 roku zobowiązuje się kierowników tych jednostek do prowadzenia cząstkowych ewidencji zakupów za poszczególne miesiące rozliczeniowe. Ewidencja dokonywanych zakupów powinna być prowadzona wyłącznie na podstawie otrzymywanych faktur i to jedynie takich, z których jednostka posiada – wynikające z ustawy o VAT – prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT. Prawo takie jednostce przysługuje wyłącznie wówczas gdy dokonywany zakup związany jest z czynnościami jednostki, które zostały lub zostaną opodatkowane stawkami podatku VAT w wysokości 23 %, 8% lub 5 %.
§ 8. W celu ujednolicenia numeracji prowadzonych cząstkowych ewidencji sprzedaży i zakupu ustala się w jednostkach następujący sposób oznaczania:
1) nazwa rejestru: Rejestr zakupu/ rejestr sprzedaży,
2) numer rejestru: „nr” /Gmina Wydminy/ „skrót”, gdzie „nr” oznacza numer kolejny rejestru, z „skrót” – skrócona nazwa jednostki,
3) okres, którego dotyczy: miesiąc, rok,
4) nazwa podmiotu: Gmina Wydminy / „pełna nazwa jednostki”,
5) adres jednostki,
6) NIP (Gminy) 8451972086.
§ 9. W celu ujednolicenia numeracji wystawianych faktur sprzedaży ustala się w jednostkach następujący sposób ich oznaczania:
1) dla faktur wystawianych przez pracowników Urzędu Gminy Wydminy FVAT/nr/mc/rok/I, gdzie „nr” oznacza numer kolejny faktury w miesiącu, „mc” oznacza miesiąc wystawienia faktury, „rok” oznacza rok wystawienia faktury a „I” oznacza inicjał pracownika wystawiającego faktury,
2) dla faktur wystawianych przez pozostałe jednostki: skrót/GWydminy/nr/mc/rok, gdzie „skrót” oznacza nazwę jednostki, „nr” oznacza numer kolejny faktury w miesiącu, „mc” oznacza miesiąc wystawienia faktury, „rok” oznacza rok wystawienia faktury.
 § 10. Umowy cywilnoprawne (np. najmu) zawierane przez jednostki w imieniu i na rzecz gminy muszą zawierać dane identyfikacyjne podmiotu je zawierającego, czyli pełną nazwę gminy (Gmina Wydminy), jej adres (ul. Rynek 1/1; 11-510 WYDMINY) i jej NIP 8451972086 oraz dane podmiotu reprezentującego Gminę, czyli pełną nazwę jednostki wraz z jej adresem, a także podpis kierownika jednostki z upoważnienia Wójta Gminy Wydminy.
 § 11. 1. Faktury wystawiane przez jednostki muszą zawierać wszystkie niezbędne elementy, o których mowa w art. 106 e ustawy o VAT. Przy czym ustala się, że dane identyfikacyjne podmiotu dokonującego transakcji sprzedaży bądź zakupu wpisywane będą na fakturach następująco:
FAKTURA SPRZEDAŻY                                                 FAKTURA NABYCIA
Sprzedawca: Gmina Wydminy                                             Nabywca: Gmina Wydminy
                      pl. Rynek 1/1                                                                    pl. Rynek 1/1
                    11-510 WYDMINY                                                         11-510 WYDMINY
                    NIP: 8451972086                                                             NIP 8451972086   
Wystawca: Nazwa jednostki                                                 Odbiorca: Nazwa jednostki
                   Adres jednostki                                                                   Adres jednostki
                  Rachunek bankowy Wystawcy                                          
2. W celu dochowania terminu płatności z ww. faktur nabycia i by nie powodować wydłużenia obiegu dokumentów, należy ich wystawcom jednoznacznie wskazać ich adresata. Oznacza to, iż faktura taka powinna być doręczona podmiotowi widniejącemu w niej jako odbiorca, a nie nabywca.
§ 12. Wszelkie odpłatne czynności jednostek wymienionych w załączniku na rzecz Gminy     (i na odwrót), a także odpłatne czynności dokonywane pomiędzy tymi jednostkami (w tym refakturowanie, dostawa mediów, najem sal i pojazdów), dokumentowane powinny być notą księgową i nie powinny być ujmowane w ewidencjach sprzedaży ani w cząstkowych deklaracjach VAT – 7 składanych przez te jednostki Gminie. Nie dotyczy to jednak odpłatnych świadczeń, jeśli stroną takiej transakcji będzie inna jednostka samorządu terytorialnego (inna gmina, powiat, województwo samorządowe). Wówczas taką transakcję dokumentuje się fakturą, a wynikające stąd kwoty należy ujmować w ewidencjach sprzedaży oraz w cząstkowych deklaracjach VAT – 7 składanych przez te jednostki Gminie.
§ 13. Zobowiązuje się kierowników jednostek do przeanalizowania i analizowania na bieżąco przepisów prawnych w zakresie ewentualnego obowiązku zainstalowania kas rejestrujących. Informacje w tym zakresie należy przekazać niezwłocznie w formie pisemnej do Skarbnika Gminy.
§ 14. Umowy zawarte przed 1 stycznia 2017 roku, faktury wystawione z nazwą, adresem oraz NIP tylko jednostki (bez nazwy i NIP Gminy), będą uznawane za prawidłowe. Nowo zawierane umowy, po wejściu w życie niniejszego zarządzenia powinny być zawierane z danymi, o których mowa w § 8 i § 9.
§ 15. W celu prawidłowego rozliczenia VAT przez Gminę Wydminy z Urzędem Skarbowym zobowiązuje się kierowników jednostek do:
1) wyznaczenia osób odpowiedzialnych za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług Vat w jednostce, stosownie do art. 31 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm. ) i przekazanie tych danych do Centrum Usług Wspólnych Gminy Wydminy,
2) dostarczania ewidencji sprzedaży oraz, jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT, ewidencji zakupu a także sporządzonej na ich podstawie deklaracji VAT – 7 (w złotych i groszach) do Centrum Usług Wspólnych Gminy Wydminy, w nieprzekraczalnym terminie do 10-tego każdego miesiąca za miesiąc poprzedni,
3) przekazania obliczonej kwoty podatku VAT, która jest wynikiem rozliczenia podatku VAT przez jednostkę, do 20 – tego dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, na rachunek Gminy Wydminy ( organu) Nr 75 9364 0000 2004 0002 4419 0002, w treści przelewu wpisując „VAT za miesiąc …….. – nazwa jednostki”,
4) przedłożenia wykazu kont bankowych, na które będzie zwracana nadwyżka podatku VAT naliczonego nad należnym zgodnie z deklaracją VAT – 7,
5) dokonania stosownych zmian w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce, w szczególności w zasadach funkcjonowania kont związanych z rozliczeniem podatku VAT       (podatek należny, podatek naliczony, rozliczenie podatku, rozrachunki z tytułu podatku VAT z UG).
§ 16. Agregacja danych zawartych w cząstkowych rejestrach sprzedaży i zakupu prowadzonych dla celów prawidłowego sporządzania cząstkowych deklaracji VAT – 7 dostarczonych przez jednostki oraz Urząd, następować będzie w zbiorczym rejestrze sprzedaży i zakupu w Centrum Usług Wspólnych Gminy Wydminy sporządzanym przez pracownika zajmującego się rozliczaniem podatku VAT i sporządzaniem zbiorczej deklaracji podatkowej dla Gminy.
§ 17. Zarządzenie niniejsze należy traktować jako jeden z elementów polityki rachunkowości.
§ 18. Zobowiązuje się kierowników jednostek do ścisłego przestrzegania zarządzenia oraz uwzględnienie jego zapisów w polityce rachunkowości jednostki.
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
                                                                                             

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Wydminy
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Krystyna Truchan
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2016-11-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Krystyna Truchan
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2016-11-04 15:02:57
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2016-11-04 15:03:39
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2016-11-04 15:04:48
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1972 raz(y)